direct naar inhoud van 7.1 Inspraak
Plan: Dijkpolder
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0556.72BPDijkpolder-0002

7.1 Inspraak

Het voorontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 11 juni 2012 tot 23 juli 2012 ter inzage gelegen in het kader van inspraak. Op 18 juni heeft bovendien een inspraakavond plaatsgevonden. Gedurende deze periode en tijdens de inspraakavond is eenieder in de gelegenheid gesteld tot het indienen van inspraakreacties. In totaal zijn 14 inspraakreacties ingediend. Deze reacties zijn hieronder samengevat en beantwoord.

Inspraakreactie 1 - B. Postma, namens bewoner Weverskade 118

Samenvatting

Indiener heeft in januari zijn visie op de ontsluiting (die over het perceel Weverskade 118 is geprojecteerd) gegeven. De gemeente heeft hierop per brief van 1 februari 2012 gereageerd. In zijn inspraakreactie haalt indiener de volgende punten aan:

  • 1. Indiener vraagt zich af of de gemeente hun belangen bij het opstellen van het voorontwerpbestemmingsplan heeft afgewogen.
  • 2. Indiener betwijfelt of ter plaatse van de woonkavels in de buurt van de rotonde Jan Schoutenlaan/Westlandseweg/Westelijke ontsluiting, de grenswaarden voor luchtkwaliteit niet overschreden worden.
  • 3. Indiener is van mening dat het landelijke karakter en het aanzicht van de Weverskade door de brug en het dijklichaam negatief zal worden beïnvloed, dan wel zal verdwijnen.

Reactie

  • 1. Bij het opstellen van het voorontwerpbestemmingsplan, en specifiek de keuze voor de westelijke ontsluiting, heeft de gemeente Maassluis de belangen van indiener meegenomen. Het belang van een goede en verkeersveilige ontsluiting voor het nieuwe woongebied heeft echter de doorslag gegeven. Bij de aansluiting, zoals opgenomen in het masterplan, ligt aan de noordzijde nieuw te realiseren woongebied, aan de zuidzijde een voorzieningencluster. Dit zorgt, naast een betere bereikbaarheid van deze voorzieningen, naar verwachting ook voor minder geluidsbelaste woningen. Verder heeft de beoogde locatie als voordeel dat er geen extra kruising op de Westlandseweg hoeft te komen. Het is vanuit verkeersveiligheid (minder kruisingen) en verkeersafwikkeling (doorstroming) namelijk niet gewenst drie kruisingen op korte afstand te realiseren. Bovendien is de Dijkpolder, door de aansluiting op de Dr. Jan Schoutenlaan, beter aangesloten op bestaand stedelijk gebied van Maassluis.
  • 2. Uit het uitgevoerde luchtkwaliteitsonderzoek blijkt dat langs de Westlandse weg voldaan wordt aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit. Hierbij is uitgegaan van een worstcasesituatie: uitgaande van de achtergrondconcentraties in 2012 (de achtergrondconcentratie verbetert namelijk in de loop van de tijd) en de verkeersintensiteiten van 2020 na ontwikkeling van geheel Dijkpolder. Ook direct langs de A20 wordt voldaan aan de grenswaarden. Het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt, komt overigens overeen met het onderzoek naar luchtkwaliteit dat de gemeente vorig jaar in het kader van de gemeentelijke structuurvisie heeft uitgevoerd.
  • 3. De gemeente onderkent dat het karakter van de Weverskade als gevolg van de bouw van de brug zal veranderen, maar is van mening dat de realisatie van een goede en verkeersveilige ontsluiting van belang is voor de hele ontwikkeling Dijkpolder en voor heel Maassluis. Zie ook de beantwoording onder 1. In het masterplan is aandacht besteed aan de landschappelijke inpassing van de nieuwe ontsluitingsweg. Hierdoor zal de impact op het karakter van de Weverskade zo beperkt mogelijk blijven.

Conclusie

De inspraakreactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.

