direct naar inhoud van 4.2 Wegverkeerslawaai
Plan: Bedrijventerrein Het Nieuwland
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0590.bp01bedrnieuwland-3001

4.2 Wegverkeerslawaai

Toetsingskader

De regels en normen die gelden voor wegverkeerslawaai zijn opgenomen in hoofdstuk VI 'Zones langs wegen' van de Wet geluidhinder (Wgh). De regels en normen uit de Wgh gelden binnen de wettelijk vastgestelde zone van een weg. De breedte van de zone van een weg is geregeld in afdeling 1 'Omvang geluidszones' (artikel 74 en 75) van genoemd hoofdstuk. Op grond van artikel 74 van de Wgh bedraagt in dit geval de zonebreedte 200 m aan weerszijden van de weg gemeten vanuit de buitenste begrenzing van de buitenste rijlijn.

Conform de Wgh is de geluidsbelasting onderzocht. Hierbij is een geluidsbelasting van 48 dB (voorkeursgrenswaarde) in elk geval toelaatbaar. Indien de geluidsbelasting meer dan 48 dB bedraagt, moeten maatregelen worden getroffen om toch aan de 48 dB te voldoen en/of moeten hogere waarden worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Onderzoek en conclusie

In verband met het bestemmingsplan Bedrijventerrein Het Nieuwland, is een indicatief akoestisch onderzoek uitgevoerd op basis van een worstcasesituatie om de geluidsbelasting, ten gevolge van de weg Nieuwland Parc, op de nabijgelegen woningen te bepalen3. Onderzocht is of de geluidsbelasting ten gevolge van de weg Nieuwland Parc op de nabijgelegen woningen voldoet aan de 48 dB-grens.

In de onderhavige situatie liggen de woningen op 170 m van de weg Nieuwland Parc. Gelet op de Wgh dient voor het berekenen van de geluidsbelasting van een weg uitgegaan te worden van een maatgevende verkeersintensiteit, dat wil zeggen een etmaalintensiteit zoals die 10 jaar na planvaststelling maximaal wordt verwacht. In de huidige versie van de Regionale VerkeersMilieuKaart zijn geen verkeersgegevens opgenomen voor deze weg. Om toch een inschatting van de geluidsbelasting te maken is een verkeersintensiteit van 2.000 mvt/etmaal (worstcasebenadering) aangehouden. Indicatief is de geluidsbelasting berekend volgens Standaardrekenmethode I uit het 'Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006'. Op een afstand van 160 m (ingebouwde veiligheidsmarge) blijkt bij de betreffende verkeersintensiteit op de weg Nieuwland Parc de geluidbelasting op de nabijgelegen woningen nog ruim te voldoen aan de 48 dB-grens.

Het aspect wegverkeerslawaai vormt daarom geen belemmering voor verdere invulling van het plan.