direct naar inhoud van 3.3 Verkeer en vervoer
Plan: Buytenpark
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00007-0004

3.3 Verkeer en vervoer

3.3.1 Autoverkeer

Het Buytenpark is voor autoverkeer ontsloten door de Buytenparklaan vanaf de Amerikaweg. Daarnaast is de Achterweg de ontsluiting van de scoutingvereniging en de volkstuinen. Deze is bereikbaar via de Amerikaweg en de Voorweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00007-0004_0006.png"

Figuur 3.2: Huidige autowegenstructuur in (de omgeving van) het plangebied

In Zoetermeer worden de wegen volgens het principe van Duurzaam Veilig vormgegeven. Dit betekent dat wegen worden verdeeld in categorieën. Aan deze categorieën zijn snelheid en inrichting gekoppeld. Doel is het verhogen van de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid. In het Buytenpark komen de volgende categorieën voor:

Stroomwegen zijn onderdeel van het hoofdwegenstelsel van Zoetermeer. De wegen hebben als functie het snel verwerken van doorgaand verkeer. De wegen verbinden wijken met elkaar en leiden het verkeer naar de A12 en de provinciale wegen. De snelheid op stroomwegen bedraagt overwegend 70 km/uur en de intensiteit kan meer dan 15.000 motorvoertuigen per etmaal bedragen. De Amerikaweg (die deels ligt in het plangebied) is een stroomweg.

Stille gebiedsontsluitingswegen hebben tot doel woningen, winkels en bedrijven bereikbaar te maken. Op deze wegen is een maximale snelheid toegestaan van 50 km/uur en de intensiteit ligt tussen de 3.500 en 6.000 mvt/etm. De Buytenparklaan is een stille gebiedsontsluitingsweg.

Erftoegangswegen hebben als functie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en/of bedrijven. De bestemmingsfunctie staat centraal zodat op deze wegen geen sprake is van een hoog percentage doorgaand verkeer. De intensiteit moet lager zijn dan 3.500 mvt/etmaal. De Achterweg is een erftoegangsweg.

3.3.2 Fietsverkeer

In Zoetermeer worden verschillende fietsnetwerken onderscheiden op basis van functie, vormgeving en gebruik (Nota Mobiliteit Zoetermeer). Onderscheid wordt onder meer gemaakt tussen hoofdnetwerk, verbindend netwerk en recreatieve fietsroutes. Een deel van het hoofdfietsnetwerk maakt daarnaast onderdeel uit van het regionale netwerk van het Stadsgewest Haaglanden.

De fietspaden in het Buytenpark behoren grotendeels tot het verbindend netwerk en recreatieve fietsroutes. Het fietspad langs de Amerikaweg maakt onderdeel uit van het regionale netwerk. Fietsroutes die behoren tot het verbindend netwerk hebben een verbindende functie met fietspaden in de stad.

Regionaal en hoofdfietsnetwerk

Langs de Amerikaweg ligt een fietspad dat behoort tot het regionale - en hoofdfietsnetwerk. Het netwerk omvat fietsroutes met een stroomfunctie. Deze fietsroute verbindt Zoetermeer met Leidschenveen (Den Haag) en Leidschendam-Voorburg. Daarnaast is de fietsroute belangrijk voor een goede bereikbaarheid binnen Zoetermeer en de fietsontsluiting van en tussen de woonwijken van Zoetermeer.

Verbindend fietsnetwerk en recreatieve fietsroutes

Het verbindend netwerk ondersteunt het hoofdnetwerk en verdeelt het fietsverkeer verder de wijk in. Dit verbindend netwerk draagt ertoe bij dat ook voorzieningen per fiets vlot en veilig bereikbaar zijn. Het fietspad en de wegen in het zuidoostelijke deel van het Buytenpark behoren tot het verbindend netwerk. Deze fietspaden verzorgen de verbinding tussen Buytenpark en de wijk Buytenwegh, de Amerikaweg en de Voorweg. Daarnaast zijn deze fietspaden belangrijk voor de bereikbaarheid van de (sport)voorzieningen in het park. Naast de verbindende fietspaden zijn in het park paden aanwezig die behoren tot de recreatieve fietsroute.

3.3.3 Openbaar vervoer

Het Buytenpark is bereikbaar met de RandstadRail en met de bus. RandstadRail is een netwerk van sneltramverbindingen. Lijn 3 en 4 rijden van Zoetermeer naar Den Haag. Op de halte Leidschenveen kan overgestapt worden op de lijn naar Rotterdam. In Zoetermeer rijdt lijn 3 over de "krakeling". Lijn 4 rijdt naar Oosterheem. Nabij het plangebied ligt de dubbele halte Voorweg hoog en Voorweg laag. Zowel een station op de "krakeling" als op het gezamenlijke traject van lijn 3 en 4. Dit station ligt op circa 800 meter afstand van de kruising Buytenparklaan en de Amerikaweg. De afstand naar de voorzieningen in het park is meer dan 1 kilometer. SnowWorld ligt op ongeveer 1,5 kilometer (16 minuten loopafstand) van de dichtstbijzijnde RandstadRailhalte.

De dichtstbijzijnde bushalte is de halte Hoflaan. Deze halte ligt op ongeveer 400 meter afstand van het kruispunt Amerikaweg - Buytenparklaan.

Op de kruising van de Buytenparklaan met de Amerikaweg is een rotonde aangelegd. Door de rotonde is het mogelijk een stadsbus tot en met dit kruispunt te laten rijden en te laten stoppen ter hoogte van de Buytenparklaan. De bereikbaarheid van het Buytenpark met de voorzieningen is hierdoor verbeterd.

3.3.4 Parkeren

De parkeervoorzieningen in het plangebied bestaan uit openbare parkeerplaatsen bij de sportvelden, parkeerplaatsen bij de begraafplaats, parkeerplaatsen bij de voorzieningen aan de Achterweg, bij de sportvoorzieningen en 450 parkeerplaatsen op het terrein van SnowWorld.

De voorzieningen in het Buytenpark voorzien grotendeels in de eigen parkeerbehoefte. Bij grote crematies / begrafenissen en op de absolute piekdagen van de overige voorzieningen wordt langs de Buytenparklaan geparkeerd op een parkeerstrook (circa 80 plaatsen) in half verharding. Bezoekers van het Buytenpark maken ook gebruik van deze parkeerstrook. Van een parkeerprobleem is in de huidige situatie geen sprake.