Plan: | Uitbreiding bedrijventerrein Melkweg |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0693.BPMELKWEGFASE1-OH01 |
In mei 2007 zijn verkeerstellingen gehouden op de Dorpsstraat, de Hofwegen en de Melkweg. De telpunten en de werkdagetmaalintensiteit zijn weergegeven in figuur 4.1. Uit de telling blijkt dat de intensiteit op de Melkweg varieert van circa 1.050 tot 1.350 motorvoertuigen op een werkdagetmaal (mvt/etmaal). De Wervenkampweg kent een verkeersintensiteit van circa 4.000 mvt/etmaal (telling 2002). Slechts een gering deel van de beschikbare capaciteit van de Melkweg en de Wervenkampweg wordt benut (capaciteit 8.000-10.000 mvt/etmaal). De restcapaciteit is meer dan voldoende om zowel een verkeerstoename als gevolg van uitbreiding van het bedrijventerrein en een verschuiving van verkeer van de route Dorpsstraat/Hofwegen op te vangen. De verkeerstoename als gevolg van de uitbreiding van het bedrijventerrein met maximaal 7 ha netto bedrijventerrein zal circa 1.500 mvt/etmaal bedragen (1.200 lichte personenauto's/etmaal + 300 vrachtauto's/etmaal). Deze verkeersproductie is gebaseerd op CROW-kencijfers uit publicatie 256 ('Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden') uit 2007 voor gemengde bedrijventerreinen. De toename als gevolg van de verschuiving van het verkeer van de route Dorpsstraat/Hofwegen naar de Melkweg/Wervenkampweg wordt geraamd op circa 500-1.000 mvt/etmaal. In totaal betekent dit dat de verkeersintensiteit op de route Melkweg/Wervenkampweg maximaal zal toenemen met 2.000 tot 2.500 mvt/etmaal. Een dergelijke toename kan nog goed worden verwerkt gezien de capaciteitsruimte op deze wegen.
De Melkweg en Wervenkampweg (beiden circa 7 m breed) bieden dus voldoende capaciteit om uitvoering te geven aan een maximale uitbreiding van het bedrijventerrein en een aanpassing van de verkeersfunctie (verkeersluw maken) van de Dorpsstraat/Hofwegen. Afleiding van verkeersstromen naar de Melkweg zal ondersteund moeten worden met verkeersremmende maatregelen op de Dorpsstraat/Hofwegen en door aanpassing van de aansluitingen van de Melkweg op de Dorpsstraat, de Hofwegen op de Wervenkampweg en door aanpassing van de aansluiting van de Wervenkampweg op de Melkweg (rotonde).
Figuur 4.1 Werkdagetmaalintensiteit 2007 (in motorvoertuigen)
In onderstaande tabel zijn de verkeersintensiteiten voor de werkdagen gegeven in mvt/etmaal en de verwachte verkeersintensiteiten in 2020 na ontwikkeling (afgezien van grootschalige infrastructurele ingrepen zoals een nieuwe brug waarover nog geen besluitvorming bestaat maar) inclusief verschuiving verkeersstromen naar route Wervenkampweg-Melkweg (500-1.000 mvt/etmaal) en autonome groei wegverkeer (1,5%/jaar).
Tabel 4.1 Verkeersintensiteiten 2007 en 2020 in mvt/etmaal (werkdag)
weg | intensiteit 2007 | prognose intensiteit 2020 |
Melkweg-Zuid | 1350 | 3050-3850 |
Melkweg-Noord | 1050 | 1300-1500 |
Dorpsstraat-Oost | 2400 | 1600-2200 |
Dorpsstraat-West | 2050 | 1300-1800 |
Hofwegen | 2600 | 1900-2400 |
Wervenkampweg | 4000 | 6000-6500 |
De Melkweg en Wervenkampweg zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitende wegen. De maximaal optredende verkeersintensiteiten bedragen op de Melkweg in de toekomst 3.050 tot 3.850 mvt/etmaal en op de Wervenkampweg 6.000 tot 6.500 mvt/etmaal. Op basis van de principes van het concept Duurzaam Veilig dient langzaam verkeer op gebiedsontsluitende wegen te worden gescheiden van gemotoriseerd verkeer. Langs de Wervenkampweg is dan ook een vrijliggend fietspad aanwezig. Langs de Melkweg ontbreekt een vrijliggende fietsvoorziening. Het langzaam verkeer zal hoofdzakelijk de route Dorpsstraat/Hofwegen blijven volgen en niet omrijden via de route Melkweg/Wervenkampweg. Alleen langzaam bestemmingsverkeer vanuit de omgeving van Bleskensgraaf zou de Melkweg kunnen kiezen. Langzaam verkeer van en naar Bleskensgraaf zal gebruikmaken van de interne ontsluitingswegen van het bedrijventerrein en de aansluiting van de Willem van den Heerikweg op de route Dorpsstraat/Hofwegen. De aanleg van een vrijliggende fietsvoorziening langs de Melkweg lijkt dan ook, gezien de alternatieve langzaamverkeersroutes en het te verwachten slechts incidentele gebruik van de Melkweg, niet direct noodzakelijk.