direct naar inhoud van 5.8 Wegverkeerslawaai
Plan: Dijkpolder
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0556.72BPDijkpolder-0002

5.8 Wegverkeerslawaai

Rondom het plangebied liggen diverse wegen, waarvoor een onderzoekszone geldt. Ook voor de nieuwe 50 km/h-ontsluitingswegen geldt deels een onderzoekszone. In het plangebied worden nieuwe geluidsgevoelige functies toegestaan. Er is onderzoek uitgevoerd voor de volgende 5 situaties:

  • nieuwe gevoelige functies versus bestaande wegen;
  • nieuwe wegen versus nieuwe woningen;
  • nieuwe wegen versus bestaande woningen;
  • reconstructie;
  • uitstralingseffect reconstructie (= toename geluidsbelasting door toename verkeer).

Nieuwe gevoelige functies (versus bestaande en nieuwe wegen)

Algemeen

Ten gevolge van verkeer op A20, Westlandseweg/Maasdijk en nieuwe interne wegen wordt de voorkeursgrenswaarde (48 dB) overschreden. Door de realisatie van een geluidswal langs de A20 Dijkpolder wordt de geluidsbelasting fors teruggebracht. In het akoestisch onderzoek behorend bij de mer-beoordeling zijn berekeningen uitgevoerd met deze geluidswal. Aangezien de wal door het opnemen van een kleiner programma verlegd is, is nieuw onderzoek uitgevoerd, zie Bijlage 5.

Op de nieuwe ontsluitingswegen zal geluidsreducerend asfalt/geluidsreducerende klinkers worden toegepast om de geluidsbelasting zoveel mogelijk terug te dringen.

Ondanks deze maatregelen zijn voor verschillende woningen en andere geluidsgevoelige functies hogere waarden vastgesteld:

  • ten gevolge van het verkeer op de Westlandseweg/Maasdijk: voor de nieuwe grondgebonden en (voor een zeer klein deel) gestapelde woningen in het woongebied Dijkpolder en voor de nieuwe woningen en geluidsgevoelige functies binnen 'gemengde doeleinden' langs de Weverskade;
  • ten gevolge van het verkeer op de A20: voor de grondgebonden en (incidenteel) gestapelde woningen in het woongebied Dijkpolder;
  • ten gevolge van het verkeer op de nieuwe westelijke en oostelijke ontsluitingswegen: voor de nieuwe grondgebonden en incidenteel gestapelde woningen in het woongebied Dijkpolder en nieuwe woningen en gevoelige functies binnen 'gemengde doeleinden' langs de Weverskade.

Tijdelijke situatie

Voor Dijkpolder wordt zo snel mogelijk begonnen met de aanleg van de geluidswal. Vanwege de slappe ondergrond duurt het dan echter nog steeds 3 tot 5 jaar voordat de geluidswal er is. In de tussentijd wordt wel al gestart met de bouw van woningen. Dit kan tot gevolg hebben dat de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de A20 voor woningen die in de tussentijd gerealiseerd worden tijdelijk hoger is dan de voorkeursgrenswaarde waar in de eindsituatie (bij de geluidswal van 10 m) aan wordt voldaan. Dit geldt voor woningen in een zeer groot gebied van de Dijkpolder. Er is tijdelijk sprake van een hogere waarde, waarbij wel voldaan wordt aan de wettelijke normen. Gelet op de organische ontwikkeling is het niet mogelijk deze situatie in zijn geheel te voorkomen, zonder de beoogde ontwikkeling nodeloos in te perken. Daarom zijn ook voor deze tijdelijke situatie hogere waarden aangevraagd. Dit is verder onderbouwd bij het vaststellen van de hogere waarden.

Incidenteel gestapelde woningen

Voor de incidenteel gestapelde woningen in het woongebied Dijkpolder geldt dat hoe hoger boven de geluidswal wordt uitgebouwd, er voor meer woningen sprake is van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van het verkeer op de A20. Tevens wordt de uiterste grenswaarde van 53 dB, afhankelijk van de hoogte van de uiteindelijke woonbebouwing, in een steeds groter wordend gebied overschreden. Bij overschrijding van de uiterste grenswaarde is woonbebouwing alleen mogelijk met een dove gevel.

Nieuwe interne 30 km/h-wegen

Voor nieuwe interne 30 km/h-wegen geldt volgens de Wet geluidhinder geen onderzoekszone. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is wel onderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat sprake is van een overschrijding van de richtwaarde van 48 dB. Door de voorgenomen aanleg van de betreffende wegen met geluidsreducerende klinkers vindt een geluidsreductie plaats, wat de leefbaarheid langs de 30 km/h-wegen ten goede komt.

 

Nieuwe wegen versus bestaande woningen

Ten gevolge van het verkeer op de nieuwe wegen wordt de voorkeursgrenswaarde bij bestaande woningen niet overschreden. Het akoestisch klimaat is aanvaardbaar.

Reconstructie

Voor de bestaande rotonde Dr. J Schoutenlaan/Westlandseweg is geen reconstructieonderzoek nodig (geen fysieke wijzigingen, alleen een nieuwe aansluiting).

