direct naar inhoud van Ruimtelijke onderbouwing
Plan: Nieuw- en Sint Joosland - Hoge Stelle 41
Status: vastgesteld
Plantype: omgevingsvergunning
IMRO-idn: NL.IMRO.0687.OVNLKHOGESTELLE41-VG01

Ruimtelijke onderbouwing

Hoofdstuk 1 Inleiding

Aan de Hoge Stelle 41 in de kern Nieuw- en Sint Joosland is het voornemen een nieuwe woning te bouwen. Om de bouw mogelijk te maken, was het de bedoeling om gebruik te maken van de in het geldende bestemmingsplan 'Nieuwland Kom' opgenomen wijzigingsbevoegdheid. Met deze bevoegdheid kan het college van burgemeester en wethouders namelijk een bouwvlak opnemen waarbinnen hoofdgebouwen zijn toegestaan. Inmiddels heeft de initiatiefnemer een plan ontwikkeld. Gebleken is dat dit plan niet voldoet aan de regels die de gemeenteraad heeft vastgesteld om de wijzigingsbevoegdheid te kunnen toepassen. Aanpassing van het plan is volgens de initiatiefnemer niet gewenst.De gemeente heeft aangegeven planologische medewerking te willen verlenen. Hiervoor wordt het instrument toegepast van een omgevingsvergunning ingevolge de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) voor afwijken van het geldende bestemmingsplan. Op basis van artikel 2.12 lid 1 sub a onder 3 van deze wet kan de omgevingsvergunning slechts worden verleend indien de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. Een aanvraag voor een dergelijke omgevingsvergunning dient daarom vergezeld te gaan van een goede ruimtelijke onderbouwing. Voorliggende rapportage bevat deze ruimtelijke onderbouwing.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Huidige situatie

2.1.1 Projectgebied en directe omgeving

De projectlocatie Hoge Stelle 41 is globaal aangeduid op figuur 2.1. De Hoge Stelle is een woonstraat aan de noordzijde van de kern Nieuw- en Sint Joosland. Aan de noordzijde van de straat, waar ook de projectlocatie zich bevindt, zijn vrijstaande woningen in 1 bouwlaag met kap gebouwd op percelen van 20 tot 25 meter breed. Aan de andere zijde van de straat zijn twee-onder-een kapwoningen in 2 bouwlagen met kap aanwezig. Het perceel, dat een breedte heeft van circa 24 meter, is in feite een niet benutte bouwkavel. In de stedenbouwkundige opzet was hier ook een vrijstaande woning beoogd. Het perceel heeft een diepte van circa 60 meter.Aan de noordoostzijde van het perceel ligt openbaar groen bestaande uit een grasstrook. Hier ligt ook een voetpad. Daarachter ligt de rijksweg A58.

afbeelding "i_NL.IMRO.0687.OVNLKHOGESTELLE41-VG01_0001.png"
Figuur 2.1 De locatie van de ontwikkeling binnen de rode cirkel (foto: luchtfoto kadaster Nederland)

2.1.2 Geldend bestemmingsplan

Ter plaatse geldt hetbestemmingsplan 'Nieuwland Kom', onherroepelijk sinds 21 januari 2011. Zoals te zien is in figuur 2.2 heeft het perceel Hoge Stelle 41 de bestemming 'Wonen' en Tuin. Omdat hier nooit een woning is gebouwd, is geen bouwvlak voor het perceel opgenomen. Dat betekent dat alleen erfbebouwing is toegestaan. Omdat een woning ter plaatse ruimtelijk stedenbouwkundig logisch en aanvaardbaar werd bevonden, is in lijn met de bouwvlakken van de aangrenzende percelen de gebiedsaanduiding 'wro-zone – wijzigingsgebied 5' opgenomen Om de bevoegdheid te kunnen toepassen, dient te worden voldaan aan de volgende wijzigingsregels:

  • a. ter plaatse wordt een bouwvlak opgenomen van 12 meter diep en over een breedte van 24 meter;
  • b. de goothoogte mag niet meer dan 4 meter bedragen;
  • c. voor zover de woningen wordt gebouwd binnen de 53 dB contour van de rijksweg A58 wordt deze uitgevoerd met een dove achtergevel.

