Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Paintball- en lasergame hal
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0534.BPpaintballhal-VG01

4.5 Luchtkwaliteit

De Eerste Kamer heeft op 9 oktober 2007 het wetsvoorstel voor de wijziging van de Wet milieubeheer goedgekeurd (Stb. 2007, 414) en vervolgens is de wijziging op 15 november 2007 in werking getreden. Met name hoofdstuk 5 titel 2 uit genoemde wet is veranderd. Omdat titel 2 handelt over luchtkwaliteit staat de nieuwe titel 2 bekend als de 'Wet luchtkwaliteit'. De Wet luchtkwaliteit introduceert het onderscheid tussen 'kleine' en 'grote' projecten. Kleine projecten dragen 'niet in betekende mate' (NIBM) bij aan de luchtkwaliteit. Een paar honderd grote projecten dragen juist wel 'in betekende mate' bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Het gaat hierbij vooral om bedrijventerreinen en infrastructuur (wegen).
 
Wat het begrip 'in betekende mate' precies inhoudt, staat in de Algemene Maatregel van Bestuur ‘gevoelige bestemmingen’ (AMvB). Op hoofdlijnen komt het erop neer dat 'grote' projecten die jaarlijks meer dan 3 procent bijdragen aan de jaargemiddelde norm voor fijn stof en stikstofdioxide (1,2 microgram per m3) een 'betekenend' negatief effect hebben op de luchtkwaliteit. 'Kleine' projecten die minder dan 3 procent bijdragen, kunnen doorgaan zonder toetsing. Een kwantitatieve vertaling naar verschillende functies is neergelegd in de Regeling niet in betekenende mate bijdragen.  Een belangrijk onderdeel van het instrumentarium is het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), die 1 augustus 2009 in werking is getreden. Binnen het NSL werken het rijk, de provincies en gemeenten samen om de Europese eisen voor luchtkwaliteit te realiseren.
 
In het kader van het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing moeten doorgaans twee aspecten in beeld worden gebracht. Ten eerste of de luchtkwaliteit de nieuwe functie toelaat. En ten tweede moet blijken of het project is aan te merken als een NIBM-project.
 
Om te bepalen of het project 'Niet in betekenende mate' bijdraagt aan verslechtering van de luchtkwaliteit is gebruik gemaakt van de NIBM-tool. Deze tool is beschikbaar gesteld door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zoals aangegeven in de voorgaande paragraaf zal het maximaal aantal te verwachte vervoersbewegingen niet meer dan 200 zijn. Dit aantal is ingevoerd in de NIBM-tool. De tool geeft aan dat het project valt binnen de NIBM normen.
 
 
  
De toets of het plan mogelijk is gezien de aanwezige staat van de luchtkwaliteit behoeft niet onderzocht te worden. Op basis van het besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) art. 3 lid 1 is het plan niet aan te wijzen als een gevoelige bestemming.
  
Conclusie
Het project is aan te merken als een NIBM-project, waardoor op grond van artikel 4 van de Regeling NIBM geen toetsing van het aspect luchtkwaliteit noodzakelijk is.