direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: Mariahoeve
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0244GMariahoeve-50VA

4.4 Geluid

De Wet geluidhinder stelt eisen met betrekking tot de geluidsbelasting van geluidsgevoelige objecten – bijvoorbeeld woningen – door drie verschillende geluidsbronnen: industrie, spoorwegverkeer en wegverkeer.

Industrielawaai

In en rond het plangebied zijn geen industrieterreinen waarop aangewezen inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd.

Spoorweglawaai

Op grond van de Wet geluidhinder hebben spoorwegen een geluidszone, waarbinnen bepaalde normen gelden voor de geluidsbelasting op woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen. In het plangebied zijn spoorwegen gelegen. De geluidszone voor de spoorwegen is 700 meter.

Wegverkeerslawaai

Op grond van de Wet geluidhinder hebben wegen een geluidszone, waarbinnen bepaalde normen gelden voor de geluidsbelasting op woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen en waarbinnen een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd. De wet maakt een uitzondering voor wegen waar de maximale snelheid 30 km/uur is. Deze wegen hoeven niet in het onderzoek te worden betrokken.

De Wet geluidhinder kent een voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai. Voor nieuwe situaties kunnen hogere waarden worden vastgesteld. Deze bedraagt voor wegverkeerslawaai 63 dB.

Procedure hogere grenswaarden

Wanneer de voorkeursgrenswaarden worden overschreden en uit akoestisch onderzoek voldoende onderbouwd is gebleken dat maatregelen om die overschrijding teniet te doen of te beperken niet mogelijk of haalbaar zijn, kan parallel aan de bestemmingsplanprocedure, een procedure voor het verkrijgen van een hogere grenswaarde ingevolge de Wet geluidhinder worden gestart. Deze procedure moet zijn afgerond alvorens het bestemmingsplan wordt vastgesteld.

Binnen het plangebied Mariahoeve maken de volgende ontwikkelingen geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk:

Ametisthorst

Voor deze ontwikkeling is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (R812049aaA0, Bijlage 3) van de toelichting). Uit dit onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. Een hogere grenswaardeprocedure is derhalve niet nodig.

Ursulaland

Voor deze ontwikkeling is een geluidsonderzoek uitgevoerd (20121876-02, Bijlage 12 van de toelichting). Uit dit onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. Een hogere grenswaardeprocedure is derhalve niet nodig.

Isabellaland

Voor deze ontwikkeling is een geluidsonderzoek uitgevoerd (95016629, Bijlage 8 van de toelichting). Uit dit onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. Een hogere grenswaardeprocedure is derhalve niet nodig.

Hongarenburg/Finnenburg (fase 2)

Voor de ontwikkeling Hongarenburg/Finnenburg (fase 2) is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Voor deze ontwikkeling is in 2010 een geluidsonderzoek uitgevoerd (Gr090166abA0.mb9, Bijlage 15 van de toelichting). Uit dit onderzoek blijkt dat de wijzigingsbevoegdheid is geprojecteerd binnen de akoestische invloedssfeer van het spoortraject Den Haag Laan van NOI - Den Haag Mariahoeve en het Finnenburg. Zowel de voorkeursgrenswaarden voor spoorweglawaai als wegverkeerslawaai worden overschreden. Nader onderzoek naar de benodigde maatregelen om de geluidhinder te reduceren is noodzakelijk om een goede afweging van de maatregelen te kunnen maken, zodra de ligging en indeling van de nieuwe bebouwing bekend is. Deze afweging kan worden gemaakt bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid, dat wil zeggen: bij het opstellen van het wijzigingsplan. Op basis van het uitgevoerde geluidsonderzoek en door de aanwezigheid van de andere bebouwing (fase 1) is op dit moment voldoende aannemelijk dat deze ontwikkeling ten aanzien van de geluidsbelasting mogelijk is. Het opnemen van deze wijzigingsbevoegdheid is daarom in overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening.

Schenkzone / NAM-locatie

Voor de ontwikkeling Schenkzone / NAM-locatie is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Voor deze ontwikkeling is een geluidsonderzoek (op hoofdlijnen) uitgevoerd (zie Bijlage 16). Uit dit onderzoek blijkt dat het plan is geprojecteerd binnen de akoestische invloedssfeer van spoortraject Den Haag Laan van NOI - Den Haag Mariahoeve, de Boekweitkamp en brandweerkazerne Haagse Hout. Zowel de voorkeursgrenswaarden voor spoorweglawaai als wegverkeerslawaai worden overschreden. Nader onderzoek naar de benodigde maatregelen (bijv. een geluidsscherm) om de geluidhinder te reduceren is noodzakelijk om een goede afweging van de maatregelen te kunnen maken, zodra de ligging en indeling van de nieuwe bebouwing bekend is. Deze afweging kan worden gemaakt bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid, dat wil zeggen: bij het opstellen van het wijzigingsplan. Hierbij zal tevens de brandweerkazerne in ogenschouw worden genomen in verband met enerzijds de realisatie van een goed woon- en leefklimaat als anderzijds in verband met de ongestoorde bedrijfsvoering van de brandweerkazerne in de toekomst. Op basis van het uitgevoerde geluidsonderzoek is op dit moment voldoende aannemelijk dat deze ontwikkeling ten aanzien van de geluidsbelasting mogelijk is. Het opnemen van deze wijzigingsbevoegdheid is daarom in overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening.