direct naar inhoud van 6.1 Geluid
Plan: Den Weeligenberg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0534.bpdenweeligenberg-VA01

6.1 Geluid

In beginsel bevindt zich langs elke weg waar men harder mag rijden dan 30 km/uur een geluidzone. Binnen deze zone zijn de regels van de Wet Geluidhinder van toepassing en moet onderzoek worden verricht naar de geluidbelasting door het wegverkeer op de gevels van geluidgevoelige bestemmingen, zoals woningen en zorginstellingen. Voor het plangebied zijn in dit kader de Nieuwe weg en de Haarlemmerstraat relevant. Voor de wegen in het plangebied zal een maximaal toegestane snelheid gelden van 30km/uur zodat binnen het plangebied geen geluidzones zijn.

Daarnaast ligt de spoorlijn Leiden - Haarlem in de nabijheid van het plangebied. De geluidszone van de spoorlijn bedraagt 300 meter. De bebouwing in het plangebied ligt op een afstand van 460 meter van de spoorlijn. De geluidaspecten van de spoorlijn kunnen in het kader van onderhavige ontwikkelingen buiten beschouwing worden gelaten. Tevens ligt het plangebied buiten de geluidcontouren van luchthaven Schiphol, zodat ook deze geen belemmering vormen voor de voorgenomen ontwikkelingen (zie afbeelding 27).

afbeelding "i_NL.IMRO.0534.bpdenweeligenberg-VA01_0040.jpg"

Afbeelding 27: kaart met geluidcontouren Schiphol, plangebied rood omcirkeld (bron: Nota Ruimte)

In het kader van dit bestemmingsplan is in oktober 2009 door Lichtveld Buis en Partners een beoordeling gemaakt van de akoestische situatie ter plaatse van de beoogde nieuwbouw (Kenmerk V070908aaA0.ka d.d. 24 maart 2010)(Bijlage 4). Bij de beoordeling is gebruik gemaakt van de verkeersgegevens die zijn verstrekt door de Gemeente Hillegom. Voor de Nieuweweg is gebruik gemaakt van de resultaten van een door Goudappel Coffeng uitgevoerde verkeerstelling (Bijlage 5).

De geluidbelasting op de gevel is bepaald op basis van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 (ex artikel 110d Wet geluidhinder). In onderhavige situatie is de geluidbelasting bepaald met behulp van de Standaard Rekenmethode II overeenkomstig rekenmodule SRM II 12 van Royal Haskoning. De berekeningen geven aan dat vanwege het wegverkeer op de N208 (Haarlemmerstraat) de voorkeurgrenswaarden niet worden overschreden. De geluidbelasting op de gevels van de nieuwbouw bedraagt ten hoogste 36dB. Voor deze weg zijn er vanuit de Wet geluidhinder geen bezwaren tegen nieuwbouw.

De geluidbelasting vanwege de Nieuweweg is op een aantal plaatsen hoger dan de voorkeurgrenswaarde van 48dB. De maximale geluidbelasting bedraagt 53dB, daarmee wordt de maximale ontheffingswaarde van 53 dB niet overschreden. Aangezien zogenoemde "bronmaatregelen" in de vorm van een geluidreducerend wegdek, geluidschermen of het verlagen van de maximum snelheid of de verkeersintensiteiten op praktische en/of architectonische bezwaren stuiten, zal ten behoeve van de nieuwbouw een hogere grenswaarde worden aangevraagd. Daarnaast zullen aanvullende geluidwerende voorziening aan de nieuwbouw moeten worden genomen om te voldoen aan de eisen uit het Bouwbesluit.