Inspraakreactie 2 - E. van der Lely, Weverskade 116

Samenvatting

  • 1. Indiener geeft aan dat zijn perceel in het voorontwerpbestemmingsplan niet de bestemming Wonen heeft gekregen. Hij verzoekt deze bestemming alsnog op te nemen.
  • 2. Naast zijn perceel is de westelijke ontsluiting ingetekend. Indiener verzoekt deze naar het noorden op te schuiven.
  • 3. Indiener vindt een nieuwe op- en afrit van de A20 een goed plan. Dit kan in de plaats komen van het geplande viaduct bij de Zaneveld-flat. Indiener stelt dat dit viaduct onnodig is, omdat er weinig verkeer tussen de Dijkpolder en de Steendijkpolder zal zijn.
  • 4. Indiener stelt dat het beoogde versterken van het cultuurhistorisch lint van de Weverskade niet rijmt met het verdwijnen van Weverskade 116 (en 118).

Reactie

  • 1. De bestaande woningen aan de Weverskade hebben de bestemming Wonen gekregen. In het voorontwerpbestemmingsplan Dijkpolder heeft de woning Weverskade 116 per abuis de bestemming 'Gemengd - 2' gekregen. Naar aanleiding van de inspraakreactie is de omissie hersteld, en is de bestemming van de woning gewijzigd naar Wonen.
  • 2. Bij de keuze voor de westelijke ontsluiting heeft de gemeente Maassluis een groot aantal belangen zorgvuldig afgewogen. Bij de aansluiting, zoals opgenomen in het masterplan, ligt aan de noordzijde nieuw te realiseren woongebied, aan de zuidzijde een voorzieningencluster. Dit zorgt, naast een betere bereikbaarheid van deze voorzieningen, naar verwachting ook voor minder geluidsbelaste woningen. Verder heeft de beoogde locatie als voordeel dat er geen extra kruising op de Westlandseweg hoeft te komen. Het is vanuit verkeersveiligheid (minder kruisingen) en verkeersafwikkeling (doorstroming) namelijk niet gewenst drie kruisingen op korte afstand te realiseren. Bovendien is de Dijkpolder, door de aansluiting op de Dr. Jan Schoutenlaan, beter aangesloten op bestaand stedelijk gebied van Maassluis. Vanzelfsprekend zijn bij deze afweging ook de belangen van de individuele bewoners betrokken. Het belang van een goede en verkeersveilige ontsluiting voor het nieuwe woongebied heeft echter de doorslag gegeven.
  • 3. In de Wegenstructuurvisie 2012-2025 is geconcludeerd, dat er tot 2025 geen nieuwe hoofdwegen(stucturen) noodzakelijk zijn. Vandaar dat de aansluiting naar A20 niet in dit bestemmingsplan als zodanig is bestemd. Uit verkeersonderzoek blijkt dat de westelijke ontsluiting zowel van belang is voor een goede ontsluiting van de woonwijk Dijkpolder. Met de geplande toekomstige ontsluiting wordt een goed verkeersafwikkeling van de woonwijk gerealiseerd.
  • 4. Het Masterplan Dijkpolder beoogt de bestaande kwaliteiten van de Weverskade te behouden en te versterken. Daarbij zijn groen en water de belangrijkste kwaliteiten. Deze aspecten zijn uitgangspunt bij de uitwerking van het masterplan in deelplannen. Op perceelsniveau wordt daarbij een belangenafweging gemaakt, waarbij onder meer cultuurhistorische, verkeerskundige en volkshuisvestingtechnische belangen zijn gewogen. Zie hiervoor ook de beantwoording onder 2. Het bestemmingsplan heeft het pand Weverskade 116 als woning bestemd.

Conclusie

De inspraakreactie heeft geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan: de woning aan de Weverskade 116 zal voorzien worden van een woonbestemming.

Inspraakreactie 3 - Combinatiebouw Kennemerland B.V.

Samenvatting

Indiener geeft aan dat zij een exploitatieparagraaf missen, en vraagt deze in het vervolgtraject op te nemen.

Reactie

In het voorontwerpbestemmingsplan is in paragraaf 6.1 ingegaan op de economische uitvoerbaarheid van het plan. Hierin is onder meer opgenomen, dat geen exploitatieplan (conform Wro 6.12) vastgesteld hoeft te worden, omdat voor de vaststelling van het bestemmingsplan met de eigenaren in het gebied anterieure overeenkomsten zijn gesloten.

Conclusie

De inspraakreactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.

