Plan: | Molenvliet - Ter Steeghe |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0642.bp10molensteeghe-3001 |
Inleiding
In deze paragraaf wordt de huidige verkeerstructuur beschreven voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer in beide plangebieden. Eveneens is de huidige verkeersafwikkeling en de parkeersituatie beschreven.
Verkeersstructuur
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
Molenvliet
De bedrijven worden ontsloten vanaf de Molenvliet. De Molenvliet sluit in oostelijke richting aan op zowel de Develsingel als de Burgemeester Pijl Hogeweglaan. Via de Develsingel geven de Plantageweg en de Burgemeester Doumaweg aansluiting op de A16. De A16 is voor Zwijndrecht de belangrijkste externe ontsluitingsroute. Via de Burgemeester Pijl Hogeweglaan kan onder de A16 door worden gereden naar het centrum van Zwijndrecht. In westelijke richting sluit de Molenvliet aan op de Munnikensteeg. De Munnikensteeg gaat in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht over op de Hendrik Ydenweg, die aansluit op de A16. Deze route is aangemerkt als route voor het vrachtverkeer.
De Molenvliet, Develsingel en Burgemeester Pijl Hogeweglaan binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h.
Ter Steeghe
Vanuit het plangebied wordt via de Ter Steeghe Ring, het Ter Steeghepad en het terrein van het ziekenhuis ontsloten vanaf de Langeweg en de Bootjessteeg. Via de Langeweg en de Hendrik Ydenweg wordt in westelijke richting ontsloten naar de A16. Via de Langeweg kan in oostelijke richting naar het centrum van Zwijndrecht gereden worden. De Langeweg is eveneens een belangrijke toevoerweg voor het vrachtverkeer.
Het deel van de Langeweg binnen het plangebied is gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. Een deel van de Bootjessteeg en de Ter Steeghe Ring zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. Het andere deel van de Bootjessteeg en het Ter Steeghepad zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.
Ontsluiting langzaam verkeer
Molenvliet
Het fietsverkeer maakt gebruik van dezelfde ontsluitingswegen als het gemotoriseerd verkeer. Langs de Develsingel, Burgemeester Pijl Hogeweglaan en een deel van de Molenvliet zijn conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig vrijliggende fietspaden gelegen. Het fietspad langs de Molenvliet sluit aan op het fietspad door park Molenvliet.
Ter Steeghe
Het fietsverkeer maakt gebruik van dezelfde ontsluitingswegen als het gemotoriseerd verkeer. Langs de Langeweg en de Bootjessteeg zijn conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig vrijliggende fietspaden gelegen.
Ontsluiting openbaar vervoer
Molenvliet
Buiten het plangebied is een bushalte gelegen langs de Beethovenlaan ter hoogte van de Bachstraat. Hier stoppen de openbaarvervoersdiensten tussen Dordrecht en Zwijndrecht, tussen Zwijndrecht en Barendrecht via Heerjansdam en tussen Zwijndrecht en Rotterdam via Ridderkerk en Beverwaard.
Ter Steeghe
Buiten het plangebied is een bushalte gelegen langs de Bootjessteeg ter hoogte van het ziekenhuis. Hier stoppen de openbaarvervoersdiensten tussen Zwijndrecht en Barendrecht via Heerjansdam en tussen Zwijndrecht en Rotterdam via Ridderkerk en Beverwaard.
Verkeersafwikkeling
In het verkeers- en vervoersplan1 voor Zwijndrecht wordt de Langeweg genoemd als knelpunt. Vooral de toenemende verkeersdruk in relatie tot oversteekbaarheid en veiligheid voor de fietsers wordt als knelpunt genoemd. De toekomstige verkeersintensiteiten op de Langeweg geven in het verkeers- en vervoersplan echter geen aanleiding tot het treffen van maatregelen.
Wel wordt als onderdeel van de bereikbaarheid en een betere verkeersafwikkeling de VRI (verkeerregelinstallatie) Bootjessteeg – Langeweg vervangen.
Parkeren
In de periode 16 augustus 2006 tot 11 januari 2007 is een parkeeronderzoek2uitgevoerd naar parkeerdruk op de bedrijventerreinen tijdens verschillende perioden. Uit dit onderzoek blijkt dat de bedrijventerreinen Molenvliet en Ter Steeghe een lage tot matige parkeerdruk kennen, met respectievelijk de hoogste bezetting van 26% (donderdagnacht) en 51% (donderdagavond). Nuancering bij deze uitkomst is dat bedrijventerreinen over het algemeen alleen overdag een hoge parkeerdruk kennen.
Op de bedrijventerreinen wordt ernaar gestreefd het parkeren in het openbare gebied te beperken en bedrijven zoveel mogelijk op eigen terrein te laten parkeren. Bij nieuwbouw dient aan de hand van parkeernormen het benodigde aantal parkeerplaatsen te worden bepaald. De gemeente Zwijndrecht heeft de parkeerkencijfers van het CROW vastgesteld als gemeentelijke parkeernormen.
Conclusie
De bereikbaarheid voor het verkeer is goed te noemen. Door de inrichting van de meeste wegen conform de principes van het concept Duurzaam Veilig is de verkeersveiligheid in beide plangebieden voldoende gewaarborgd. Er doen zich geen knelpunten in de verkeersafwikkeling voor en er is geen sprake van parkeerproblemen.