direct naar inhoud van 6.2 Verkeer
Plan: Marslaan tussen 65 en 67
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0571.BPLKLmarslaan65-OH01

6.2 Verkeer

6.2.1 Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en openbaar vervoer

De locatie wordt ontsloten vanaf de Marslaan. Vanaf de Marslaan wordt via de Planetenlaan en de Middelweg ontsloten naar de Lekdijk. De Lekdijk geeft in westelijke richting verbinding met Kinderdijk en in oostelijke richting met Streefkerk. Via de Planetenlaan kan eveneens naar het centrum van Nieuw Lekkerland gereden worden.

De Lekdijk is gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h en de Marslaan als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Het langzaam verkeer en het gemotoriseerd verkeer worden op de Marslaan samen afgewikkeld volgens de inrichting van Duurzaam Veilig. Er is een bushalte gelegen langs de Planetenlaan ter hoogte van de kerk op een loopafstand van circa 280 m vanaf de locatie. Hier halteren bussen in de richtingen Rotterdam en Streefkerk, Rotterdam en Utrecht en Dordrecht en Alblasserdam.

6.2.2 Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Op de locatie zal een nieuwe woning worden gebouwd. Dit levert geen noemenswaardige bijdrage in de verkeersintensiteit op de ontsluitende wegen.

6.2.3 Verkeersgegevens

De verkeersintensiteiten op de Lekdijk en de Marslaan staan vermeld in tabel 6.1. De gegevens van de Lekdijk zijn verkregen van het Waterschap Rivierenland en gebaseerd op tellingen in 2009. De verkeersgegevens van de Marslaan zijn gebaseerd op tellingen in 2009 en verkregen van de gemeente.

Voor de extrapolatie naar de jaren 2010 en 2020 is uitgegaan van een autonome groei van 1,5% per jaar op de Lekdijk en 1% per jaar op de Marslaan.

Tabel 6.1 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 25-tallen)

  2009   2010   2020  
Lekdijk   3.750   3.775   4.400  
Marslaan   250   250   275  

6.2.4 Parkeren

Op eigen terrein worden voor de woning twee parkeerplaatsen gerealiseerd.

6.2.5 Conclusie

De ontsluiting voor het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer en het openbaar vervoer is goed. Door de inrichting van de wegen volgens Duurzaam Veilig is de verkeersveiligheid rondom de locatie voldoende gewaarborgd. Er is geen sprake van noemenswaardige extra verkeersbewegingen ten gevolge van de nieuwe ontwikkeling. Er worden twee parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd. Het aspect verkeer staat de realisatie van de nieuwe woning dan ook niet in de weg.