direct naar inhoud van 3.2 Provinciaal beleid
Plan: Korte Akkeren
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.0700BPKortea-DF01

3.2 Provinciaal beleid

3.2.1 Ruimtelijke ordening
3.2.1.1 Provinciale structuurvisie; Visie op Zuid-Holland, ontwikkelen met schaarse ruimte

Op basis van de Wro moeten gemeenten, provincies en Rijk hun beleid neerleggen in één of meer structuurvisies. Het provinciebestuur van Zuid-Holland heeft ervoor gekozen één integrale ruimtelijke structuurvisie voor Zuid-Holland te ontwikkelen.

Provinciale Staten stelden op 2 juli 2010 de provinciale Structuurvisie, de Verordening Ruimte (de realisatie van de structuurvisie, zie ook paragraaf 3.2.1.2) en de Uitvoeringsagenda definitief vast. Vanaf dat moment gelden de streekplannen, inclusief eventuele partiële herzieningen, en de Nota Regels voor Ruimte niet langer als vigerend beleids- en toetsingskader. Bij de vaststelling is evenwel geconstateerd dat het voor een aantal onderwerpen en dossiers nog niet mogelijk was een passende oplossing op te nemen. Daarom is een eerste herziening van de Provinciale Structuurvisie en de Verordening Ruimte opgesteld welke op 23 februari 2011 werd vastgesteld door Provinciale Staten. Ook worden jaarlijks actualisaties vastgesteld.

De structuurvisie bevat het ruimtelijk beleid tot 2020 met een doorkijk naar 2040. Het accent ligt op sturing vooraf en sturing op kwaliteit.

Het beleid gaat in op verschillende provinciale belangen. Voor het plan is van belang dat de bevolking in Gouda als geheel tussen 2009 en 2025 tot 5% zal groeien. De trek naar de stad zal toenemen en de kwantiteit en kwaliteit van de woon- en werkmilieus sluiten nog niet goed aan bij de marktvraag. Het aanbod van aantrekkelijke, gemengde milieus, met een goede bereikbaarheid van werk, voorzieningen en recreatie, zal vergroot moeten worden. Daarnaast zal het stedelijk netwerk, waar Korte Akkeren onderdeel van uitmaakt, versterkt moeten worden. Energievoorzieningen moeten duurzaam worden, er moet voldoende aanbod zijn in verschillende woonmilieus en het voorzien in een gezonde leefomgeving is van belang.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.0700BPKortea-DF01_0005.jpg" Afbeelding: uitsnede functiekaart provinciale structuurvisie

Volgens de functiekaart van de provinciale structuurvisie ligt het plangebied in bestaand stad- of dorpsgebied. Een deel van het plangebied beschikt over hoogwaardig openbaar vervoer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.0700BPKortea-DF01_0006.jpg" Afbeelding: uitsnede kwaliteitskaart provinciale structuurvisie

De uitsnede van de kwaliteitskaart uit de provinciale structuurvisie laat zien dat het plangebied uit een stedelijk netwerk bestaat, met in een gedeelte van het gebied, het noordelijk deel, hoogwaardig openbaar vervoer.

Voorliggend bestemmingsplan is niet strijdig met de provinciale structuurvisie, omdat er geen ontwikkelingen zijn voorzien die niet passen binnen het provinciale beleid. Hoewel wijkverbeteringsprojecten niet in dit bestemmingsplan zijn opgenomen, zullen in Korte Akkeren de komende jaren wel de nodige ontwikkelingen plaatsvinden. Hiermee wordt het provinciale uitgangspunt 'versterking stedelijk netwerk' nagestreefd.