Inspraakreactie 4 - Arag namens de heer J.C. Van der Sar, Weverskade 83

Samenvatting

  • 1. Indiener heeft in het verleden een kastuinbouwbedrijf gehad. Het bedrijf is inmiddels gestopt, maar er vindt hobbymatige kastuinbouw plaats. Hij wil weten of hij op basis van het nieuwe bestemmingsplan zijn hobbymatige activiteiten kan voortzetten.
  • 2. Indiener wil duidelijkheid over de mate waarin zijn woon- en leefklimaat beïnvloed zal worden.
  • 3. Indiener vraagt wie het voortouw neemt bij de uiteindelijke grondverwerving: de gemeente of de ontwikkelaar.

Reactie

  • 1. In het bestemmingsplan is voor wat betreft het gebruik van de kas ten behoeve van glastuinbouwactiviteiten een persoonsgebonden overgangsrecht. Dit houdt in dat de huidige bewoner en gebruiker van de kas het gebruik ten behoeve van het gebruik van de kastuinbouw voort kan zetten.
  • 2. In het kader van de planologische procedure is inzicht gegeven in de effecten van de ontwikkeling op de bestaande omgeving. Hiervoor zijn diverse onderzoeken uitgevoerd. Uit deze onderzoeken blijkt dat voor bestaande woonfuncties, ook na realisatie van de beoogde ontwikkelingen sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Zo wordt voldaan aan de luchtkwaliteitsnormen en is de toename van wegverkeerslawaai dermate gering (voor woningen langs de Maasdijk/Westlandseweg, waaronder de woning van de inspreker, bedraagt deze toename maximaal 1,16 dB, een toename die voor het menselijk oor niet waarneembaar is) dat ook na ontwikkeling nog steeds sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
  • 3. De ontwikkeling van de Dijkpolder is een particuliere ontwikkeling, waarbij de ontwikkelende partij het voortouw neemt bij de grondverwerving.

Conclusie

De inspraakreactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.

Inspraakreactie 5 - de heer L. v.d. Ende, Weverskade 82

Samenvatting

Indiener geeft aan dat het wandelpad naast zijn pand te kort op de bestaande woning ligt. Hiermee is de privacy niet gewaarborgd.

Reactie

Noordoostelijk van het perceel Weverskade 82 is een inbreidingscluster voorzien. Dit is opgenomen in de bestemming Woongebied. Ter bescherming van de privacy is in de regels van deze bestemming opgenomen, dat de afstand van hoofdgebouwen tot de grens met de bestemming Wonen minimaal 3 m is. Om de afstand verder te borgen, zal de bestaande watergang, die nu in de bestemming Woongebied valt, bij de bestemming Wonen betrokken worden. Om de privacy verder te borgen, kunnen de bestaande eigenaren maatregelen (zoals afschermende beplanting) op eigen terrein toepassen. Het bestemmingsplan staat dit toe.

Conclusie

De inspraakreactie heeft geleid tot aanpassing van de verbeelding van het bestemmingsplan.

Inspraakreactie 6 - J. Schipper, Grondzeiler 27

Samenvatting

Indiener maakt zich zorgen over de geluidsbelasting, die ontstaat als een extra rijbaan (bypass) aan de rotonde van de Maasdijk naar de Dr. Jan Schoutenlaan wordt gerealiseerd. Verder vraagt hij rapporten toe te zenden, waaruit blijkt dat het geluid binnen de normen blijft.

Reactie

Uit het Onderzoek wegverkeerslawaai (RBOI, mei 2012), waarvan de relevante delen inmiddels zijn toegestuurd naar indieners, blijkt dat het verkeer op de bypass dermate gering is, dat dit geen effect heeft op de geluidsbelasting.

Uit nadere bestudering is gebleken, dat deze extra rijbaan niet nodig is.

Conclusie

De inspraakreactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan. Wel is ambtshalve aan het college voorgesteld door het ontbreken van een verkeerskundige noodzaak de extra rijbaan niet langer in het bestemmingsplan op te nemen.

Inspraakreactie 7 - M. v.d. Akker, Westgaag 106a, Maasdijk

Samenvatting

  • 1. Indiener vraagt hoe ze in spitsuren vanaf de Westgaag de dijk over of op moet.
  • 2. Indiener wil inzicht in waardevermindering van haar woning.

Reactie

  • 1. In de wegenstructuurvisie is gemodelleerd dat zich nabij de opgangen van de Westgaag geen overkomelijke problemen zullen voordoen.
  • 2. Indien indiener van mening is, dat zij schade ondervindt van het plan, kan zij op het moment dat het bestemmingsplan onherroepelijk is, een verzoek tot tegemoetkoming in planschade indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis. Dit betreft een afzonderlijke procedure.

