direct naar inhoud van 3.4 Parkeren
Plan: Mortiere
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0687.BPMOR-VW02

3.4 Parkeren

De parkeeroplossing draagt in belangrijke mate bij aan de kwaliteit van het ruimtelijk beeld in Mortiere. Uitgangspunt is dat het parkeren nooit moet overheersen in het straatbeeld. In deze paragraaf wordt ingegaan op de parkeernormen voor Mortiere.

Het uitgangspunt voor het gehele plangebied is dat parkeren zoveel mogelijk plaatsvindt op eigen terrein.

Voor de parkeernormen in het woongebied wordt uitgegaan van de ASVV 2004 (aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom) van het CROW. In paragraaf 6.3 en de tabellen in paragraaf 6.3.2.2 van deze aanbevelingen wordt ingegaan op parkeernormen in woongebieden.

In deze tabellen worden de termen “stedelijkheidsgraad” en “stedelijke zone” gebruikt. Deze termen hebben betrekking op het totale aantal inwoners en de locatie van het betreffende gebied.

De stedelijkheidsgraad van Middelburg is matig stedelijk en de stedelijke zone Mortiere valt onder “rest bebouwde kom”. Met behulp van de genoemde tabellen kan het gemiddelde aantal parkeerplaatsen per woning bepaald worden.

Aan de hand van de normen uit deze tabellen worden voor het woongebied in Mortiere de volgende parkeernormen gehanteerd:

  • woningen duur minimaal 1,9 en maximaal 2,1 parkeerplaatsen per woning;
  • woningen middelduur minimaal 1,7 en maximaal 1,9 parkeerplaatsen per woning;
  • woningen goedkoop minimaal 1,4 en maximaal 1,7 parkeerplaatsen per woning.

Voor de overige functies in het plangebied, worden de normen uit het huidige bestemmingsplan Mortiere voortgezet. Het gaat om de volgende minimumnormen:

Voor de aanleg van parkeerplaatsen op eigen terrein gelden de volgende minimumnormen:

  • voor bedrijven: 1,4 parkeerplaats per 100 m² bedrijfsvloeroppervlak;
  • voor showrooms: 1 parkeerplaats per 100 m² bedrijfsvloeroppervlak;
  • voor doe-het-zelf en bouwmarkten: 2,2 parkeerplaatsen per 100 m² bedrijfsvloeroppervlak;
  • voor tuincentra: 2 parkeerplaatsen per 100 m² bedrijfsvloeroppervlak;
  • voor overige perifere detailhandelsbedrijven: 2,5 parkeerplaatsen per 100 m² bedrijfsvloeroppervlak;
  • voor kantoren: 1 parkeerplaats per 60 m² bedrijfsvloeroppervlak;
  • voor golfbaan: 5 parkeerplaatsen per 100 m² bedrijfsvloeroppervlak.

Uitgangspunten parkeren in woongebied

Bij de woonfunctie is het mogelijk om het merendeel van de parkeerplaatsen op eigen erf te ontwikkelen, uitgegaan wordt van minimaal 1 parkeerplaats per woning op eigen terrein. Een garage telt in de telling van parkeerplaatsen voor de wijk niet mee. Omdat de praktijk uitwijst dat een garage te vaak voor andere doeleinden wordt gebruikt dan het stallen van een auto, tellen alleen de open opstelplekken (inclusief carports) voor auto's mee. Garages op eigen erf worden zoveel mogelijk naar achteren geschoven op het kavel, met een minimale afstand tussen de woning en de garage van 4 meter.

Bij een opstelmogelijkheid achter elkaar op eigen erf, telt slechts één plek voor vol mee, de volgende plek(ken) voor een 'halve' parkeerplaats. Parkeerplaatsen naast elkaar op eigen erf gelden wel beide voor een hele plek. Voorwaarde is in dit geval dat deze plekken naast elkaar in de breedte minimaal 5,5 meter vrije opstelruimte wordt geboden.

Parkeren bedrijvigheid

De afwikkeling van autoverkeer voor het bedrijven- en PDV-gebied wordt strikt gescheiden van het autoverkeer in het woongebied.

Parkeren en laad- en losactiviteiten bij de bedrijven vinden vrijwel uitsluitend plaats op eigen terrein. De parkeernorm is afhankelijk van het soort bedrijf, maar bedraagt minimaal 1 plaats per 70 m² bvo; voor kantoren en kantoorachtigen geldt als parkeernorm 1 plaats per 60 m² bvo.

Parkeren PDV-locatie

De bouwmassa's liggen met hun voorzijde gegroepeerd rond een centrale ruimte. In deze centrale ruimte is het parkeerterrein gerealiseerd, met circa 900 parkeerplaatsen.

Om een goede presentatie aan de Schroeweg en het singelprofiel te bereiken, is de presentatie/parkeerzijde losgekoppeld van de bevoorradingszijde van het complex. De bevoorrading geschiedt via een eigen ontsluiting en route, zodat bezoekersverkeer en vrachtverkeer elkaar niet hindert.