Plan: | Grote Bedrijventerreinen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0703.GSBTBP-va01 |
Toetsingskader
Het is wettelijk verplicht een watertoets uit te voeren. Dit is een procedure waarbij de initiatiefnemer in een vroeg stadium overleg voert met de waterbeheerder over de beoogde ruimtelijke ontwikkeling. De watertoets heeft als doel het voorkomen van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen die negatieve effecten hebben op het duurzame waterbeheer. De plangebieden liggen binnen het beheersgebied van waterschap Scheldestromen, verantwoordelijk voor het waterkwaliteits- en waterkwantiteitsbeheer.
De tekst is voorgelegd aan de waterbeheerder. Het waterschap het wateradvies geven in het kader van het overleg ingevolge artikel 3.1.1 Bro.
In bijlage 6 is een overzicht op genomen van het relevante beleid op Europees, nationaal en provinciaal niveau.
Onderzoek Referentiesituatie
De huidige waterhuishoudingssituatie van de vier bedrijventerreinen is beschreven in hoofdstuk 3.
Onderzoek milieueffecten plansituatie
De toekomstige situatie, zoals beschreven in hoofdstuk 4 (zie paragraaf 4.6) is getoetst aan een aantal waterhuishoudkundige criteria, die in het kader van de watertoets van belang zijn. Hieronder volgt het resultaat van de toetsing.
Veiligheid en waterkeringen en waterkwantiteit
Voor toekomstige nieuwbouw en uitbreiding van gebouwen en andere bouwwerken is van belang dat, wanneer dit valt binnen de keurzone van de primaire en regionale waterkeringen, een vergunning noodzakelijk is. Op basis van de keur is ook voor bepaalde soorten gebruik van opstallen en gronden binnen de keurzone een watervergunning vereist. Dat betreft bijvoorbeeld het hebben van hogedrukleidingen, bepaalde inrichtingen (bedrijfsmatig werken met explosiegevaarlijke materialen) en de opslag van explosie gevaarlijke materialen). De watervergunning wordt aangevraagd bij het waterschap Scheldestromen.
In principe geldt voor diverse werken in buitendijkse gebied (bedrijventerrein Korringaweg) eveneens een vergunningplicht op basis van het Waterbesluit en de Waterregeling. Waterschap en Rijkswaterstaat bepalen wie hier het bevoegd gezag is om de watervergunning te verlenen.
Afvalwater en riolering
In de rioleringssituatie zijn geen wijzigingen voorzien. Nieuwe bebouwing dient wat betreft de droogweerafvoer (het vuile water) te worden aangesloten op de bestaande rioleringssystemen.
Het bedrijventerrein Nishoek heeft een gescheiden en verbeterd gescheiden rioolstelsel. Ook bedrijventerrein Olzendepolder heeft een verbeterd gescheiden rioolstelsel.
Op Korringaweg wordt het water van de weg onder vrij verval afgevoerd met behulp van een gemengde riolering. Dit water wordt vervolgens met behulp van een pompgemaal gecombineerd met het vuile water verpompt richting de kern Yerseke. De waterparagraaf wordt met deze informatie aangevuld. Op bedrijventerrein Korringaweg wordt zout afvalwater niet op de riolering maar in de Oosterschelde geloosd. Op bedrijventerrein Olzendepolder wordt zout afvalwater via een retourleiding naar de Oosterschelde getransporteerd en daarin geloosd.
Ook de Poort is aangesloten op de riolering.
Voor hemelwater wordt de volgende voorkeursvolgorde aangehouden:
Waterkwaliteit en ecologie
In het plangebied bevinden zich een aantal waterlopen, die in het bestemmingsplan zijn bestemd. Er zijn geen natte natuurgebieden in de directe nabijheid van de terreinen. Dit geldt niet voor Olzendepolder en Korringaweg, deze terreinen liggen direct naast de Oosterschelde (zie paragraaf 5.8)
Bij eventuele toekomstige bouwplannen dienen duurzame niet-uitloogbare bouwmaterialen toegepast te worden (geen zink, lood, koper en PAK's-houdende materialen) om diffuse verontreiniging van water en bodem te voorkomen. Daarnaast wordt de voorkeursvolgorde van schoonhouden-scheiden-zuiveren gehanteerd.
Onderhoud waterlopen
De bestemming van de bestaande waterlopen zoals die in de vigerende bestemmingsplannen was opgenomen, is in dit bestemmingsplan gecontinueerd.
Verder geldt dat voor werkzaamheden binnen de keurzone van de waterkering of waterlopen bij het waterschap een vergunning dient te worden aangevraagd.
Conclusie
Geconcludeerd wordt dat het bestemmingsplan geen negatieve gevolgen heeft voor de bestaande waterhuishoudkundige situatie. De waterhuishoudkundig relevante ontwikkelingen voldoen aan de doelstellingen van duurzaam waterbeheer.
Er wordt een dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering opgenomen voor de gronden binnen de zone waterstaatswerk van de primaire waterkering. Voor een aantal waterlopen is een bestemming Water opgenomen.