Omdat aan de bepalingen onder a en c niet wordt voldaan (zie paragraaf 2.2), kan de wijzigingsbevoegdheid niet worden toegepast. De wijzigingsregels zijn wel richtinggevend voor de beoordeling van het bouwplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0687.OVNLKHOGESTELLE41-VG01_0002.png"

Figuur 2.2 Uitsnede verbeelding bestemmingsplan Nieuwland Kom (ruimtelijkeplannen.nl)

Omdat het perceel in het bestemmingsplan al een woonfunctie heeft, is alleen afwijking van de bouwregels nodig.

2.2 Toekomstige situatie

De situering van de beoogde woning is weergegeven in figuur 2.3. In bijlage 1 zijn impressies, plattegronden en doorsneden van de woning opgenomen. De woning wordt vrijstaand gebouwd en in de rooilijn van de naastgelegen woningen. Daarmee past de woning in het straatbeeld aan zijde van de Hoge Stelle. De woning heeft een breedte van circa 18,5 meter en wordt min of meer centraal op het perceel gebouwd. Aan weerzijden is daardoor een vrije ruimte van ten minste 2,5 meter. Dit is ook een bouwregel in het bestemmingsplan voor een vrijstaande woning. De woning wordt gebouwd in een T-vorm en bestaat uit 2 hoofdbouwmassa's in 1 bouwlaag met kap. Het hoofdgebouw krijgt een diepte van 12,46 meter en is daarmee circa een halve meter dieper dan de gebruikelijke 12 meter voor een bouwvlak waarbinnen het hoofdgebouw moet worden gebouwd en die in het bestemmingsplan als voorwaarde voor toepassing van de wijzigingsbevoegdheid op dit perceel is opgenomen. Een dergelijke overschrijding is zo beperkt dat dit nauwelijks zal opvallen. Ook zorgt het niet voor nadelige effecten voor naastgelegen percelen. De goothoogte komt te liggen op circa 3,4 meter en blijft daarmee onder de maximum goothoogte die in de wijzigingsregels is vastgelegd en die ook geldt voor de naastgelegen woningen. De bouwhoogte bedraagt maximaal circa 8,4 meter. Dit is niet in strijd met de wijzigingsregels omdat daarin geen maximum bouwhoogte is vastgelegd.

De gemeente hanteert bij bouwplannen voor vrijstaande woningen als uitgangspunt dat er op eigen terrein wordt geparkeerd. Aan dit uitgangspunt wordt voldaan. In het ontwerp zijn 2 parkeerplaatsen voorzien (zie figuur 2.4). Hiermee wordt voldaan aan de parkeernorm die de gemeente hanteert. Hiervoor wordt verwezen naar paragraaf 3.2)

afbeelding "i_NL.IMRO.0687.OVNLKHOGESTELLE41-VG01_0003.png"

Figuur 2.3 Beoogde situatie


 

afbeelding "i_NL.IMRO.0687.OVNLKHOGESTELLE41-VG01_0004.png"

Figuur 2.4 Aanzicht voorgevel (Groothuis Bouw)

De initiatiefnemer heeft ervoor gekozen om aan de achterzijde ramen en deuren in het ontwerp op te nemen die niet voldoen aan de voorwaarde uit de wijzigingsbevoegdheid van een dove gevel.

Hoofdstuk 3 Toetsing

3.1 Toetsing aan beleid van overheden

Een nagenoeg volledig overzicht van de ruimtelijke beleidsplannen en regelgeving dat voor het projectgebied van toepassing lijkt te zijn, is te vinden op de website www.ruimtelijkeplannen.nl. Echter vrijwel al deze plannen zijn voor de beoordeling van de gewenste aanpassingen van het bestemmingsplan niet relevant of niet gedetailleerd genoeg. Het gaat immers niet om een bestemmingswijziging, maar om het mogelijk maken van woning. Bovendien is in het bestemmingsplan 'Nieuwland Kom' al geconcludeerd dat wonen mogelijk is op de locatie van het plangebied. Na de vaststelling van dat bestemmingsplan is geen beleid vastgesteld dat relevant is voor de planologische beoordeling van het bouwplan.