3.2.1.2 Provinciale Verordening Ruimte; ontwikkelen met schaarse ruimte

De provincie heeft verschillende instrumenten om het provinciaal ruimtelijk beleid uit te voeren. De Verordening Ruimte is één van deze instrumenten. In de provinciale verordening zijn de zaken vastgelegd die generiek van aard zijn (relevant voor alle gemeenten of een bepaalde groep gemeenten) en in eerste instantie vooral een werend of beperkend karakter hebben. Tevens zijn de nationale belangen zoals vastgelegd in de AMvB Ruimte ook in de provinciale verordening opgenomen ten behoeve van een doorwerking in de gemeentelijke (bestemmings)plannen. Tot slot zijn in de verordening regels gesteld over de inhoud van bestemmingsplannen en de inhoud van de toelichting van bestemmingsplannen. De verordening heeft slechts betrekking op een beperkt aantal onderwerpen. Bij het opstellen van bestemmingsplannen dient daarom ook rekening te worden gehouden met ander provinciaal beleid. Bovendien moet worden voldaan aan de overige wet- en regelgeving.

Korte Akkeren is gelegen binnen de bebouwingscontouren van Gouda (kaart 1 van de verordening). Er zijn geen concentratiegebieden (glastuinbouw en/of bollen-/bomen-/sierteelt) in de omgeving. Net buiten het plangebied, ten zuiden van de Schielands Hoge Zeedijk, is een gebied aangewezen als Ecologische Hoofdstructuur. Kaart 4 laat zien dat Gouda binnen het Nationaal Landschap "Het Groene Hart" ligt. Omdat het plan conserverend van aard is, is er echter geen sprake van strijdigheid. De bedrijventerreinen buiten het plangebied zijn op kaart 6 van de verordening aangewezen als 'bedrijventerrein'. Kaart 8 geeft aan dat de Schielands Hoge Zeedijk een primaire waterkering is en de kade langs het Stroomkanaal/Gouwekanaal een regionale. Deze waterkeringen worden door dit bestemmingsplan niet gewijzigd of in hun beschermingsstatus aangetast. Kaart 11 laat zien dat in het gebied een molenbiotoop aanwezig is. Deze wordt door het plan niet aangetast en/of gewijzigd. Landgoederen zijn in het plangebied niet aanwezig.

3.2.2 Wonen
3.2.2.1 Provinciale woonvisie

In de Woonvisie Zuid-Holland 2005-2014, met de titel 'Samenhang en Samenspel', stelt de provincie Zuid-Holland het streven centraal dat alle bevolkingsgroepen kunnen beschikken over passende woningen. In de visie was in eerste instantie een groot aantal nieuw te realiseren woningen genoemd. De woningbehoefte is als gevolg van economische en sociaal maatschappelijke ontwikkelingen (individualisering, gezinsverdunning, vergrijzing, vluchtelingenbeleid) aan verandering onderhevig. Dit was voor de provincie Zuid-Holland aanleiding om de Woonvisie te vernieuwen. Met de Woonvisie 2011-2020 die Gedeputeerde Staten op 9 augustus 2011 hebben vastgesteld, wordt een basis gevormd voor nieuwe afspraken op provinciaal en (inter)regionaal niveau.

Naast de ambitie om te zorgen voor een passend woningaanbod voor iedereen, zijn de ambities om vraag en aanbod in balans te brengen en om woonmilieus in balans te brengen belangrijk voor Korte Akkeren. Prioriteitstelling zou moeten gebeuren op basis van een Afwegingskader Woningbouw.

Vanwege het conserverende karakter staat het bestemmingsplan de herontwikkeling van bestaande de locaties niet in de weg zolang de nieuwbouw past binnen de huidige contouren van de bebouwing en kan het in die zin tegemoet komen aan de provinciale ambities. Voorgenomen herontwikkelingen in Korte Akkeren, die afzonderlijke procedures behoeven, zullen hieraan zonder meer een bijdrage moeten leveren.

