Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Nieuwstraat 35 Westmaas
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0585.BPWMSNieuwstraat35-VG01

4.5 Luchtkwaliteit

De Eerste Kamer heeft op 9 oktober 2007 het wetsvoorstel voor de wijziging van de Wet milieubeheer goedgekeurd (Stb. 2007, 414) en vervolgens is de wijziging op 15 november 2007 in werking getreden. Met name hoofdstuk 5 titel 2 uit genoemde wet is veranderd. Omdat titel 2 handelt over luchtkwaliteit staat de nieuwe titel 2 bekend als de 'Wet luchtkwaliteit'. De Wet luchtkwaliteit introduceert het onderscheid tussen 'kleine' en 'grote' projecten. Kleine projecten dragen 'niet in betekenende mate' (NIBM) bij aan de luchtkwaliteit. Een paar honderd grote projecten dragen juist wel 'in betekenende mate' bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Het gaat hierbij vooral om bedrijventerreinen en infrastructuur (wegen).
 
Wat het begrip 'in betekenende mate' precies inhoudt, staat in een Algemene Maatregel van Besluit (AMvB). Op hoofdlijnen komt het erop neer dat 'grote' projecten die jaarlijks meer dan 3 procent bijdragen aan de jaargemiddelde norm voor fijn stof en stikstofdioxide (1,2 microgram per m3) een 'betekenend' negatief effect hebben op de luchtkwaliteit. 'Kleine' projecten die minder dan 3 procent bijdragen, kunnen doorgaan zonder toetsing. Een kwantitatieve vertaling naar verschillende functies is neergelegd in de Regeling niet in betekenende mate bijdragen.
 
Een belangrijk onderdeel van het instrumentarium is het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), die 1 augustus 2009 in werking is getreden. Binnen het NSL werken het rijk, de provincies en gemeenten samen om de Europese eisen voor luchtkwaliteit te realiseren.
In het kader van het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing moeten doorgaans twee aspecten in beeld worden gebracht. Ten eerste moet bepaald worden of het project niet bijdraagt aan de verslechtering van de luchtkwaliteit en zodoende is aan te merken als een NIBM-project. Onderhavig plan betreft de realisatie van 1 woning, dit blijft onder de gehanteerde norm van 1500 woningen. Ten tweede moet beoordeeld worden of de functie inpasbaar is in de omgeving. Onderhavig plan betreft de woonfunctie. Dit is geen gevoelige bestemming in het kader van het Besluit 'gevoelige bestemmingen'. Derhalve is de woning inpasbaar.
 
Rapportage luchtkwaliteit 2008
Op verzoek van de milieudienst is de rapportage luchtkwaliteit opgenomen in dit bestemmingsplan. Net als in de rest van zuidwest Nederland voldoet de luchtkwaliteit voor wat betreft fijn stof en stikstofdioxide in de Hoeksche Waard niet overal aan de normen (grenswaarden). Uit de rapportage luchtkwaliteit voor 2008 voor de afzonderlijke gemeenten komt naar voren dat de problemen met de luchtkwaliteit zich concentreren rond de provinciale wegen N217 en N489 waar de reeds aanwezige achtergrondconcentratie wordt verhoogd door lokale uitstoot van het (vracht)verkeer. De problemen ten aanzien van luchtkwaliteit doet zich voornamelijk voor op korte afstanden tot de wegrand (5 tot 10 meter) hier zijn overschrijdingen van grenswaarden stikstofdioxide (jaargemiddelde concentratie) en fijn stof (24-uurgemiddelde) waarneembaar. Op grote afstanden neemt het probleem beduidend af. Het plan is op 110 meter gelegen van de N489.
   
Conclusie
Het plan is aan te merken als een NIBM-project en draagt dus niet bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit van de omgeving. Ten tweede is het plan geen gevoelige bestemming en dus inpasbaar. Voorts bevindt het plangebied  zich op 110 meter van de N489 en voldoet daarmee aan de adviesafstand opgenomen in het rapport luchtkwaliteit 2008 voor gevoelige bestemmingen. Het aspect luchtkwaliteit vormt derhalve geen belemmering voor onderhavig plan.