Het enige plan dat hier nog kan worden vermeld, is het Besluit ruimtelijke ordening. In artikel 3.1.6 lid 2 van dat besluit is opgenomen dat bij een (gemeentelijk) ruimtelijk plan of besluit, dat een nieuwe stedelijke ontwikkeling mogelijk maakt, de ladder voor duurzame verstedelijking doorlopen moet worden. De reden hiervoor is om een zorgvuldig gebruik van de schaarse ruimte in Nederland te bevorderen. Het bouwen van één woning wordt op grond van jurisprudentie echter niet gezien als een stedelijke ontwikkeling. Het doorlopen van de ladder voor duurzame verstedelijking is dan ook niet nodig.

Op basis van de regionale woningmarktafspraken voor de regio Walcheren is op 21 mei 2019 een restcapaciteit van 281 woningen vastgesteld. De beoogde extra woning komt ten laste van deze restcapaciteit.

3.2 Toetsing aan omgevingsaspecten

Op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (verder: Bro) dient in de toelichting van het bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan de uitvoerbaarheid van het plan. Dit geldt ook voor een ruimtelijk besluit als een omgevingsvergunning voor afwijking van het bestemmingsplan. Dat betekent doorgaans dat onderzoek moet worden gedaan naar diverse sectorale aspecten zoals verkeer en parkeren, milieuzonering, bodem, ecologie en luchtkwaliteit. Omdat er geen bestemmingswijziging plaatsvindt, zijn veel van deze aspecten voor het beoordelen van de beoogde ontwikkeling niet relevant. Deze aspecten zouden namelijk in het kader het basisplan al moeten zijn beoordeeld of het ruimtelijk besluit heeft geen effecten op de sectorale aspecten. Voor de duidelijkheid wordt in deze paragraaf toch summier getoetst aan de ruimtelijk relevante aspecten. Na de vaststelling van het basisplan is het Bro aangepast. Op grond hiervan dient expliciet aandacht te worden besteed aan de aspecten waterhuishouding, cultuurhistorie en archeologie. In deze paragraaf wordt daarom ook op deze aspecten ingegaan. Het aspect externe veiligheid is steeds meer een belangrijk thema. Daaom is dit aspect meegenomen in de toetsing.

In onderstaande tabel 3.1 is de bouw van de woning getoetst aan de omgevingsaspecten.

Tabel 3.1

Sectoraal aspect   Toetsingskader   Toetsing en conclusie  
Verkeer en parkeren   kengetallen van het kennisplatform CROW (publicatie 381)
Uitgangspunten voor het kencijfer zijn een sterk stedelijk karakter van de gemeente Middelburg en een ligging in het restgebied van de bebouwde kom.  
Op basis van de kencijfers van het CROW zorgt het toevoegen van één vrijstaande woning aan de Hoge Stelle voor gemiddeld circa 8 extra mvt/weekdagetmaal. Een dergelijke toename leidt niet tot enig probleem.
Het kencijfer voor parkeren bedraagt voor een vrijstaande woning ten minste 1,7 en ten hoogste 2,5 parkeerplaats per woning, ofwel gemiddeld 2,1 per per woning. Op eigen terrein is ruimte genoeg voor parkeren. In paragraaf 2.2 is vermeld dat er 2 parkeerplaatsen worden aangelegd.  
Wegverkeerslawaai   Wet geluidhinder (Wgh)
- voorkeursgrenswaarde bedraagt 48dB (A)
- Voor een procedure hogere waarde dient conform artikel 110f Wgh de cumulatieve
geluidbelasting te worden bepaald, indien sprake is van blootstelling aan meer dan één geluidbron.