Conclusie

De inspraakreactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.

Inspraakreactie 8 - J.B.H. Maas, Kastanjedal 56

Samenvatting

Indiener roept op om na te denken over een fietspad om Maassluis. Dit pad bestaat al voor een groot deel, maar een goed pad aan de noordzijde ontbreekt. Indiener stelt voor ook aan de noordzijde van Maassluis een dergelijk pad te maken.

Reactie

In het Masterplan Dijkpolder is het recreatieve aspect nadrukkelijk meegenomen. Door en om de woonwijk worden diverse, vaak vrijliggende, fietspaden aangelegd, die aangesloten worden op het bestaande fietspadennetwerk. Ook de geluidswal wordt ingericht voor recreatief gebruik, hier zijn ook fietspaden mogelijk. Het bestemmingsplan sluit voor wat betreft de woonwijk en de geluidswal aan op de wens van de indiener. Een verbinding tussen het Kastanjedal en de Dijkpolder ten noorden van de werklocatie is niet mogelijk, omdat hier water wordt aangelegd.

Conclusie

De inspraakreactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.

Inspraakreactie 9 - C. Moerman, Weverskade 70

Samenvatting

Indiener heeft moeite met het feit dat zij hun woning en grond kwijt raken voor het woongenot van anderen, en maakt bezwaar tegen het plan. Ze spreekt de wens uit dat haar bezwaar in de besluitvorming meegenomen wordt.

Reactie

Bij een dergelijke gebiedsontwikkeling vindt een zorgvuldige afweging van belangen plaats. Bij deze afweging zijn ook de belangen van de individuele bewoners zorgvuldig meegenomen. Het belang van een goede en verkeersveilige ontsluiting voor het nieuwe woongebied heeft echter de doorslag gegeven. Het vaststellen van dit bestemmingsplan doet geen afbreuk aan de privaatrechtelijke belangen van de bewoners.

Conclusie

De inspraakreactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.

Inspraakreactie 10 - G.P. van Ruijven, F.A.J. Carstens, M.A. Carstens-van Ruijven, M.L. van Ruijven-Schonenberg, Weverskade 93

Samenvatting

  • 1. Wat is de verwachte verkeersintensiteit in de tijdelijke situatie en de eindsituatie op het pad? Autoverkeer tussen de woning en de schuur door is niet wenselijk.
  • 2. Het geplande fietspad tussen de woning en de schuur door is niet wenselijk.
  • 3. Graag het woningaantal in het vlak met Weverskade 93 verhogen, zodat de mogelijkheid bestaat in de toekomst een woning te bouwen.

Reactie

  • 1. Deze reactie heeft betrekking op een beoogd fiets-/voetpad naast de woning Weverskade 93. Naar aanleiding van deze reactie heeft een nadere afweging plaatsgevonden en is dit pad geschrapt.
  • 2. Naar aanleiding van deze reactie heeft een nadere afweging plaatsgevonden, waarbij het belang van de bewoners met het fietspad tussen de woning en de schuur is afgewogen tegen het belang van de fietsontsluiting op deze locatie. Het belang van de bewoners weegt hier zwaarder, waardoor de fietsontsluiting op deze locatie is geschrapt.
  • 3. In het bouwvlak worden geen nieuwe woningen mogelijk gemaakt.

Conclusie

De inspraakreactie heeft geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.

Inspraakreactie 11 - Belangenvereniging Kastanjedal

Samenvatting

De belangenvereniging geeft aan dat de woonwijk Kastanjedal grenst aan het plangebied, maar dat zij niet betrokken zijn bij de planvorming en hun belangen niet meegenomen zijn. Verder hebben de bewoners al veel overlast gehad. Onder meer doordat de beplanting langs de A20 verdwenen is, en een waterpartij gerealiseerd is, hebben de bewoners last van geluid. Bovendien is er geen filtering van de lucht. De inspraakreactie richt zich op de volgende onderwerpen:

  • 1. de belangenvereniging verzoekt de gemeente Maassluis en/of Lely in overleg te kijken naar eventuele oplossingen om de Kastanjewijk te verlossen van geluidshinder en fijn stof en de vereniging te betrekken bij de verdere planvorming. Daarbij wordt concreet het dichten van het resterende gat in de geluidswering langs de A20 genoemd;
  • 2. het Kastanjedal en andere bewoners van de Dijkpolder als goede buren op de hoogte te houden van de voortgang van het project.

