Plan: | Den Weeligenberg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0534.bpdenweeligenberg-VA01 |
Op 15 november 2007 is de Wet milieubeheer gewijzigd. Aan Hoofdstuk 5 is een titel toegevoegd: 5.2 luchtkwaliteitseisen. Deze wet vervangt het Besluit Luchtkwaliteit 2005. In de wet is door middel van criteria, een onderscheid gemaakt tussen grote en kleine ruimtelijke projecten. Een project is klein als het "niet in betekenende mate" leidt tot een verslechtering van de luchtkwaliteit. Sinds de inwerkingtreding van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (1 augustus 2009) ligt de grens bij 3% van de grenswaarde (= 1,2µg/m³) voor NO2 en fijn stof (PM10).
Per ontsluitingsweg worden minder dan 1500 woningen en/of minder dan 100.000m² bvo kantoor gerealiseerd. Volgens bijlage 3B van de Regeling draagt het plan hierdoor "niet in betekenende mate" bij. Een toetsing aan de grenswaarden kan daarom achterwege blijven. Daarnaast is voor onderhavige plannen het Besluit gevoelige bestemmingen luchtkwaliteiteisen relevant. In dit besluit worden beperkingen opgelegd aan het bestemmen van gevoelige bestemmingen (zoals scholen, kinderopvang, verpleeg- en verzorgingshuizen) in de nabijheid van rijks- en provinciale wegen. Binnen een afstand van 50 meter tot de rand van een provinciale weg moet onderzoek worden verricht naar de luchtkwaliteit. Daarvan kan worden afgeweken indien de concentraties luchtverontreinigde stoffen langs een provinciale weg laag zijn, zoals hier het geval is. Ook zijn er geen overschrijdingen van grenswaarden in onderhavige situatie. De luchtkwaliteit vormt daarmee geen belemmering voor de realisatie van de beoogde ontwikkelingen.
Uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening is afgewogen of het aanvaardbaar is om het project op deze locatie te realiseren. In dit geval is getoetst aan de extra ambitie uit het regionaal beleidskader voor Duurzame stedenbouw.
Het regionaal beleidskader voor Duurzame stedenbouw bevat met betrekking tot luchtkwaliteit twee ambities:
Het Nationaal SamenwerkingsProgramma (NSL) is per 1 augustus 2009 in werking getreden. Hiervoor is een digitale saneringstool (3.1) beschikbaar gesteld door de ministeries van VROM en V&W. De dichtstbijzijnde drukke weg in de omgeving van het plan is de Haarlemmerstraatweg. uit de saneringstool 3.1 blijkt dat op 10 meter van de wegrand (behalve indien de bebouwing dichterbij staat) de concentraties NO2 en fijn stof in 2008 ter hoogte van het plangebied respectievelijk 28,8µg/m³ en 19,4µg/m³ bedroegen.
De jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10 zijn langs de Nieuweweg veel lager dan die langs de Haarlemmerstraat. Verder is het de verwachting dat door het schoner worden van de autotechniek de concentratie van met name NO2 in de toekomst lager zal zijn. Bij de planlocatie wordt voldaan aan de extra ambitie uit het regionaal beleidskader duurzame stedenbouw. Concluderend kan worden gesteld dat het plan voldoet aan de Wet milieubeheer, onderdeel luchtkwaliteitseisen. Verder wordt voldaan aan de extra ambitie uit het regionaal beleidskader duurzame stedenbouw. Hierdoor zijn geen belemmeringen voor dit plan met betrekking tot de luchtkwaliteit.