direct naar inhoud van 2.2 Beleidskader
Plan: Arnestein
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0687.BPARS-OH99

2.2 Beleidskader

AMvB Ruimte en de SER-ladder

AMvB Ruimte

Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening is op 29 mei 2009 gepubliceerd (ontwerp AMvB Ruimte). In dit besluit heeft het Rijk een aantal regels voorgesteld met betrekking tot de inhoud van bestemmingsplannen, onder andere ten aanzien van de vestiging van bedrijven en de (her)ontwikkeling van bedrijventerreinen. In het bestemmingsplan Arnestein wordt voldaan aan de regels uit het AMVB.

SER-ladder

Belangrijk uitgangspunt van de AMvB Ruimte is de toepassing van de zogenaamde SER-ladder. Het gaat om de voorkeursvolgorde van het (her)ontwikkelen van bedrijventerreinen zoals die door de Sociaal Economische Raad (SER) wordt gehanteerd.

Via de SER-ladder stimuleert het Rijk de herstructurering van oude bedrijventerreinen om de aanleg van nieuwe terreinen te verminderen. Hierbij speelt het bevorderen van een zorgvuldig(er) ruimtegebruik een belangrijke rol. Daarbij worden drie sporen gevolgd.

  • 1. Voorkomen dat bedrijven wegtrekken omdat het terrein niet meer representatief is. Uit onderzoek blijkt dat de uitstraling van het terrein in de top 3 van verhuismotieven staat. De openbare ruimte dient representatief te zijn en voorkomen dient te worden dat er ongewenste functies op bedrijventerreinen voorkomen.
  • 2. De gemeenten bemiddelen actief bij herinvulling van bestaande bedrijfsgebouwen. Zij wijzen ondernemers aan met een ruimtebehoefte op daarvoor geschikte leegstaande bedrijfsgebouwen. Bij incourante panden en percelen is invulling vaak moeilijk. Waar mogelijk kopen gemeenten extensief gebruikte kavels op en geven deze (eventueel na sanering) opnieuw uit.
  • 3. Begeleiding van bedrijven. Een belangrijk deel van de ruimtevraag in een gemeente wordt veroorzaakt door de reeds gevestigde bedrijven die meer ruimte nodig hebben als gevolg van groei in de productie of veranderde bedrijfsactiviteiten. Als een ondernemer zich meldt met een verzoek om uitbreidingsruimte wordt een inventarisatie gemaakt van de ruimtebehoefte in drie stappen:
    • a. welke intensiveringmogelijkheden zijn er op de huidige, bestaande, locatie;
    • b. is elders een bedrijfspand te koop dat geschikt is? Dit vereist afstemming met de buurtgemeenten;
    • c. als stap a en b geen resultaten opleveren, is er een geschikt perceel beschikbaar voor nieuwbouw?

Vertaling naar dit bestemmingsplan

Zoals in paragraaf 1.1 uiteen is gezet, is de keuze gemaakt om de herstructurering van Arnestein via een zelfstandig planologisch traject te laten verlopen. Om deze reden is het toepassen van de in de SER-ladder aangegeven voorkeursvolgorde voor de vestiging van bedrijven (herstructurering, herinvulling, inventarisatie) in dit bestemmingsplan niet aan de orde. Als uitgangspunt wordt gehanteerd dat de bestaande planologische ruimte voor bedrijven in het plangebied zoveel als mogelijk wordt gecontinueerd. Door ervoor te zorgen dat bestaande en nieuwe bedrijven in het plangebied zoveel mogelijk planologische ruimte krijgen voor respectievelijk uitbreiding en nieuwvestiging, wordt tegemoetgekomen aan de doelstelling van de SER-ladder, namelijk het zoveel mogelijk voorkomen van de behoefte aan nieuwe bedrijventerreinen.

Om ervoor te zorgen dat de beschikbare vrije ruimte op het bedrijventerrein zo intensief mogelijk kan worden gebruikt, wordt in dit bestemmingsplan daarom een bebouwingspercentage van 75% voor alle bedrijfskavels opgenomen.