Bouwbesluit
- binnenwaarde maximaal 33 dB

Bestemmingsplan 'Nieuwland Kom'
- maximaal 53 dB(A) (onder voorwaarde dove gevel)  
In de Wgh is aangegeven dat voor nieuwe geluidgevoelige functies (zoals woningen) die worden gebouwd binnen de geluidzone van een weg akoestisch onderzoek nodig is. In onderhavige situatie is sprake van nieuwbouw van een woning binnen de geluidzone van rijksweg A58. In de toelichting van het bestemmingsplan Nieuwland Kom is akoestisch onderzoek opgenomen naar de geluidcontouren van deze rijksweg. Een afbeelding met deze contouren is opgenomen in figuur 3.1. onder aan deze tabel. Daaruit blijkt dat de woning valt binnen de 53 dB(A) contour. Het akoestisch onderzoek is in 2007 uitgevoerd en niet meer bruikbaar voor de beoordeling van de voorgenomen ontwikkeling. Daarom is een nieuw onderzoek uitgevoerd voor alleen de projectlocatie. Het onderzoek is opgenomen in bijlage 2. Daaruit blijkt dat de geluidbelasting op de gevels van de nieuwe woning vanwege voor de Rijksweg A58 de voorkeursgrenswaarde van 48 dB met maximaal 5 dB overschrijdt. De maximale ontheffingswaarde van 53 dB wordt nergens overschreden. De toepassing van overdrachts- of bronmaatregelen gericht op het terugbrengen van de geluidbelasting is onvoldoende doeltreffend is dan wel leidt tot zogenoemde 'overwegende bezwaren'. Dat betekent dat de gemeente een beschikking hogere waarde kan verlenen. Hierop wordt dan ook ingezet.

In het onderzoek is ook gerekend aan de niet gezoneerde 30 km/uur wegen Hoge Stelle en Oude Rijksweg. De geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer op deze wegen overschrijdt op geen enkele gevel van de nieuwe woning de richtwaarde van 48 dB.

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de cumulatieve geluidbelasting zonder aftrek op de achtergevel 57 dB bedraagt, op de zijgevels 54 dB(A) en op de voorgevel 58 dB(A).

Om een goed akoestisch woon- en leefklimaat te waarborgen zullen aan de beschikking en aan de omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen de voorwaarde worden gekoppeld dat de juiste geluidwerende materialen en maatregelen worden toegepast. De achtergevel zal een geluidwering van ten minste (57-33=) 24 dB(A) moeten hebben. Voor de zijgevels geldt een geluidwering van (54-33=) 21 dB (A) en voor de voorgevel (48-33=) 15 dB(A). De geluidwering van een normale spouwmuur bedraagt ongeveer 50 dB(A), dus ruim voldoende om te voldoen aan de eis van het Bouwbesluit. Echter de kritische onderdelen zijn ramen en ventilatieopeningen. Tot een gevelbelasting van 60 dB(A) voldoet normaal dubbel glas (4-12-5 mm) en zijn geen speciale ventilatievoorzieningen nodig.  
Archeologie en cultuurhistorie   Erfgoedwet   In of in de directe omgeving van het projectgebied bevinden zich getuige het bestemmingsplan Nieuwland Kom geen archeologische waarden. Uit de cultuurhistorische waardenkaart van de provincie blijkt dat er evenmin cultuurhistorische waarden zijn waarmee rekening moet worden gehouden.
Geconcludeerd wordt dat de aspecten archeologie en cultuurhistorie niet verder onderzocht hoeven worden.  
Bodem   Besluit ruimtelijke ordening (Bro)
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
Aangezien er geen functiewijziging plaatsvindt, is in het kader van de planologische besluitvorming geen bodemonderzoek noodzakelijk. Voor de omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen is wel een bodemonderzoek nodig. Omdat de locatie nu al een woonbestemming heeft en er op grond van historische luchtfoto's en kaarten op voorhand geen aanwijzingen zijn dat de locatie verdacht is op het voorkomen van ernstige bodemverontreinigingen, wordt dit onderzoek in het besluit om de om de omgevingsvergunning te verlenen als voorwaarde opgenomen.  
Water   Waterschap Scheldestromen
(waterhuishoudkundige aspecten, waaronder veiligheid, wateroverlast, watertekort, waterkwaliteit en verdroging, oppervlaktewater en grondwater).

Op basis van de eisen van het waterschap dient er voor toename in verharding 75 mm per vierkante meter verharding te worden gecompenseerd.  
Bij het Waterschap Scheldestromen hanteert voor de watertoets een watertoetstabel. In die tabel zijn de hiernaast genoemde aspecten verwerkt. De tabel is opgenomen in bijlage 4. Uit de toets blijkt dat er op het perceel 13 m3 aan water afkomeoostig van schone verharding moet worden geborgen. Het perceel is groot genoeg om dit volume te bergen. De reactie van het waterschap wordt verwerkt in de tabel.
 
