direct naar inhoud van 4.1 Verkeer
Plan: Dorp Klaaswaal
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0611.dorpklaaswaal-VA01

4.1 Verkeer

Autoverkeer

De wegenstructuur van het plangebied wordt in belangrijke mate gevormd door twee doorgaande routes – te weten de belangrijke noordzuidroute Molendijk-Rijksstraatweg (wegnummer N488) en de oostwestverbinding via de Oud-Cromstrijensedijk OZ en WZ – en door de Kreupeleweg. Het plangebied is hierdoor verbonden met kernen in de omgeving en met het landelijke wegennet. Vanaf de genoemde doorgaande wegen wordt het plangebied verder ontsloten via de Nassaustraat en de parallelweg van de Molendijk.

De aansluitingen tussen genoemde ontsluitingswegen en het hoofdwegennet zijn typische dijkaansluitingen met schuine op- en afritten. Dit levert geen ideale situatie op, maar er is – gezien de beschikbare ruimte en het te overbruggen hoogteverschil – vooralsnog geen alternatief voorhanden.

Aan de oostzijde zijn in de afgelopen planperiode de woonwijk De Bongerd I en II gerealiseerd. De ontsluiting van deze wijken vindt plaats over de bestaande wegenstructuur.

Fietsverkeer

In het algemeen maakt het fietsverkeer in de kern Klaaswaal van dezelfde wegen gebruik als het autoverkeer. Een uitzondering hierop vormt de Rijksstraatweg. Langs deze weg is een vrijliggend fietspad gelegen dat voor het fietsverkeer een verbinding biedt met Numansdorp. De verbinding met de overige kernen in de omgeving, zoals Westmaas en Strijen is van een lagere kwaliteit. In het bijzonder de relatie met Westmaas en Oud-Beijerland is voor fietsers niet zonder problemen.

Openbaar vervoer

Het plangebied wordt ontsloten door drie buslijnen die verbinding verzorgen tussen de omliggende kernen en het busstation bij Heinenoord. Vanaf daar zijn busverbindingen naar Rotterdam. Vanaf Rotterdam kan overgestapt worden op andere vormen van openbaar vervoer.