Plan: | Klei-Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0537.bpRBGkleioost-va01 |
Toetsingskader
Verkeer en industrie zijn geluidsbronnen met ruimtelijke relevantie. De Wet geluidhinder stelt kaders voor deze bronnen en normen voor de geluidsbelasting op de gevels van geluidsgevoelige objecten. Omdat de wet het bevoegd gezag toestaat om ontheffing van de voorkeursgrenswaarde te verlenen is lokaal geluidbeleid opgesteld.
Bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan dient aandacht geschonken te worden aan het wegverkeersgeluid. Dit bestemmingsplan is echter een zogenaamd beheersplan. Er zijn geen nieuwe bouwlocaties voor geluidsgevoelige bestemmingen opgenomen.
Wegverkeerslawaai
Binnen het plangebied zijn geen doorgaande wegen gelegen. Wel is het plangebied binnen de invloedssfeer van de Noordwijkerweg gelegen. Binnen het plangebied zijn geen geluidsgevoelige functies/bestemmingen in het kader van de Wet geluidhinder aanwezig.
Industriegeluid
Binnen het plangebied zijn geen grote lawaaimakers toegestaan. Wel grenst het plangebied aan industriegebied 't Heen en dat is een gezoneerd industrieterrein. De geluidzone, die volgens artikel 41 van de Wet geluidhinder is vastgesteld, strekt zich uit tot binnen het plangebied. De 50 dB(A) contour van de geluidzone is op de verbeelding aangegeven. Binnen die zone worden geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen geprojecteerd.
Luchtvaartlawaai is niet aan de orde omdat Katwijk buiten de 20 KE-contour van Schiphol ligt.
Conclusie
Voorliggend bestemmingsplan legt de bestaande en vergunde situatie(s) vast. Het plan voorziet niet in nieuwe ontwikkeling van geluidsgevoelige functies. Een akoestisch onderzoek in het kader van de Wet geluidhinder hoeft daarom niet te worden uitgevoerd.