direct naar inhoud van 5.1 Verkeer en infrastructuur
Plan: Buitengebied Giessenlanden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0689.BP8001-vast

5.1 Verkeer en infrastructuur

5.1.1 Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het plangebied wordt van noord naar zuid doorsneden door de A27 (vanuit Gorinchem richting Utrecht). Verder wordt het buitengebied van Giessenlanden doorsneden door de regionale verbindingswegen N214 en N216. De N214 geeft verbinding tussen de A27 ter hoogte van Meerkerk en de A15 ter hoogte van Papendrecht. De N216 geeft verbinding tussen de A15 bij Schelluinen en de veerpont bij Schoonhoven. De A15 loopt ten zuiden van het plangebied vanuit Rotterdam richting Arnhem/Nijmegen.

De A27 kan ter hoogte van de N214 ongelijkvloers gekruist worden. Daarnaast zijn op nog eens drie locaties binnen en nabij de gemeentegrenzen ongelijkvloerse kruisingen met de A27 mogelijk door middel van viaducten (Dorpsweg en Groeneweg) en een onderdoorgang (Haarweg). De A15 kan ongelijkvloers gekruist worden via het viaduct bij de aansluiting van de N216 alsmede via de onderdoorgang bij Schelluinen (Parallelweg/Grote Schelluinsekade) en de viaducten en onderdoorgangen nabij Gorinchem (Mollenburgseweg, Grote en Kleine Haarsekade, Boezem, Arkelsedijk en Spijksesteeg). Zowel de oversteekbaarheid als de milieusituatie zijn belangrijke aandachtspunten langs de A27, A15, N214 en N216.

De overige wegen in het buitengebied dienen hoofdzakelijk ter ontsluiting van de woningen, boerderijen en aanliggende percelen. Deze wegen zijn veelal in beheer en onderhoud bij waterschap Rivierenland en is de wegeverordening van het waterschap van toepassing.

Ontsluiting langzaam verkeer

Naast het hoofdnetwerk voor de fiets is er een secundair net, meer gericht op recreatief verkeer (fietser en wandelaars) en juist in het buitengebied met diverse recreatieve voorzieningen, van belang. Uitbreiding van het aantal recreatieve routes, met name vanuit de kernen naar het buitengebied is wenselijk. De oversteekbaarheid van de N216 en N214 voor langzaam verkeer vormt een aandachtspunt. De rijkswegen A27 en A15 kunnen door het langzaam verkeer ter hoogte van de onderdoorgangen en viaducten voor autoverkeer gekruist worden.

Ontsluiting openbaar vervoer

De gemeente Giessenlanden wordt in het oostelijk deel doorsneden door de raillijn Dordrecht-Geldermalsen. In Arkel bevindt zich een railhalte aan deze lijn. Deze railhalte verbindt Giessenlanden met Leerdam, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Dordrecht-Stadspolders, Dordrecht, Beesd en Geldermalsen. Vanuit het buitengebied van Giessenlanden zijn de railhaltes in Arkel, Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam bereikbaar met buslijnen welke door het gebied voeren. De buslijnen zorgen daarnaast voor een verbinding met de kernen van de gemeente en de kernen in de regio. Tevens rijdt er een buurtbus door de gemeente en voert door het noordelijk deel van het buitengebied de Q-liner (snelbusdienst) tussen Dordrecht en Utrecht welke een halte heeft aan de N214 bij Noordeloos.

In 2011 zal de nieuwe halte Boven-Hardinxveld worden gerealiseerd. Deze halte zal ten oosten van de gemeentekern komen te liggen. Tevens zal in 2012/2013 het station Gorinchem Papland worden aangelegd. Het station komt te liggen ter hoogte van Industrieterrein Papland.

5.1.2 Verkeersveiligheid

In het kader van Duurzaam Veilig zijn de wegen gecategoriseerd. De A27 en de A15 zijn gecategoriseerd als stroomwegen met een maximumsnelheid van 120 km/h. De N214 en de N216 zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom met hoofdzakelijk een 80 km/h-regime. De overige wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h.

Binnen het plangebied bevinden zich vrijliggende fietspaden of parallelvoorzieningen langs de provinciale wegen (N216 en N214). Het fiets- en voetgangersverkeer binnen het plangebied wordt op de erftoegangswegen (60 km/h) grotendeels samen met het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld. Dit is conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig.

Het landbouw verkeer zorgt voor vertraging en onveiligheid op de provinciale wegen en de erftoegangswegen. Dit komt doordat de snelheid van het landbouwverkeer vele malen lager ligt, dan van het gewone verkeer.

5.1.3 Verkeersafwikkeling

De gemeente Giessenlanden heeft in 2010 het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP) opgesteld. In dit plan staat onder andere hoe de gemeente wil omgaan met vraagstukken op het gebied van verkeersveiligheid, ruimtelijke ordening, routering vrachtverkeer, milieu en parkeren.

De huidige verkeersstructuur in het buitengebied levert geen grote knelpunten op. Wel is op sommige punten sprake van sluipverkeer en een slechtere doorstroming door het landbouwverkeer.

5.1.4 Conclusie

De bereikbaarheid voor de verschillende vervoerswijzen is in de huidige situatie goed te noemen. Er zijn in het bestemmingsplan voor het buitengebied van Giessenlanden geen ontwikkelingen voorzien ten aanzien van verkeer waarover reeds een afgeronde besluitvorming heeft plaatsgevonden. Het onderhavige plan heeft dan ook geen effect op de huidige of toekomstige ontsluitingsstructuur.