direct naar inhoud van 4.4 Akoestisch onderzoek
Plan: De Proeftuin
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0611.deproeftuin-oh01

4.4 Akoestisch onderzoek

De locaties met de nieuw te bouwen woningen liggen in de geluidszone van één dan wel meerdere wegen. Berekening van de geluidsbelasting van deze weg(en) op de betreffende (bedrijfs)woningen en toetsing aan de Wet geluidhinder zijn hierdoor noodzakelijk.

De nieuw te bouwen (bedrijfs)woningen liggen niet binnen de geluidszone van een geluidsgezoneerd industrieterrein. In dit kader hoeft geen aandacht te worden besteed aan industrielawaai. Daar echter de bedrijfswoningen op een bedrijventerrein liggen, is de geluidsbelasting vanwege omliggende bedrijven op de bedrijfswoningen berekend. De resultaten en conclusies van dit akoestisch onderzoek6 zijn weergegeven in onderstaande paragraaf. De volledige uitwerking van de berekeningen zijn weergegeven in de separate bijlagen.

Wegverkeerslawaai

De geluidsbelasting vanwege het wegverkeer op de Rijksstraatweg (N488) op de gevels van de nieuw te bouwen woningen aan de Rijksstraatweg voldoet, met aftrek van 2 dB conform de Wet geluidhinder, niet aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.

Gelet op het voorstaande kunnen de woningen aan de Rijksstraatweg (N488) op de beoogde locatie akoestisch gezien niet zonder meer worden gerealiseerd. Gelet op de rekenresultaten zijn in het kader van de Wet geluidhinder hogere grenswaarden aangevraagd voor de noord-, west- en zuidgevel van de woningen.

Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat bij de uiteindelijke realisatie van de woningen, in het kader van de bouwvergunningaanvraag, aangetoond dient te worden dat de geluidswering van de woningen zodanig is dat aan een binnenniveau van 33 dB kan worden voldaan.

Hogere grenswaarden kunnen worden verleend als maatregelen op financiële, technische of stedenbouwkundige gronden niet wenselijk of haalbaar zijn.

In dit geval is een scherm langs de Rijksstraatweg niet wenselijk, ook omdat de woningen met bedrijven via de Rijksstraatweg worden ontsloten en er een grote opening in het scherm aanwezig zal zijn, waardoor de werking voor een aantal woningen teniet wordt gedaan. Een andere reden is dat de ter plaatse maximaal toegestane snelheid mogelijk wordt verlaagd, hetgeen van invloed zal zijn op de hoogte en lengte van het scherm. Over het eventueel verlagen van de snelheid bestaat nu nog geen duidelijkheid.

Het aanbrengen van stil(ler) asfalt is geen optie, omdat binnen enkele jaren waarschijnlijk een reconstructie van de weg zal plaatsvinden. Het stuit op financiële bezwaren om dan nu ander asfalt aan te brengen. Ook een eventuele verlaging van de ter plaatse maximaal toegestane snelheid is van invloed op de keuze voor een bepaald type asfalt. Ook hierover bestaat nog geen duidelijkheid.

Industrielawaai

Voor de berekening van de geluidsbelasting vanwege industrielawaai is gebruikgemaakt van kengetallen omdat sprake is van een nieuw bedrijventerrein.

De geluidsbelasting vanwege het industrielawaai afkomstig van het te ontwikkelen bedrijventerrein op de gevels van de nieuw te bouwen woningen aan de Rijksstraatweg, voldoet aan de streefwaarde van 55 dB(A) - etmaalwaarde voor bedrijfswoningen op een niet-gezoneerd industrieterrein.