De belangenvereniging verneemt graag welke concrete acties op welk tijdstip hieruit volgen.

Reactie

  • 1. De ontwikkeling van de Dijkpolder is een private ontwikkeling. Conform de geldende wettelijke bepalingen is daarbij geen rekening gehouden met het treffen van maatregelen buiten het plangebied, anders dan voor noodzakelijke maatregelen die voortvloeien uit de ontwikkeling. Het oplossen van de bestaande geluidsoverlast, waar de vereniging over spreekt, kan dan ook niet binnen het project opgelost worden. Overigens blijkt uit onderzoek dat direct langs de A20 in 2011 en 2020 wordt voldaan aan de wettelijke normen voor luchtkwaliteit. De gemeente zal dan ook op dit punt geen verdere actie ondernemen.
  • 2. In het vervolg zal in de communicatie voldoende rekening worden gehouden met de bewoners van het Kastanjedal.

Conclusie

De inspraakreactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.

Inspraakreactie 12 - Vreugdenhil/Voogt, Weverskade 119-120

Samenvatting

Indiener is eigenaar van percelen Weverskade 119 en 120. De inspraakreactie richt zich op de volgende punten:

  • 1. Indieners zijn in gesprek met Lely over overdracht van gronden. Over de situatie, zoals die nu is opgenomen in het voorontwerpbestemmingsplan, is echter nog geen overeenstemming.
  • 2. Indieners maken bezwaar tegen het fietspad naast Weverskade 119. Zij zijn van mening dat het geluid en de verkeersbewegingen leiden tot waardedaling van het pand Weverskade 119.

Reactie

  • 1. Het bestemmingsplan vormt voor de komende tien jaar de juridische vertaling van het masterplan. Het eigendom is daarbij publiekrechtelijk niet relevant.
  • 2. In het masterplan is onderzocht wat de beste locatie is voor de ontsluitingsstructuur. Daarbij bleek deze locatie, onder meer gezien de ligging aan de Weverskade en de grondposities, het meest geschikt. Wel is op de verbeelding van het voorontwerpbestemmingsplan de bestaande watergang ten zuiden van het perceel Weverskade 119 in de verkeersbestemming opgenomen. Om voldoende afstand tot de nieuwe verkeersstructuur te borgen, is deze watergang in het ontwerp bestemmingsplan binnen de woonbestemming opgenomen. Indien indieners van mening zijn dat sprake is van waardedaling, kan op het moment dat het bestemmingsplan onherroepelijk is, een verzoek tot tegemoetkoming in planschade ingediend worden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis.

Conclusie

De inspraakreactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.

Inspraakreactie 13 - Damen/Vreugdenhil, Weverskade 119

Samenvatting

  • 1. Indieners huren het pand Weverskade 119. Door de realisatie van de woonwijk verandert hun woonomgeving drastisch, waardoor hun groene uitzicht verdwijnt.
  • 2. Indieners maken zich zorgen over de verkeerstoename rondom het huis. omdat de woonwijk toegankelijk wordt via de Weverskade, verwachten indieners dat meer auto's en fietsers gebruik zullen maken van de Weverskade.

Reactie

  • 1. Bij een dergelijke gebiedsontwikkeling vindt een zorgvuldige afweging van belangen plaats. Bij deze afweging zijn ook de belangen van de individuele bewoners zorgvuldig meegenomen.
  • 2. In de tijdelijke situatie zal de Weverskade gebruikt worden voor de ontsluiting van de inbreidingslocaties. In deze situatie zal sprake zijn van hogere verkeersintensiteiten dan in de bestaande situatie. In de definitieve situatie zal het verkeer via de hoofdontsluitingsstructuur afgewikkeld worden. Op dat moment wordt de Weverskade met name door fietsers gebruikt. Het huidige bestemmingsplan sluit overigens een intensiever gebruik van de Weverskade door fietsers ook niet uit.

Conclusie

De inspraakreactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.

Inspraakreactie 14 - Commissie Cultureel Erfgoed Maassluis

Samenvatting

De inspraakreactie richt zich op de volgende aspecten.