Bedrijven en milieuzondering   VNG publicatie Bedrijven en mileuzonering (editie 2009)   In de directe omgeving van het plangebied liggen geen milieuhinderlijke functies.  
Externe veiligheid   Bevi, Bevt, Bevb   Het projectgebied ligt binnen het invloedsgebied van het groepsrisico voor Kloosterboer Vlissingen VOF, Van Citters Beheer en Verbrugge Zeeland Terminals. Het projectgebied ligt voor alle inrichtingen buiten het toxisch aandachtsgebied van 1.500 meter. Conform de Beleidsvisie Externe Veiligheid §2.6 geldt voor deze risicovolle inrichtingen de plicht voor een beknopte verantwoording van het groepsrisico. Het betreft namelijk een enkel kwetsbaar object in een al zeer volle omgeving, waardoor het effect op het groepsrisico van de inrichtingen marginaal is. Verder ligt het projectgebied in de jodiumprofylaxezone voor de kerncentrale in Borsele. Ook ligt het projectgebied binnen het invloedsgebied van het groepsrisico van het spoor.

Gelet op de ruime afstand van circa 3.0 kilometer en de beperkte omvang van de ontwikkeling is er echter geen sprake van een toename van het groepsrisico. Wel is ook hier een beknopte verantwoording van het groepsrisico noodzakelijk, op basis van een toxisch scenario.

Ten slotte ligt het projectgebied binnen het maatgevende invloedsgebied van het groepsrisico voor de A58. Conform de Handleiding Risicoanalyse Transport overschrijdt het vervoer van GF3 niet de drempelwaarde en wordt 10% van de oriëntatiewaarde niet overschreden. Er kan zodoende worden volstaan met een beknopte verantwoording.  
Luchtkwaliteit   Wet milieubeheer (Wm) Besluit in niet betekende mate (nibm)   De toevoeging van 1 woning valt binnen het besluit NIBM. Hierin is een vrijstelling opgenomen voor het berekenen van de toename van fijnstof tot 1.500 woningen.
Daarnaast is op de NSL-monitoringskaart te zien dat de huidige luchtkwaliteit ter plaatse van het dichtstbijzijnde rekenpunt (A58) goed is. Geconcludeerd wordt dat de beoogde ontwikkeling past binnen de kaders van luchtkwaliteit.  
Ecologie   Wet natuurbescherming (Wnb)   Het projectgebied bestaat uit een bouwkavel zonder opgaande beplantingen. Het perceel bestaat uitsluitend uit grasland. Het voorkomen van en effecten op vleermuizen en vogels met vaste rusten verblijfplaatsen kan daarom worden uitgesloten. Mogelijk vliegen en foerageren er in de huidige situatie vleermuizen. Gedurende en na realisatie van de plannen kunnen deze soorten er blijven vliegen en foerageren. Voor het overige zijn er volgens initiatiefnemer en gemeente geen (zwaar) beschermde soorten te verwachten. Wel kunnen er algemene nationaal beschermde zoogdieren en amfibieën aanwezig zijn. Voor deze algemene soorten bestaat een algemene vrijstelling in provincie Zeeland.
De ontwikkeling leidt evenmin tot negatieve effecten op beschermde gebieden. Die liggen namelijk te ver weg.
De afstand tot het dichtstbijzijnde Natuur Netwerk Zeeland (NNZ) bedraagt circa 110 m (binnendijk noordzijde rijksweg A58). De afstand tot het dichtstbijzijnde Natura 2000 netwerk bedraagt 3,0 km. Gezien de kleinschaligheid van de ontwikkeling valt hier echter geen significante stikstofdepositie te verwachten. Er is in dit geval wel sprake van een aanlegfase, omdat het gaat om een nieuwe woning. Daarom is er een Aerius berekening uitgevoerd (zie bijlage 5). Hieruit blijkt dat significante negatieve effecten op beschermde
gebieden kunnen worden uitgesloten. De Wet natuurbescherming en het beleid van de Provincie
Zeeland staan de uitvoering van het plan dan ook niet in de weg.

