Plan: | Nutrihage |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00025-0004 |
Door een aantal verschuivingen in het productieproces en ondersteunende processen bij Nutricia, zal het aantal vrachtwagens ondanks een groei van de productie gelijk blijven aan het huidige aantal van 195 per etmaal. De betreffende verschuivingen hebben onder andere te maken met de inkoop van gehomogeniseerde melk en poeder melk, waardoor er minder melk transporten nodig zijn en minder afvoer van restproducten (o.a. room) noodzakelijk is. Een andere ontwikkeling is het on site produceren van stikstof en een deel van verpakkingen (HDPE bottles). Ook worden producten steeds efficiënter verpakt en vervoerd. De vermindering van vervoersbewegingen als gevolg van bovenstaande maatregelen en de vermeerdering van vervoersbewegingen als gevolg van de productie groei wegen tegen elkaar op, zodat er per saldo geen toename van verkeer zal zijn.
Ontsluiting van het bedrijventerrein
Nutricia is voor het gemotoriseerd verkeer ontsloten vanaf de Eerste Stationsstraat. Aan deze zijde ligt bovendien het spoorwegstation Zoetermeer-Oost. Het vrachtverkeer van en naar de A12 volgt een specifieke routing (zie figuur 4.8).
Figuur 4.9: Routing verkeer van en naar Nutricia (bron: google maps).
Parkeren
In de huidige situatie liggen op het terrein van Nutricia 290 parkeerplaatsen (81 aan de voorzijde, nabij het kantoor) en (209 aan de noordzijde van het terrein). Ook zijn er 20 parkeerplaatsen aanwezig voor bestelbusjes en busjes van contractors. Voor vrachtwagens zijn er 23 parkeerplaatsen aanwezig (exclusief de plaatsen aan de loading docks). Het aantal parkeerplaatsen is voldoende om alle personenauto's, bestelauto's en vrachtwagens kwijt te kunnen op eigen terrein. Momenteel is de gemiddelde bezettingsgraad van de parkeerplaats aan de noordzijde van het terrein circa 40%, bij kantoor circa 80%, contractor busjes circa 80% en vrachtwagens circa 75%.
In de toekomstige situatie is het aantal parkeerplaatsen voor personenwagens 285 en 24 parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Het aantal parkeerplaatsen verschilt daarmee nauwelijks met de huidige situatie. Het parkeren wordt zo veel mogelijk met hagen en schermen omgeven, zodat het aan het zicht wordt onttrokken.
Het kantoor aan de Eerste Stationsstraat heeft een parkeerterrein met 70 parkeerplaatsen en voorziet daarmee in de eigen parkeerbehoefte.
Er is geen sprake van een parkeerprobleem.
Toekomstige verkeersintensiteiten
Met behulp van het verkeersmodel van Zoetermeer zijn de toekomstige verkeersintensiteiten in 2023 (einde planperiode) berekend op de nabijgelegen wegvakken. In onderstaande tabel zijn de verkeersintensiteiten opgenomen in mvt/etmaal voor huidige situatie (2013) en de situatie in 2023. Hierbij is uitgegaan van een algemene autonome groei van het wegverkeer.
Wegvak | Verkeersintensiteit 2013 (in mvt/weekdagetmaal) | Verkeersintensiteit 2023 zonder ontwikkeling (in mvt/weekdagetmaal) |
Eerste Stationsstraat (tussen Zuidweg en Doctor J.W. Paltelaan) | 11.000 | 12.900 |
Eerste Stationsstraat (tussen Doctor J.W. Paltelaan en Frans Halsstraat) | 1.850-2.150 | 2.150-2.600 |
Eerste Stationsstraat (tussen Frans Halsstraat en Karel Doormanlaan) | 1.600-1.950 | 2.050-2.400 |
Karel Doormanlaan (tussen Eerste Stationsstraat en Piet Heinstraat) | 6.900-8.650 | 12.750-14.650 |
Karel Doormanlaan (tussen Piet Heinstraat en Rokkeveenseweg) | 5.200-5.800 | 7.200- 7.800 |
Rokkeveenseweg (tussen Karel Doormanlaan en Binnenweg) | 6.650 | 8.700 |
Rokkeveenseweg (ten zuiden van Karel Doormanlaan) | 600 | 650 |
De verkeersintensiteiten op de omringende wegen zullen in de toekomst toenemen door de autonome groei van het wegverkeer en de groei van de stad Zoetermeer. De bijdrage van de ontwikkeling binnen het plangebied aan de groei van de verkeersstromen is over het algemeen beperkt.