direct naar inhoud van 4.1 Geluidhinder
Plan: Herontwikkeling Westkapelseweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0717.0040BPWestkZldPo-VG01

4.1 Geluidhinder

Beoogde ontwikkeling

Binnen het plangebied worden geluidsgevoelige functies mogelijk gemaakt. De nieuwe school en de woningen zijn geluidgevoelig. Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) dient akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden. Verder wordt een nieuwe 30 km/h weg gerealiseerd. In het kader van een goede ruimtelijke ordening zal ook deze weg worden betrokken in het onderzoek.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van scholen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Voor verblijfsruimtes van onderwijsgebouwen geldt een binnenwaarde van 28 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van de aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift 2006 is gebruik gemaakt.

30 km/h wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en de uiterste grenswaarde van 63 dB als referentiekader gehanteerd. De voorkeursgrenswaarde geldt hierbij als richtwaarde en de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde.

Onderzoek

Het plangebied is gelegen binnen de geluidszone van de Westkapelseweg. Deze weg heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging. Binnen het plangebied wordt tevens een 30 km/h-weg gerealiseerd. Deze weg is niet-gezoneerd (30 km/h). In het kader van een goede ruimtelijke ordening is beoordeeld of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 2.

De gehanteerde verkeersintensiteiten staan vermeld in tabel 1. Van de Westkapelseweg zijn de verkeersgegevens van het jaar 2010 verkregen uit de Verkeersstromenkaart van de provincie Zeeland. Voor de nieuw te realiseren weg is gerekend met de verkeersgeneratie van de nieuwe ontwikkelingen. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar (2023) is uitgegaan van een autonome groei van 1,4% per jaar.

Tabel 4.1. Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal op een weekdag (afgerond op 50-tallen)

  Basisjaar (2010)   2023 exclusief ontwikkeling   Inclusief ontwikkeling  
Westkapelseweg   4.100   4.900   5.500  
Nieuw te realiseren weg   -   -   1.200  

Voor de voertuigverdeling van de Westkapelseweg is uitgegaan van de standaard voertuigverdeling van een gebiedsontsluitingsweg. Voor de voertuigverdeling van de 30 km/h weg is uitgegaan van de standaardverdeling van een buurtverzamelweg. De wegdekverharding van de Westkapelseweg bestaat uit dicht asfaltbeton. Voor de 30 km/h-weg is uitgegaan van klinkers in keperverband.

Resultaten gezoneerde wegen

Ten gevolge van de Westkapelseweg is voor de school en de nieuwe woningen de geluidsbelasting berekend. De kortste afstand tussen de gevel van de school en de wegas van de Westkapelseweg bedraagt 116 m. De geluidsbelasting bedraagt 44 dB op een waarneemhoogte van 7,5 meter. De kortste afstand tussen de gevels van de nieuwe woningen en de wegas van de Westkapelseweg bedraagt 64 m. De geluidsbelasting bedraagt 47 dB op een waarneemhoogte van 4,5 meter. Ten gevolge van de Westkapelseweg wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden en is er sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Resultaten niet gezoneerde wegen

Ten gevolge van de 30 km/h weg is berekend wat de geluidsbelasting aan de gevels van de school en de woningen is. Omdat deze functies achterin de straat gelegen zijn, zal de verkeersintensiteit hier lager liggen. Uit wordt gegaan van maximaal 600 mvt/etmaal. De maximale geluidsbelasting op de grens van het bouwvlak van de school bedraagt 53 dB op een waarneemhoogte van 1,5 meter. De maximale geluidsbelasting op de grens van het bouwvlak van de woningen bedraagt 50 dB op een waarneemhoogte van 1,5 meter. Daarbij is, vanuit een worstcasebenadering, uitgegaan van de ligging van de weg zo dicht mogelijk bij de begrenzing van de verkeersbestemming. Ten gevolge van het verkeer op de 30 km/h weg wordt de richtwaarde van 48 dB overschreden. De maximaal aanvaardbare waarde van 63 dB wordt echter niet overschreden.

Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting

Ten gevolge van het verkeer op de 30 km/h weg wordt de richtwaarde van 48 dB aan de gevels van de school en de woningen overschreden. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidshinder denkbaar. Een mogelijkheid is om de functie van de weg, de samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De functie als erftoegangsweg met de daarbij behorende maximumsnelheid van 30 km/h dient behouden te blijven voor de ontsluiting van het omliggende gebied. Erftoegangswegen behoren tot de laagste wegcategorie. Wijziging hiervan of van de samenstelling van het verkeer leiden daarom niet tot verdere geluidsreductie.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van (geluidsreducerend) asfalt. Het wegdektype van de 30 km/h weg is voorzien van klinkers. Toepassen van geluidsreducerend asfalt op deze weg is niet gewenst vanwege het karakter van een erftoegangsweg. Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn niet inpasbaar.

Gesteld kan worden dat redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting te reduceren. Bovendien is er slechts sprake van een beperkte overschrijding van de richtwaarde met maximaal 5 dB. De geluidsbelasting overschrijdt de maximaal aanvaardbare waarde van 63 dB niet, er is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat

Akoestisch onderzoek bestaande woningen Westkapelseweg

Naar aanleiding van de zienswijzeprocedure is aanvullend akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de gevolgen van de verkeerstoename voor de geluidsbelasting op bestaande woningen (nummer 19 en 21), gelegen ter hoogte van de toerit vanaf de Westkapelseweg naar het parkeerterrein grenzend aan de voorzieningencluster. Het volledig aanvullend onderzoek is opgenomen in bijlage 8 en de rekenbladen in bijlage 9. Hierbij is onderzocht of sprake is reconstructie in de zin van de Wgh.

Hierna zijn de resultaten van dit onderzoek weergegeven.

Resultaten 

Uit de berekening blijkt dat de toename van de geluidsbelasting maximaal 1,17 dB bedraagt (zie tabel 4.2).

Tabel 4.2. Resultaat reconstructieonderzoek

  Afstand gevel – wegas   Geluidsbelasting 2012   Geluidsbelasting 2023   Verschil  
Westkapelseweg 19   16,45 m   56,03 dB   57,20 dB   1,17 dB  
Westkapelseweg 21   19,40 m   54,97 dB   56,14 dB   1,17 dB  

De geluidsbelasting neemt in 2023 met minder dan 1,50 dB toe ten opzichte van 2012. Indien toetsing aan de Wgh plaats zou vinden, zou er geen sprake zijn van een reconstructiesituatie en zouden aanvullende procedures inzake de Wgh niet noodzakelijk zijn. Verder wordt de uiterste grenswaarde van 68 dB niet overschreden. Geconcludeerd wordt dan ook dat er ten gevolge van de toename van verkeer door de nieuwe ontwikkelingen aan de Westkapelseweg en de autonome verkeersgroei, geen sprake van een onaanvaardbaar akoestisch klimaat voor de bestaande woningen.

Het akoestisch klimaat aan de gevels van de bestaande woningen is derhalve aanvaardbaar.

Conclusie

Ten gevolge van het verkeer op Westkapelseweg is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat, omdat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden. Vervolgprocedures ingevolge de Wgh zijn niet noodzakelijk. Ten gevolge van de nieuwe 30 km/h-weg wordt de richtwaarde van 48 dB aan de gevel van de school en van de woningen in beperkte mate overschreden. Omdat de geluidsbelasting de maximaal aanvaardbare waarde van 63 dB niet overschrijdt en maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting niet mogelijk of doelmatig zijn, is er sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Voor de bestaande woningen aan Westkapelseweg wordt geconcludeerd sprake is van een akoestisch aanvaard klimaat.