Plan: | Herontwikkeling Westkapelseweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0717.0040BPWestkZldPo-VG01 |
Parkeren
Ten behoeve van de nieuwe ontwikkelingen zijn parkeerplaatsen nodig. De parkeerbehoefte is berekend aan de hand van kencijfers uit publicatie 182 uit de CROW. De parkeerbalans is opgenomen in bijlage 3.
Hierbij is uitgegaan van niet stedelijk, een ligging in schil rondom centrum en een gemiddelde parkeernorm. Verder is rekening gehouden met dubbelgebruik. Dit dubbelgebruik is inzichtelijk gemaakt door middel van aanwezigheidspercentages per functie, uitgesplitst naar de dagdelen werkdagochtend, -middag en avond, koopavond, zaterdagmiddag en - avond en zondagmiddag. Op deze wijze is vanuit de normatieve parkeerbehoefte de maatgevende parkeerbehoefte berekend.
Uit de berekeningen blijkt dat de maatgevende parkeerbehoefte optreedt op een koopavond. Tijdens deze periode zijn 70 parkeerplaatsen nodig om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien.
Omdat het parkeerterrein tevens gebruikt wordt ten behoeve van de aanwezige sportfaciliteiten is een parkeerbalans opgesteld. Het parkeerterrein heeft een parkeeraanbod van 101 plaatsen. Voor de sportfaciliteiten zijn 30 parkeerplaatsen nodig en voor de nieuwe ontwikkeling maximaal 70 parkeerplaatsen. Dit betekent dat er voldoende parkeeraanbod is om de parkeervraag op te vangen.
Verkeersgeneratie en ontsluiting
Als gevolg van de nieuwe ontwikkelingen zal de verkeersintensiteit op de Westkapelseweg toenemen. De toename van het verkeer is berekend aan de hand van landelijke kengetallen uit de publicaties 256 en 272 (CROW). Hierbij is uitgegaan van een ligging in de schil rondom het centrum.
Het plangebied wordt ontsloten via de Westkapelseweg en een nieuw te realiseren 30 km/h-weg welke aansluit op de Westkapelseweg. Deze nieuwe weg wordt op de Westkapelseweg aangesloten ter hoogte van de bestaande aansluiting van het parkeerterrein. Aan de oostzijde wordt deze weg aangesloten op de Majoorwerf. Doorgaand verkeer is echter niet mogelijk, omdat de toegang tot de Majoorwerf wordt afgesloten met paaltjes. Alleen langzaam verkeer kan hiervan gebruik maken.
De beoogde ontwikkeling leidt tot een totale verkeersgeneratie van circa 1.200 mvt/week-, dag-, etmaal, waarvan de supermarkt circa 1.000 motorvoertuigen genereert. De brede school genereert circa 110 mvt/etmaal, de gymzaal circa 15 mvt/etmaal en het buurtcentrum leidt tot een toename van circa 140 mvt/etmaal. Voor de woningbouwstook is uitgegaan van een toename van circa 13 mvt/etmaal. De verwachting is dat het verkeer gelijk verdeeld zal zijn over de Westkapelseweg te weten 50% in oostelijke en 50% in westelijke richting. Op de nieuw te realiseren 30 km/h-weg zal de totale hoeveelheid verkeer van 1.200 mvt/etmaal afgewikkeld worden. Op de Westkapelseweg is er dus sprake van een toename van 600 mvt/etmaal in beide richtingen. Verwacht wordt dat deze toename geen problemen op zal leveren voor de afwikkeling van het verkeer. Zie eveneens bijlage 4 voor een overzicht van de verkeersgeneratie per functie.