direct naar inhoud van 4.4 Luchtkwaliteit
Plan: Uitbreiding bedrijventerrein Melkweg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0693.BPMELKWEGFASE1-OH01

4.4 Luchtkwaliteit

Beleid en normstelling

Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door de Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen (ook wel Wet luchtkwaliteit genoemd, Wlk). De Wlk bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in tabel 4.2 weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.

Tabel 4.2 Grenswaarden maatgevende stoffen Wlk

stof   toetsing van   grenswaarde   geldig  
stikstofdioxide (NO2)   jaargemiddelde concentratie   60 µg/m³   2010 tot en met 2014  
  jaargemiddelde concentratie   40 µg/m³   vanaf 2015  
fijn stof (PM10)1)    jaargemiddelde concentratie   48 µg/m³   tot en met 10 juni 2011  
  jaargemiddelde concentratie   40 µg/m³   vanaf 11 juni 2011  
  24-uurgemiddelde concentratie   max. 35 keer p.j. meer dan 75 µg/m³   tot en met 10 juni 2011  
  24-uurgemiddelde concentratie   max. 35 keer p.j. meer dan 50 µg/m³   vanaf 11 juni 2011  

1) Bij de beoordeling hiervan blijven de aanwezige concentraties van zeezout buiten beschouwing (volgens de bij de Wlk behorende Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007).

Op grond van artikel 5.16 van de Wlk kunnen bestuursorganen bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit (zoals de vaststelling van een bestemmingsplan) uitoefenen indien:

  • de bevoegdheden/ontwikkelingen niet leiden tot een overschrijding van de grenswaarden (lid 1 onder a);
  • de concentratie in de buitenlucht van de desbetreffende stof als gevolg van de uitoefening van die bevoegdheden per saldo verbetert of ten minste gelijk blijft (lid 1 onder b1);
  • bij een beperkte toename van de concentratie van de desbetreffende stof, door een met de uitoefening van de betreffende bevoegdheid samenhangende maatregel of een door die uitoefening optredend effect, de luchtkwaliteit per saldo verbetert (lid 1 onder b2);
  • de bevoegdheden/ontwikkelingen niet in betekenende mate bijdragen aan de concentratie in de buitenlucht (lid 1 onder c);
  • het voorgenomen besluit is genoemd of past binnen het omschreven Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) of een vergelijkbaar programma dat gericht is op het bereiken van de grenswaarden (lid 1 onder d).

In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van ruimtelijke plannen uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit ter plaatse van het projectgebied.

Besluit niet in betekenende mate (nibm)

In het Besluit nibm en de bijbehorende regeling is exact bepaald in welke gevallen een project vanwege de beperkte gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Categorieën van projecten die zijn vrijgesteld van toetsing aan de grenswaarden betreffen projecten voor woningbouw van niet meer dan 1.500 woningen en kantoorlocaties met een kantooroppervlak van niet meer dan 100.000 m² (langs één ontsluitingsweg). Nu het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) in werking is getreden per 1 augustus 2009 kunnen overige projecten als nibm worden aangemerkt indien een project een bijdrage aan de luchtkwaliteit heeft van minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde NO2 en PM10.

Onderzoek

Als gevolg van de ontwikkeling van bedrijvigheid in het plangebied dient rekening te worden gehouden met een effect op de luchtkwaliteit als gevolg van een toename van het aantal verkeersbewegingen. Ten behoeve van dit plan zijn daarom indicatieve berekeningen uitgevoerd van de luchtkwaliteit langs maatgevende wegen ter plaatse van het plangebied. In deze berekening is uitgegaan de verkeersprognoses voor het jaar 2020 die zijn overgenomen uit de paragraaf verkeer (zie paragraaf 4.3). Dat betekent dat bij de berekeningen tevens rekening is gehouden met de verkeerstoename als gevolg van toekomstige ontwikkeling van fase 2 van het bedrijventerrein en met de verwachte verschuiving van verkeer van de Dorpsstraat/Hofwegen naar de Melkweg. De berekeningen beperken zich tot de maatgevende wegen Melkweg en Wervenkampweg aangezien op deze wegen de hoogste verkeersintensiteiten worden verwacht. Omdat verkeersintensiteiten voor 2011 ontbreken is voor dat jaar een berekening van de luchtkwaliteit uitgevoerd op basis van de verkeersprognoses voor 2020. Hiermee wordt een overschatting van het effect op de luchtkwaliteit weergegeven.

Tabel 4.3 Maximale verkeersintensiteiten (mvt/etmaal, afgerond op 50-tallen)

straatnaam   2020  
Melkweg   3850  
Wervenkampweg   6500  

De indicatieve berekeningen zijn uitgevoerd met het CAR II-programma3. Naast de verkeersintensiteiten wordt in het CAR II-programma nog een aantal basisgegevens ingevoerd, zie tabel 4.4. Voor de Melkweg is een standaardvoertuigverdeling aangehouden die geldt voor een ontsluitingsweg voor een bedrijventerrein. Voor de Wervenkampweg is een standaardvoertuigverdeling voor provinciale wegen aangehouden.

Conform de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007 worden de concentraties van stikstofdioxiden (NO2) en fijn stof bepaald op maximaal 10 m van de wegrand. In de berekeningen is uitgegaan van een afstand van 10 m tot de wegas zodat op dit punt wordt voldaan aan de Regeling beoordeling luchtkwaliteit.

Tabel 4.4 Overige invoergegevens CAR II-rekenprogramma

afbeelding "i_NL.IMRO.0693.BPMELKWEGFASE1-OH01_0004.png"

In tabel 4.5 zijn de resultaten van de berekening van de luchtkwaliteit weergegeven voor het prognosejaar 2020.

Tabel 4.5 Berekeningsresultaten luchtkwaliteit

afbeelding "i_NL.IMRO.0693.BPMELKWEGFASE1-OH01_0005.png"

Conclusie

Uit de berekeningen blijkt dat langs de onderzochte wegen ruimschoots aan de grenswaarden uit de Wlk wordt voldaan. Aangezien direct langs deze twee wegen aan de grenswaarden wordt voldaan zal dat ook gelden voor locaties die verder van deze wegen zijn gelegen. De concentraties luchtverontreinigende stoffen worden immers lager naarmate een locatie verder van de weg is gelegen. Op basis daarvan wordt geconcludeerd dat er ter plaatse van de beoogde ontwikkeling vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.