  • 1. De commissie verzoekt de noordelijke ontsluiting van de Dijkpolder te verleggen en het ensemble van Weverskade 118 te handhaven.
  • 2. De commissie verzoekt het bestemmingsplan zo in te richten, dat geen nieuwbouw op tussenliggende percelen aan de huidige Weverskade mogelijk wordt en nieuw te bouwen woningen achter de huidige woonerven en bijbehorende tuinen te bouwen.
  • 3. De commissie verzoekt het bestemmingsplan aan te passen, zodat de huidige verschijningsvorm van wegen en kaden is gewaarborgd voor de toekomst.

Reactie

  • 1. De gemeente onderkent dat het pand Weverskade 118 zal moeten verdwijnen ten behoeve van de westelijke ontsluitingsweg. Dit is bij de raadsbehandeling van het masterplan d.d. 31 januari 2012 aan de orde gekomen. Bij de keuze voor deze locatie heeft de gemeente Maassluis een groot aantal belangen zorgvuldig afgewogen. Bij de aansluiting, zoals opgenomen in het masterplan, ligt aan de noordzijde nieuw te realiseren woongebied, aan de zuidzijde een voorzieningencluster. Dit zorgt, naast een betere bereikbaarheid van deze voorzieningen, naar verwachting ook voor minder geluidsbelaste woningen. Verder heeft de beoogde locatie als voordeel dat er geen extra kruising op de Westlandseweg hoeft te komen. Het is vanuit verkeersveiligheid (minder kruisingen) en verkeersafwikkeling (doorstroming) namelijk niet gewenst drie kruisingen op korte afstand te realiseren. Bovendien is de Dijkpolder, door de aansluiting op de Dr. Jan Schoutenlaan, beter aangesloten op bestaand stedelijk gebied van Maassluis. Vanzelfsprekend zijn bij deze afweging ook de bestaande gebiedswaarden betrokken. Het belang van een goede en verkeersveilige ontsluiting voor het nieuwe woongebied heeft echter de doorslag gegeven.
  • 2. Het Masterplan Dijkpolder beoogt de bestaande kwaliteiten van de Weverskade te behouden en te versterken, waarbij groen en water de belangrijkste kwaliteiten zijn. Deze kenmerken zijn uitgangspunt voor de ontwikkeling. Een bebouwingslint is in de tijd ontstaan en gegroeid. Het uitgangspunt van deze invulling is het huidige lint niet op slot te zetten, maar de organische ontwikkeling door te laten gaan. Om deze invulling kwalitatief plaats te laten vinden, is gelijktijdig met dit bestemmingsplan een beeldkwaliteitsplan opgesteld.
  • 3. In het voorontwerpbestemmingsplan zijn de gronden rondom de Weverskade bestemd tot Groen, Water en Verkeer. Dit is gedetailleerder bestemd dan in het vigerende bestemmingsplan. Hiermee is de bestaande verschijningsvorm geborgd.

Inspraakreactie 15 - P.J.L.J. Duijsens, namens dhr. K. Barendregt, Westgaag 102 te Maasland

Samenvatting

Indiener spreekt namens de eigenaar van de gronden tegen bedrijventerrein Transportcentrum A20. Hij maakt bezwaar tegen de bestemming 'Groen', die op een deel van de gronden van zijn cliënt ligt. Hij is van mening dat deze strook te breed is en verzoek het gehele perceel de bestemming Woongebied te geven.

Reactie

In het kader van het Masterplan zijn de milieubelemmeringen vanuit Transportcentrum A20 in beeld gebracht. Hierbij bleek dat in de strook waarop in het voorontwerpbestemmingsplan de bestemming Groen lag, geen woonbebouwing mogelijk gemaakt kan worden, omdat anders de bedrijven op Transportcentrum A20 in hun bedrijfsvoering beperkt worden. Deze reservering is verwerkt in het voorontwerpbestemmingsplan.

Conclusie

De inspraakreactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.

Wel heeft een heroverweging plaatsgevonden ten aanzien van de marktbehoefte. Hieruit is naar voren gekomen, dat de bestemming Woongebied in het ontwerpbestemmingplan verkleind wordt. Daarmee hebben onder andere de gronden waar deze inspraakreactie betrekking op heeft, een bestemming die aansluit bij het huidige gebruik.