Plan: | Bedrijventerrein Het Nieuwland |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0590.bp01bedrnieuwland-3001 |
Bereikbaarheid
Het bedrijventerrein in de polder Het Nieuwland wordt op Alblasserdams grondgebied ontsloten door een interne wegenstructuur die aansluit op de Van Wenaeweg en, via het bedrijventerrein Hoogendijk, op de Edisonweg die een aantakking heeft op de rijksweg A15. De A15 verbindt het Rotterdamse havengebied met het oosten van het land. Bij knooppunt Ridderkerk heeft de A15 een verbinding met de A16, die de regio's Rotterdam en Haaglanden met het zuidwesten van het land verbindt. Aldus is het plangebied goed ontsloten en vanuit alle delen van het land uitstekend bereikbaar.
Openbaar vervoer
De directe ontsluiting voor openbaar vervoer wordt verzorgd door verschillende buslijnen die rijden over de Burgemeester Keijzerweg en de Edisonweg. Bovendien rijdt het Hoogwaardig Openbaar Vervoer Drechtsteden (HOV-D) over de Burgemeester Keijzerweg richting Alblasserdam. Geconcludeerd kan worden dat er goede verbindingen zijn met de Drechtsteden.
Langzaam verkeer
Binnen het bedrijventerrein Het Nieuwland is voor de fiets apart ruimte gereserveerd. Langs de nieuwe ontsluitingsweg wordt aan beide zijden een fietspad gerealiseerd. Ten behoeve van de voetgangers komen langs alle wegen in het nieuwe bedrijventerrein aan beide zijden trottoirs te liggen.
Verkeersveiligheid
De wegen op het nieuwe bedrijventerrein zijn zodanig vormgegeven dat twee vrachtwagens elkaar verkeersveilig kunnen passeren. Aandacht is besteed aan het verkeersveilig kruisen van langzaam verkeersroutes en autoroutes.
Conform het Handboek Nieuwland wordt per bedrijfskavel maximaal één in- en/of uitrit toegestaan, met een breedte van maximaal 8 m. In- en uitritten kunnen door twee aan elkaar grenzende bedrijven gecombineerd worden.
Parkeerregime
Binnen het bedrijventerrein Het Nieuwland is uitgangspunt dat op de terreinen van de bedrijven parkeergelegenheid wordt gerealiseerd en dat niet op de verharding van de ontsluitingslus geparkeerd wordt. Om dit te bereiken zullen minimumnormen voor het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein in het bestemmingsplan worden opgenomen. Bij het verlenen van de bouwvergunning vindt toetsing aan deze normen plaats. De normen voor het aantal parkeerplaatsen dat een gemiddeld bedrijf dient te kunnen realiseren op eigen terrein zijn als volgt omschreven:
Deze normen liggen hoger dan de landelijke norm, wat betekent dat het maximaal aantal te realiseren parkeerplaatsen in ieder geval voldoende zal zijn.