Plan: | Grote Bedrijventerreinen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0703.GSBTBP-va01 |
Toetsingskader wegverkeerslawaai
De ontwikkelingen op de bedrijventerreinen 'De Poort', 'Olzendepolder' en 'Nishoek' hebben mogelijk gevolgen voor de geluidsbelasting ter plaatse van nabijgelegen bestaande woningen. Deze woningen zijn op het gebied van wegverkeerslawaai geluidsgevoelig.
In het kader van dit planMER is het uitstralingseffect bezien. Het gaat daarbij om de effecten van de ontwikkeling met betrekking tot wegverkeerslawaai langs de wegen die het bedrijventerrein ontsluiten, daar waar sprake is van een verkeerstoename als gevolg van de daadwerkelijke ontwikkelingen. Voor toetsing van het uitstralingseffect bestaat geen wettelijk kader. In dit onderzoek is als uitgangspunt gehanteerd, dat alle wegen waar sprake is van een intensiteittoename van = 20% en waarlangs geluidsgevoelige bestemmingen aanwezig zijn, onderzocht moeten worden. Bij een toename van = 20% is er namelijk pas een significant effect op de geluidsbelasting. Bij een toename van de verkeersomvang met minder dan 20% is er sprake van een geluidstoename van minder dan 1 dB (wat voor het menselijk oor niet hoorbaar is). Indien sprake is van een toename van 2 dB of meer geldt de voor reconstructiesituaties geldende voorkeursgrenswaarde als richtwaarden en de uiterste grenswaarde als maximaal toelaatbare waarde.
Uit de tabellen 5.3 en 5.4(paragraaf 5.4) blijkt dat op de Valckenisseweg sprake is van een verkeerstoename van 43%, nadat bedrijventerrein 'De Poort' volledig is ontwikkeld. Binnen de wettelijke geluidszone van deze weg zijn twee bedrijfswoningen aanwezig (Valckenisseweg 1a en 1b). Daardoor is akoestisch onderzoek naar het uitstralingseffect noodzakelijk.
Onderzoek en conclusie
Om het uitstralingseffect inzichtelijk te maken is het verschil tussen de geluidsbelasting op de gevels van de aanwezige woningen langs het wegvak bepaalt voor de autonome situatie in 2024 en de situatie in 2024 waarin het bedrijventerrein 'De Poort' volledig in gebruik is. Er is gerekend voor de meest nabij de wegas gelegen woning (Valckenisseweg 1a op circa 27 uit de as van de weg) omdat dit de maatgevende situatie betreft. Uit het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting op de gevel van deze woning in de autonome situatie in 2024 maximaal 53,56 dB bedraagt. Indien bedrijventerrein 'De Poort' volledig wordt ontwikkeld bedraagt deze geluidsbelasting in datzelfde jaar 55,11 dB. Beide waarden gelden bij een waarneemhoogte van 4,5 meter (eerste verdieping woning). De toename van de geluidsbelasting bedraagt 1,55 dB. Zodoende is sprake van een voor het menselijke gehoor hoorbare toename van het wegverkeerslawaai. Echter wordt de uiterste grenswaarde van 58 dB, geldend voor een buitenstedelijke ligging, niet overschreden. De volledige ingebruikname van het bedrijventerrein leidt daardoor niet tot een onaanvaardbare verslechtering van het akoestisch klimaat. Het aspect wegverkeerslawaai staat de ontwikkelingen dan ook niet in de weg.
Het bedrijventerrein Nishoek is gesitueerd aan de spoorlijn Vlissingen - Roosendaal en beschikt over een NS-station. Ook bedrijventerrein De Poort ligt in de nabijheid van dit spoortraject. Er is echter geen sprake van laad- en overslag via het spoor en de ontwikkelingen op deze bedrijventerreinen hebben geen invloed op het gebruik van het spoortracé. De andere terreinen zijn niet gesitueerd aan of nabij het genoemde spoortraject.
Binnen het plan worden geen nieuwe geluidsgevoelige ontwikkelingen mogelijk gemaakt, zoals (bedrijfs)woningen. Tevens vinden er geen reconstructies plaats aan het spoorwegtracé of worden nieuwe railverbindingen aangelegd in de directe omgeving van bestaande geluidsgevoelige functies. Door het uitblijven van deze ontwikkelingen kan een toetsing aan de Wet geluidhinder ten aanzien van het spoorweglawaai achterwege blijven.
Er is geen sprake van een gezoneerd industrieterrein zoals bedoeld in de Wet geluidhinder.