direct naar inhoud van 3.2 Functionele structuur
Plan: Katwijk Midden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpKATkatwijkmidden-va01

3.2 Functionele structuur

3.2.1 Wonen en bevolking

Het plangebied Katwijk Midden bestaat uit de wijken Witte Hek, Overduin, Cleijn Duin, Koestal en Zanderij Westerbaan. Het plangebied telt ongeveer 9.000 inwoners verdeeld over circa 3.700 woningen.

3.2.2 Recreatie en sport

Bijzondere vermelding verdient de jachthaven in het Uitwateringskanaal. Deze voorziening maakt deel uit van de toeristisch-recreatieve structuur van Katwijk. De Oude Rijn en zijn oevers dragen in belangrijke mate bij aan het woon- en leefklimaat van Katwijk. Langs de oevers zijn daarnaast nog twee watersportvoorzieningen aanwezig. Daarnaast is aan de Piet Heinlaan een zwembad gelegen.

3.2.3 Bedrijven en voorzieningen

Het Bosplein is het buurtwinkelcentrum van Overduin en omgeving. Verder zijn maatschappelijke voorzieningen aanwezig zoals het gemeentehuis, de muziekschool, verenigingsgebouwen, Aquamar, scholen, politiebureau, sporthal, enkele kerken, een steunpunt van de provincie Zuid-Holland, en enkele kantoren. In het pand van gemeentewerken is nu een notariskantoor gevestigd.

Recent is bij het Andreascollege een nieuw complex van appartementen, wijkgebouw en ambachtsschool gerealiseerd, hiervoor is een vrijstellingsprocedure gevolgd. In het bestemmingsplan Katwijk Midden zal een definitieve regeling voor dit complex worden opgenomen.

In het plangebied zijn voornamelijk bedrijven in de dienstverlenende sfeer, detailhandel en horeca gevestigd. Ook zijn enkele industriële of ambachtelijke bedrijven bekend. In het kader van de inventarisatie voor het bestemmingsplan worden bestaande bedrijven meegenomen en waar mogelijk van een passende bestemming voorzien.

3.2.4 Verkeer

Belangrijke ontsluitingswegen in het plangebied zijn de Zeeweg, de Boslaan, de Industrieweg en de Koningin Julianalaan. Deze wegen zullen van de bestemming Verkeer worden voorzien.

Door langzaam verkeer moet grotendeels gebruik worden gemaakt van het gewone stratennetwerk. Alleen de Zeeweg, de Koningin Julianalaan, de Industrieweg, de Karel Doormanlaan en de provinciale weg kennen vrijliggende fietspaden. Het Westerbaanpad, onder de provinciale weg, wordt veelvuldig gebruikt door schoolgaande kinderen.

Het plangebied wordt voor het openbaar vervoer ontsloten door buslijnen van Connexxion, op de route Meeuwenlaan-Zeeweg. In de toekomst zal de route mogelijk worden verbeterd door de aanleg van een busbaan.

3.2.5 Parkeren

Overdag is de parkeerdruk in het plangebied vrij laag. ’s Avonds en ’s nachts echter is deze matig tot hoog.

De mogelijke ontwikkelingen met betrekking tot het autobezit in de toekomst en het ontbreken van uitbreidingsmogelijkheden voor parkeergelegenheid op maaiveldniveau vragen om alert te zijn met aanspraken die op de openbare ruimte worden gedaan voor andere doeleinden dan verkeersdoeleinden.

Voor nieuwbouw, in- en uitbreidingen en functieveranderingen is het Parkeernormenbeleid Katwijk (januari 2010, door het college vastgesteld op 2 februari 2010) van toepassing. Hiermee wordt er voor gezorgd dat op een goede manier wordt voorzien in de parkeerbehoefte.

Ook bij een functiewijziging binnen een bestemming zal de parkeerbalans opnieuw bekeken moeten worden. Parkeren is meer gedetailleerd en de functies binnen een bepaalde bestemming kunnen een verschillende parkeerbehoefte hebben. Daardoor kan bij functieverandering (ook binnen de bestemming) de parkeerbehoefte groter of kleiner worden. De parkeerbalans in de omgeving mag dan niet verstoord worden.

In dit plan zijn geen ontwikkelingen meegenomen. Het bovenstaande beleid is alleen van toepassing indien ontwikkelingen plaatsvinden.