direct naar inhoud van 3.3 Verkeer en vervoer
Plan: Oosterheem / Zegwaartseweg-Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00024-0004

3.3 Verkeer en vervoer

3.3.1 Autoverkeer

In Zoetermeer worden de wegen volgens het principe van Duurzaam Veilig vormgegeven. Dit is vastgelegd in de Nota Duurzaam Veilig 1e fase uit 1998. Het betekent dat wegen worden verdeeld in categorieën. Aan deze categorieën zijn snelheid, gebruik en inrichting gekoppeld. Doel is het verhogen van de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid. De volgende categorieën worden onderscheiden:

Stroomwegen

Stroomwegen zijn onderdeel van het hoofdwegenstelsel van Zoetermeer. De wegen hebben als functie het snel afwikkelen van grote hoeveelheden doorgaand verkeer. Deze wegen verbinden wijken met elkaar en leiden het verkeer naar de A12 en de provinciale wegen. De maximum toegestane snelheid op stroomwegen bedraagt waar mogelijk 70 km/uur. De gemeentelijke stroomwegen ten behoeve van de ontsluiting van Oosterheem zijn de Oostweg en de Australiëweg. Beide liggen niet in het plangebied. Daarnaast fungeert de Rijksweg A12 als stroomweg op het schaalniveau van het Rijk. Langzaam verkeer wordt niet via de stroomwegen afgewikkeld en kruist de stroomwegen uitsluitend ongelijkvloers of via verkeerslichten.

Op de onderstaande figuur zijn de maximale verkeersnelheden binnen het plangebied weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00024-0004_0019.jpg"Figuur 3.2

Gebiedsontsluitingswegen

Gebiedsontsluitingswegen hebben als functie het verdelen en verzamelen van verkeer en wonen en bedrijven bereikbaar te maken. Het langzaam verkeer moet zoveel mogelijk gebruik maken van vrijliggende fiets- en voetpaden. Er is geen parkeergelegenheid op of terzijde van de rijbaan. De maximum snelheid bedraagt 50 km/uur. Er wordt binnen de gemeente Zoetermeer onderscheid gemaakt tussen 'drukke gebiedsontsluitingswegen' en 'stille gebiedsontsluitingswegen', waarbij het onderscheid o.a. gemaakt wordt door de verkeersintensiteit (meer respectievelijk minder dan ongeveer 6.000 motorvoertuigen per etmaal).

Het betreffen onder andere de Tobias Asserlaan, Florence Nightingalelaan, Thomas Morelaan en de Zegwaartseweg ten noorden van de Hugo de Grootlaan. Op de Zegwaartseweg is in afwijking van het bovenstaande een snelheidsregime van 30 km/h vastgesteld, onder andere ten behoeve van de veiligheid van fietsers en het waarborgen van een goede leefbaarheid voor aanwonenden.

Buiten het plangebied, maar wel in de directe nabijheid, bevinden zich diverse drukke en stille gebiedsontsluitingswegen. Deze dragen bij aan de ontsluiting van het plangebied. Het betreft onder andere de Olof Palmelaan, de Martin Luther Kinglaan, de Willem Dreeslaan, Hugo de Grootlaan en de Aletta Jacobslaan.

Erftoegangswegen

Dit type wegen is onderdeel van een woon- of verblijfsgebied en heeft als belangrijkste functie het rechtstreeks ontsluiten van particuliere en openbare percelen. Op erftoegangswegen staat de verblijfsfunctie voorop en niet de verkeersfunctie. Er is geen sprake van een hoog percentage doorgaand verkeer. Fietsers rijden in principe over de rijbaan. Dit type wegen heeft een 30 km/h regime of is een woonerf. Voor een overzicht van de stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen in het plangebied, zie onderstaande figuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00024-0004_0020.jpg"

Figuur 3.3

3.3.2 Fietsverkeer

In het fietsplan (zie ook paragraaf 2.4.17) zijn de fietsroutes in Oosterheem aangegeven als "te ontwikkelen fietsroute". Het fietsroutenetwerk is nader uitgewerkt in de "Notitie Bromfietsvrije fietsroutes in Oosterheem, oktober 2003". Deze notitie is in september 2004 opgenomen in het supplement van het geactualiseerde Kaderplan Oosterheem. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen primaire (brom)fietsroutes en secundaire fietsroutes. In onderstaande figuur zijn deze routes aangegeven (bron: Notitie Bromfietsvrije fietsroutes in Oosterheem', oktober 2003).

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00024-0004_0021.png"

Figuur 3.4 (Brom)fietspaden in Oosterheem (bron: notitie 'Bromfietsvrije fietsroutes in Oosterheem')

Tot het ontsluitende fietsnetwerk behoren alle niet genoemde wegen en paden voor zover deze zijn opengesteld voor fietsverkeer.

Het is mogelijk dat op onderdelen van deze netwerken ook medegebruik plaatsvindt door bromfietsers. Of dit wel of niet is toegestaan, is afhankelijk van de functie van de naastgelegen weg. Op een stroomweg en op sommige drukke gebiedsontsluitingswegen zijn bromfietsers niet toegestaan. Daarnaast is het afhankelijk van de directheid van de fietsroute (omrijfactor).

3.3.3 Openbaar vervoer

Railgebonden openbaar vervoer

De dragers van het openbaar vervoer in Zoetermeer zijn de spoorlijn Den Haag - Gouda en de RandstadRaillijnen 3 en 4. De stations aan de spoorlijn Den Haag - Gouda liggen buiten het bestemmingsplangebied.

RandstadRail is een netwerk van sneltramverbindingen in de regio Haaglanden/Rotterdam. Op de halte Leidschenveen kan overgestapt worden op de lijn naar Rotterdam. Met de dienstregeling die is ingegaan per 12 december 2011 rijdt in Zoetermeer lijn 3 over de "Krakeling" en lijn 4 rijdt naar Oosterheem. Op zowel de "Krakeling" als de tak naar Oosterheem is sprake van een hoge frequentie in de spitsuren en een lagere frequentie in de daluren.

In Oosterheem zijn drie RandstadRail haltes: Willem Dreeslaan, Oosterheem en Javalaan. Hemelsbreed is de afstand van woningen tot een halte hooguit 800 m.

Busvervoer

Met de dienstregeling die is ingegaan per 12 december 2011 rijden twee buslijnen naar Oosterheem: stadsbus lijn 77 met drie bushalten (Gouderakstraat, Willem Dreeslaan en Poortugaalstraat). De andere is streekbus lijn 165 (begint te Zoetermeer Centrum West en rijdt via Benthuizen naar Alphen a.d. Rijn). Deze heeft in of direct nabij Oosterheem vijf halten (Miss Etam, Gouderakstraat, Willem Dreeslaan, Hugo de Grootlaan en Zegwaartseweg).

3.3.4 Parkeren

Om de huidige parkeersituatie te behouden moet het aantal parkeerplaatsen in het openbaar gebied minimaal gelijk blijven. Daarom is het van belang dat de op eigen terrein gerealiseerde en te realiseren parkeervoorzieningen ook als zodanig behouden blijven en gebruikt worden.