Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Nieuwstraat 35 Westmaas
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0585.BPWMSNieuwstraat35-VG01

4.4 Geluid

De mate waarin het geluid, het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder (Wgh).
De kern van de wet is dat geluidsgevoelige objecten, worden beschermd tegen geluidhinder uit de omgeving. In de Wgh worden de volgende objecten beschermd (artikel 1 Wgh):
 
  • woningen;
  • geluidsgevoelige terreinen (terreinen die behoren bij andere gezondheidszorggebouwen dan categorale en academische ziekenhuizen, verpleeghuizen, woonwagenstandplaatsen);       
  • andere geluidsgevoelige gebouwen (onderwijsgebouwen, ziekenhuizen en verpleeghuizen, andere gezondheidszorggebouwen dan ziekenhuizen en verpleeghuizen die zijn aangegeven in artikel 1.2 van het Besluit geluidhinder (Bgh):  
    • verzorgingstehuizen;
    • psychiatrische inrichtingen;
    • medisch centra;
    • poliklinieken;
    • medische kleuterdagverblijven.
Het beschermen van deze geluidsgevoelige objecten gebeurd aan de hand van vastgestelde zoneringen. De belangrijkste geluidsbronnen die in de Wet geluidhinder worden geregeld zijn: industrielawaai, wegverkeerslawaai en spoorweglawaai. Verder gaat deze wet onder meer ook in op geluidwerende voorzieningen en geluidbelastingkaarten en actieplannen.
 
Conclusie
Wegverkeerslawaai
Onderhavig plan betreft de bouw van een woning, een geluidsgevoelig object. De weg is gelegen aan een 30km/h weg. Onderzoek in het kader van de Wet Geluidhinder is dan ook formeel niet noodzakelijk. Door middel van jurisprudentie is bepaald dat soms 30km/h wegen in het kader van een goede ruimtelijke ordening alsnog onderzocht dienen te worden. Gezien de ligging aan de Nieuwstraat is er een akoestisch onderzoek uitgevoerd door Adviesbureau Weel1 . De nabijgelegen provinciale weg is meegenomen in de berekening. Uit dit onderzoek blijkt dat de geluidbelasting op de te realiseren woning aan de Nieuwstraat 35 maximaal Lden=65 dB bedraagt. De gemeten waarde van 65 dB betreft de maximale geluidsbelasting zonder aftrek van 5 dB conform artikel 110 g Wgh. De geluidbelasting is derhalve 2 dB hoger dan de maximaal te ontheffen waarde wanneer getoetst zou worden aan de Wet geluidhinder.
 
De geluidsbelasting op de woning door het wegverkeerslawaai is daarmee te hoog. Geluidsreducerende maatregelen zijn daarom noodzakelijk. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat het aanbrengen van bronmaatregelen, zoals een geluidsarmerwegdek, te duur is en niet in verhouding staat tot de kosten van het bouwplan. De gemeente is momenteel bezig met de ontwikkeling van een hogere waarden beleid. Anticiperend op dit beleid blijkt dat verder onderzoek naar maatregelen niet nodig is.
 
Ter onderbouwing kan worden gesteld dat aan de Nieuwstraat reeds meerdere woningen op vergelijkbare afstand van de weg staan en dat daarmee reeds planologisch is bepaald dat de toegestane verhoogde geluidbelasting acceptabel is. De overschrijding van de geluidbelasting als gevolg van het wegverkeerlawaai wordt in dit plan dan ook acceptabel geacht.
 
Er dient te worden opgemerkt dat te allen tijde het geluidniveau binnen in het gebouw, het binnenniveau, dient te voldoen aan de eisen uit het Bouwbesluit. Voor woningen bedraagt het binnenniveau maximaal 33 dB. De karakteristieke geluidwering moet derhalve minimaal 32 dB bedragen. Deze beoordeling vind plaats in het kader van de aanvraag van de omgevingsvergunning.
 
Industrielawaai
Het wordt niet noodzakelijk geacht industrielawaai te onderzoeken. Aan de overzijde van de weg is een bedrijf aanwezig. De mate van geluidhinder afkomstig van bedrijven wordt in het hoofdstuk bedrijven en milieuzonering toegelicht. De afstand tussen bedrijf en woning voldoet aan de landelijke standaard. Voorts wordt de bedrijvigheid afgeschermd door een bedrijfswoning.