3.2.3 Cultuurhistorie
3.2.3.1 Cultuurhistorische Hoofdstructuur Zuid-Holland

De Cultuurhistorische Hoofdstructuur Zuid-Holland (CHS) uit 2003 geeft voor de regio Gouwestreek-Krimpenerwaard de cultuurhistorische waarden in archeologisch en landschappelijk opzicht en voor wat betreft de nederzettingen aan. Plannen ter plaatse van de gebieden met cultuurhistorische waarden vereisen een nadere analyse en afweging. Aan een aantal deelgebieden is een speciale waarde toegekend op het landschappelijk, nederzettings- en archeologisch vlak.

De terreinen waarvan de archeologische waarde bekend is, staan aangegeven op de Archeologische Monumenten Kaart (AMK). Op de Indicatieve Kaart van Archeologische Waarden (IKAW) staat de zogenaamde verwachtingswaarde aangegeven. Bij het ontwikkelen van plannen is het van belang de AMK en de IKAW te gebruiken. De provincie Zuid-Holland gebruikt beide kaarten bij advisering en beoordeling van (wijziging van) bestemmingsplannen, bij het verlenen van ontgrondingvergunningen en bij advisering over omgevingsvergunningen, bodemsaneringen en peilbesluiten. Gouda heeft echter zelf beleid ontwikkeld, waarin de gegevens van de AMK, IKAW, en CHS zijn verwerkt en verfijnd. De Goudse beleidskaart dient daarom als basis voor het archeologisch beleid in Gouda. Zie paragraaf 3.4.3.

De kaarten van de CHS vermelden een aantal cultuurhistorische waarden die ook zijn opgenomen op de gemeentelijke beleidskaart "waardevolle gebieden".

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.0700BPKortea-DF01_0007.jpg"

Afbeelding: uitsnede kaart 1a uit cultuurhistorische atlas met globale ligging plangebied

De uitsnede van kaart 1a uit de cultuurhistorische atlas geeft aan dat Korte Akkeren tegen de stadskern van Gouda aanligt en dat er vanaf de Middeleeuwen bewoning heeft plaatsgevonden in het grootste gedeelte van het plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.0700BPKortea-DF01_0008.jpg"

Afbeelding: uitsnede kaart 1b uit cultuurhistorische atlas

Uit kaart 1b van de cultuurhistorische atlas is af te leiden dat er in het grootste deel van het plangebied een kleine kans op archeologische sporen is. Voor het gebied dat dichter aan de Hollandse IJssel ligt, bestaat een redelijke tot grote kans op archeologische sporen. Het centrum van Gouda, de stadskern, heeft een zeer grote kans op archeologische sporen.

Wanneer er ontwikkelingen plaatsvinden in het plangebied, moet er rekening worden gehouden met cultuurhistorische waarden in de omgeving.

3.2.4 Verkeersbeleid
3.2.4.1 Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan

In het Provinciaal Verkeer- en Vervoer Plan (PVVP) uit 2004 beschrijft de provincie Zuid-Holland hoe zij de komende jaren haar beleid op het terrein van verkeer en vervoer vorm wil gaan geven. Daarbij komen onderwerpen aan de orde als bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. De provincie Zuid-Holland kiest voor een beleid van beheerste groei van de mobiliteit. Daarbij moeten tegelijkertijd de individuele wensen en eisen die reizigers en het bedrijfsleven aan de kwaliteit van hun mobiliteit stellen niet uit het oog worden verloren. Om de bereikbaarheid en de kwaliteit van de leefomgeving in stand te houden is ten eerste een kwaliteitssprong van het openbaar vervoer op alle niveaus vereist. Vervolgens dient een vermindering van congestie en een verbetering van de bereikbaarheid plaats te vinden. Om die reden worden kwaliteitseisen gesteld aan de trajectsnelheden van de verschillende typen wegverbindingen. Tot slot wordt gestreefd naar een toename van het fietsgebruik. Daartoe zal een volwaardig fijnmazig netwerk van zowel verkeersveilige, sociaal veilige, als comfortabele verbindingen moeten worden gerealiseerd.

Omdat het plan conserverend is, worden geen concrete projecten mogelijk gemaakt die de verkeersstructuur in de wijk wijzigen.