Het kruispunt van de Westlandseweg met de Uiverlaan zal fysiek wijzigen door de beoogde plannen. De geluidsbelasting aan de gevels van de bestaande woningen rondom dit kruispunt zal met maximaal 0,8 dB toenemen. Hierbij is geen sprake van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.

Uitstralingseffect reconstructie (= toename geluidsbelasting door toename verkeer)

Als gevolg van de verkeerstoename bedraagt de maximale toename aan de gevels van de bestaande woningen langs de Westlandseweg/Maasdijk 1,14 dB. Een dergelijke toename is voor het menselijk oor niet waarneembaar. Er is dan ook sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Toetsing aan gemeentelijk hogere grenswaardenbeleid

Het gemeentelijk beleid maakt onderscheid naar mate van de overschrijding voorkeursgrenswaarde. Hierdoor is het beleid afgestemd op de hoogte van de optredende geluidsbelasting. Voor het hogere grenswaardenbeleid is gekozen voor een indeling in drie geluidsklassen. In onderstaande tabel zijn de geluidsklassen en hun grenzen weergegeven.

Tabel 5.2 Geluidsklassen op basis van geluidsbelasting

geluidsklasse   verkeerslawaai [dB]   spoorweglawaai [dB]   industrielawaai [dB(A)]  
    48       55       50    
- 1 onrustig                    
    53       58       52    
- 2 zeer onrustig                    
    58       63       55    
- 3 lawaaiig                    
    63       68       60    

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat ten gevolge van het verkeer op de A20, na aanleg van een geluidswal van 10 m, een deel van het woongebied in de klasse onrustig valt (48-53 dB). Voor de incidentele gestapelde woningen geldt dat wanneer de geluidsbelasting boven de 53 dB uitkomt, een dove gevel gerealiseerd zal worden (dove gevels zijn uitgesloten van toetsing aan normen).

Ten gevolge van het verkeer op de Westlandseweg/Maasdijk blijkt dat een deel van het gebied in de klasse onrustig (48-53 dB) valt. Een klein deel van het gebied valt in de klasse zeer onrustig (> 53 dB). Dit is het gebied direct langs de Westlandseweg/Maasdijk.

Ten gevolge van het verkeer op de interne 50 km/h-wegen valt, na de aanleg van een geluidsreducerende wegdekverharding, het gebied direct langs deze wegen in de klasse onrustig (48-53 dB).

Zoals eerder gesteld zijn in het geluidsbeleid eisen vastgelegd om een aanvaardbaar akoestisch klimaat na te streven. De gemeentelijke eisen hebben betrekking op de volgende aspecten:

  • geluidsluwe zijde;
  • geluidsluwe buitenruimte;
  • afschermende werking;
  • woningindeling en gebruik van de woningen;
  • cumulatie.

Onderstaand zijn deze eisen per aspect opgenomen.

Geluidsluwe zijde

Met betrekking tot een geluidsluwe zijde gelden de volgende eisen:

  • woningen dienen in principe een geluidsluwe zijde te krijgen;
  • ook andere geluidsgevoelige gebouwen krijgen in principe een geluidsluwe zijde;
  • woningen met een dove gevel of vliesgevel dienen altijd over een geluidsluwe zijde te beschikken.

De meest voor de hand liggende aanpak om een geluidsluwe zijde tot stand te brengen, is de bebouwingsblokken parallel aan de bron te situeren; de bouwblokken schermen dan hun eigen achterzijde af (en het eventueel erachter gelegen woongebied).

De woningen welke hinder ondervinden van de A20 hebben aan de zijde van de Westlandseweg/Maasdijk een geluidsluwe gevel. Voor de woningen welke hinder ondervinden ten gevolge van de Westlandseweg/Maasdijk hebben aan de zijde van de A20 juist een geluidsluwe gevel.

Een zeer beperkt aantal woningen zal hinder ondervinden van een combinatie van bronnen, te weten van de Westlandseweg/Maasdijk en de interne 50 km/h-wegen.

Geluidsluwe buitenruimte

Met betrekking tot een geluidsluwe buitenruimte gelden de volgende eisen:

  • indien een woning beschikt over een buitenruimte is deze in beginsel niet gelegen aan de hoogst belaste zijde;
  • het geluidsniveau in de buitenruimte van de woning mag (bijvoorbeeld bij ligging aan de bronzijde) niet meer dan 5 dB hoger zijn dan de geluidsbelasting op de als geluidsluw aangemerkte gevel. Deze eis geldt voor maximaal één buitenruimte per woning;
  • ook bij andere geluidsgevoelige gebouwen wordt naar een geluidsluwe buitenruimte gestreefd, dit is echter geen eis;
  • indien geen geluidsluwe buitenruimte mogelijk is, worden bij voorkeur serres of afsluitbare balkons (loggia's) toegepast.

Aangezien de gebiedsontwikkeling van Dijkpolder nog niet is uitgewerkt op bouwplanniveau kan hier nog geen inzicht in worden geboden.

Afschermende werking

Met betrekking tot de afscherming van geluidsbronnen door bebouwing gelden de volgende eisen:

  • indien sprake is van de hoogste of op een na hoogste geluidsklasse ('lawaaiig' of 'zeer onrustig', zie tabel 2.1 hoofdstuk 2), dan wordt de eerstelijnsbebouwing ten opzichte van de bron zodanig gesitueerd dat zij bijdraagt aan de afscherming van het erachter gelegen gebied;
  • de afschermende werking voor de achterliggende bebouwing moet worden aangetoond. De geluidsbelasting in de '2e rij' woningen ligt waar mogelijk onder de voorkeursgrenswaarde;
  • bij vervangende nieuwbouw in de eerste lijn (ten opzichte van de bron) mag de situatie in het achterliggende gebied akoestisch niet verslechteren;
  • deze eisen gelden ook voor andere geluidsgevoelige gebouwen.

In het Masterplan Dijkpolder zijn de bouwblokken direct langs de A20 dusdanig gesitueerd dat deze voor afscherming naar het achterliggende gebied zorgen.

Woningindeling en gebruik van de woningen

Met betrekking tot de woningindeling en het gebruik van woningen gelden de volgende eisen:

  • elke woning bevat ten minste 1 slaapkamer die niet aan de hoogst geluidsbelaste zijde is gesitueerd. Bij voorkeur wordt de helft van de geluidsgevoelige ruimtes of de helft van het oppervlak van alle geluidsgevoelige ruimtes samen niet aan de hoogst geluidsbelaste zijde gesitueerd;
  • voor zover relevant, geldt dat op eenzelfde wijze voor andere geluidsgevoelige bebouwing: in scholen het merendeel van de leslokalen (in aantal) aan de luwe zijde etc.

Het plan kan hier nog geen inzicht in bieden, aangezien de gebiedsontwikkeling van Dijkpolder nog niet is uitgewerkt op bouwplanniveau.

Cumulatie

De Wet geluidhinder (Wgh) stelt dat burgemeester en wethouders alleen hogere grenswaarden kunnen toekennen indien de gecumuleerde geluidsbelasting niet leidt tot een onaanvaardbare geluidsbelasting. In onderhavige situatie is, gelet op het gemeentelijk hogere waardenbeleid, het volgende van belang:

  • Indien geen van de geluidsbelastingen in de hoogste geluidsklasse vallen, maar ten minste één geluidsbelasting in de op een na hoogste klasse (de klasse 'zeer onrustig'), dan worden de geluidsbelastingen alleen per bronsoort gecumuleerd.

Conform artikel 110f lid 4 van de Wgh hoeven alleen de geluidsbelastingen van de bronnen waardoor de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden te worden gecumuleerd: daar waar voldaan wordt aan de voorkeursgrenswaarde is cumulatie niet nodig.

Om die reden is de cumulatie van de geluidsbelasting als gevolg van de A20, Westlandseweg/Maasdijk en de interne wegen binnen het plangebied inzichtelijk gemaakt, zie figuur 5.4.

Conform de regels voor cumulatie zijn de volgens artikel 110g Wgh toegestane correcties niet toegepast. De weergegeven geluidswaarden liggen daardoor hoger dan de eerder gepresenteerde waarden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0556.72BPDijkpolder-0002_0034.png"

Figuur 5.4 Gecumuleerde geluidsbelasting na toepassing van maatregelen

Geconcludeerd kan worden dat een groot deel van het gebied in de klasse 48-53 dB valt. Alleen in het gebied langs de Westlandseweg/Maasdijk en de interne wegen is de geluidsbelasting hoger dan 53 dB.

Ook de hoogst optredende geluidsbelasting van de afzonderlijke bronnen komt voor langs de Westlandseweg/Maasdijk. De gecumuleerde geluidsbelasting leidt dan ook niet tot een hogere geluidsbelasting dan de geluidsbelasting vanwege de maatgevende bron. Hiermee wordt aan de eisen van het gemeentelijk geluidsbeleid voldaan.

Conclusie en vertaling in verbeelding en regels

Het aspect wegverkeerslawaai staat de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg. Er wordt voldaan aan de Wet geluidhinder. Ter plaatse van de geluidsgevoelige functies is sprake van een aanvaardbaar geluidsklimaat. Er zijn waar nodig hogere waarden vastgesteld, waarbij toetsing aan het gemeentelijke hogere waardenbeleid plaatsvindt. Het aspect wegverkeerslawaai is als volgt vertaald in verbeelding en regels:

  • de realisatie van de geluidswal van de A20 is met een aanduiding op de verbeelding opgenomen;
  • er geldt een voorlopig bouwverbod voor de zone waarin de uiterste grenswaarde zonder realisatie van de geluidswal wordt overschreden: bouwen ter plaatse is pas mogelijk op het moment dat de geluidswal is gerealiseerd, dan wel als uit onderzoek blijkt dat wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde of vastgestelde hogere waarden;
  • in de regels is opgenomen dat ter plaatse van de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - 1' geluidsgevoelige gebouwen hoger dan 10 m dienen te worden voorzien van een dove gevel aan de zijde van de A20. Afwijking is mogelijk mits uit onderzoek blijkt dat voldaan wordt aan de uiterste grenswaarde.