Omgevingsplan Zeeland (2012-2018) en het bedrijventerreinprogramma Walcheren (2010-2016)

Omgevingsplan Zeeland

In het Omgevingsplan Zeeland (2012-2018) is het bedrijventerrein Arnestein aangemerkt als een regionaal bedrijventerrein binnen bestaand stedelijk landschap dat deel uitmaakt van de bebouwde kom van Middelburg. Vanuit het provinciale ruimtelijke beleid gelden voor dit gebied maar weinig randvoorwaarden. De provincie Zeeland acht in beginsel een bouwhoogte hoger dan 25 m in bestaand stedelijk gebied niet aanvaardbaar. Slechts indien qua hoogte en bouwmassa kan worden aangetoond dat nieuwbouw niet leidt tot een onevenredige aantasting van de landschappelijke kwaliteiten, kan van deze maximale bouwhoogte worden afgeweken. Daarnaast is het provinciaal beleid erop gericht dat de maatgevende risicocontouren van risicovolle bedrijvigheid op een regionaal bedrijventerrein zich niet buiten de grenzen van het bedrijventerrein mag bevinden.

De provincie zet voorts in op het geconcentreerd ontwikkelen van bedrijventerreinen nabij stedelijke centra. Voor wat betreft de kwaliteit van de bedrijventerreinen, wordt vanuit de provincie ingestoken op het herstructureren en intensiveren van bestaande bedrijventerreinen. Voor wat betreft de kwantiteit van bedrijventerreinen werkt de provincie met regionale bedrijventerreinprogramma's. In deze programma's wordt vraag en aanbod van nieuwe bedrijventerreinen, in overleg met de betrokken gemeenten, op regionale schaal afgewogen.

Bedrijventerreinprogramma 2010-2016

Als uitwerking van het omgevingsplan, is een samenwerkingsvisie opgesteld door de provincie Zeeland en de drie Walcherse gemeenten over het bedrijventerreinprogramma voor de komende planperiode (tot 2016). Hierin is opgenomen dat de gemeente Middelburg in beginsel geen nieuw bedrijventerrein ontwikkeld. In Middelburg wordt ingezet op herstructurering en intensivering van het gebruik van Arnestein.

Arnestein wordt gekenmerkt als een grootschalig traditioneel bedrijventerrein. Op dit moment is op Arnestein nog ongeveer 2 ha uitgeefbaar bedrijventerrein beschikbaar. Op grootschalige terreinen zijn in principe bedrijven tot milieucategorie 4.2 toelaatbaar. Uitbreiding van het terrein mag plaatsvinden in de vorm van stedenbouwkundige afronding van het bedrijventerrein en in de vorm van het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit.

Vertaling naar dit bestemmingsplan

Ten aanzien van het provinciale beleid over risicovolle bedrijven wordt in dit bestemmingsplan afgeweken. Arnestein wordt voor wat betreft dit onderdeel niet beschouwd als regionaal bedrijventerrein. Hierdoor wordt niet de grens van het gehele bedrijventerrein, maar de grens van het eigen bedrijfsperceel beschouwd als de grens tot waar de risico's van een risicovol bedrijf zich mogen uitstrekken. Dit, gelet op het karakter van Arnestein, waar (op Eastman na) overwegend kleine en middelgrote bedrijven zijn gevestigd nabij de bebouwde kom van Middelburg. Een verruiming van de risicocontouren ter plaatse zijn zodoende niet wenselijk. Voor Eastman wordt, gezien de aard van het bedrijf, meer ruimte geboden voor de plaatsgebonden risicocontour.

Het gebied aan het Kanaal door Walcheren, direct oostelijk van het aquaduct. zal uiteindelijk getransformeerd worden tot watersportboulevard. Deze ontwikkeling is op dit moment nog onvoldoende duidelijk. De transformatie is daarom niet in de planregeling opgenomen. Overeenkomstig het uitgangspunt dat dit een consoliderend bestemmingsplan is, worden de huidige planologische mogelijkheden voor het vestigen van reguliere bedrijven op deze locatie dan ook voortgezet.

Kwaliteitsatlas Middelburg 2030

Aandachtspunt in de gemeente Middelburg is het bieden van ruimte voor bedrijvigheid. De ruimte die wordt geboden voor bedrijvigheid op Arnestein dient in elk geval intensief te worden gebruikt. Verder is het wenselijk dat er kwaliteitsverbetering plaatsvindt op het bedrijventerrein. Dit zal echter niet plaatsvinden door het opzetten van een vanuit de gemeente geïnitieerde herstructurering. Dit wordt overgelaten aan het particulier initiatief.

Zoals hiervoor is aangegeven wordt een bebouwingspercentage van 75% voor alle bedrijfskavels gehanteerd in dit bestemmingsplan om invulling te geven aan de wens om de bestaande vrije ruimte binnen het bedrijventerrein zo optimaal mogelijk te benutten.