Zo er lang niet wordt gebouwd kunnen er alsnog beschermde diersoorten zich vestigen, zoals de rugstreeppad. Om dit te voorkomen is het van belang om gedurende de aanlegfase het ontstaan van waterplassen op het land te voorkomen.
Vanwege het mogelijk voorkomen van broedvogels dienen de werkzaamheden, buiten het broedseizoen (globaal 15 maart tot 15 juli) of wanneer er geen broedgeval aanwezig is, plaats te vinden.  

afbeelding "i_NL.IMRO.0687.OVNLKHOGESTELLE41-VG01_0005.png"

Figuur 3.1 Geluidcontouren rijksweg A58 voor het jaar 2020 (bron: akoestisch onderzoek 2007 bestemmingsplan Nieuwland Kom)

Beknopte verantwoording groepsrisico

Bestrijdbaarheid en bereikbaarheid

Zowel voor de bereikbaarheid en bestrijdbaarheid van 'dagelijkse incidenten', zoals brand of wateroverlast, als voor calamiteiten op het gebied van externe veiligheid, is het van belang dat de bereikbaarheid voor de hulpdiensten en bluswatervoorzieningen voldoende geborgd zijn.

De bestrijdbaarheid is afhankelijk van de inzetbaarheid van hulpverleningsdiensten. De brandweer moet in staat zijn om hun taken goed uit te kunnen voeren om daarmee verdere escalatie van een incident te voorkomen. Hierbij kan gedacht worden aan het voldoende/ adequaat aanwezig zijn van invalswegen en bluswatervoorzieningen. Ook speelt een snelle alarmering te allen tijde een belangrijke rol.

Het plangebied wordt via verschillende wegen ontsloten. In zuidelijke richting kan over de Hoge Stelle richting de Oude Rijksweg worden gereden. De Oude Rijksweg sluit vervolgens in zowel het oosten als het westen aan op de A58. Daarnaast is via het oosten de N665 bereikbaar en via het westen de N254. Hiermee is er sprake van een goede ontsluiting en bereikbaarheid voor hulpdiensten.

Zelfredzaamheid

Ter plaatse van het projectgebied wordt een extra woning mogelijk gemaakt. De aanwezige personen zullen over het algemeen zelfredzaam zijn. Aanwezige kinderen, ouderen en gehandicapten worden wel beschouwd als verminderd zelfredzame personen. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de ouders/verzorgers de verminderd zelfredzame personen kunnen begeleiden. Als gevolg van een incident met toxische stoffen geldt dat een toxische wolk zich snel kan ontwikkelen en verplaatsen. Dit effect is vaak niet zichtbaar. Zelfredzaamheid in deze scenario's is alleen mogelijk als er tijdig alarmering plaatsvindt en gebouwen geschikt zijn om enkele uren te schuilen. Denk hierbij aan het sluiten van ramen en deuren en met name het centraal uitschakelen van (mechanische) ventilatiesystemen. Daarnaast dienen, in het kader van effectieve zelfredzaamheid, de gebruikers van de objecten door risicocommunicatie te worden geïnstrueerd over de risico's en de mogelijke maatregelen die zij kunnen nemen.

Hoofdstuk 4 Conclusie

Het bouwplan voor de nieuwe woning aan Hoge Stelle 41 in Nieuw- en Sint Joosland past niet in het geldende bestemmingsplan 'Nieuwland Kom'. Op basis van de toetsing aan het rijks-, provinciaal en gemeentelijk beleid en de toetsing aan sectorale wetgeving blijkt dat de bouw van de woning planologisch en ruimtelijk-stedenbouwkundig aanvaardbaar is en dat er geen belemmering zijn om met een omgevingsvergunning voor afwijken van het bestemmingsplan medewerking te verlenen.

Aan de omgevingsvergunning zullen enkele voorwaarden worden verbonden:

  • het aanleggen en instandhouden van ten minste 2 parkeerplaatsen op eigen terrein;
  • het realiseren van gevels met voldoende geluidwering (zie paragraaf 3.2);
  • het realiseren van 13 m3 aan waterberging op eigen terrein.
  • het aanleveren van een bodemonderzoek waaruit blijkt dat er geen belemmering is om de voorgenomen woning te bouwen en in gebruik te nemen.
  • De werkzaamheden dienen buiten het broedseizoen (globaal 15 maart tot 15 juli) plaats te vinden of wanneer er geen broedgeval aanwezig is.