Plan: | Brouwersdam 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0511.GDRBrouwersdam-BP30 |
Verkeersstructuur
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De ontwikkelingen zijn voorzien op De Punt, langs de Brouwersdam en op de Kabbelaarsbank. De N57 zorgt in het plangebied voor de ontsluiting. Deze stroomweg kent een maximum snelheid van 100 km/h.
Ontsluiting langzaam verkeer
De Punt kent een vrijliggend, doorgaand fietspad. Ongeveer ter hoogte van het RTM-museum sluit dit fietspad aan op de parallelweg die langs de N57 loopt. Hierop zijn fietssuggestiestroken aangegeven die doorlopen tot aan de Kabbelaarsbank. Hiermee wordt voldaan aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Met dit fietsnetwerk is de ontsluiting voor het fietsverkeer goed te noemen.
Ontsluiting openbaar vervoer
De Kabbelaarsbank kent een bushalte. Deze wordt aangedaan door buslijn 104, deze rijdt van Renesse naar Hellevoetsluis met een frequentie van twee keer per uur per richting op werkdagen. Tijdens de zomerweken rijdt deze bus ook 's avonds en op zaterdag en zondag ieder half uur, in plaats van ieder uur. Vanaf deze plaatsen kan men overstappen op bussen naar station Middelburg dan wel naar Spijkenisse.
Naast de bushalte is er ook recreatieve stoomtram die onderdeel is van het RTM-museum.
Verkeersgeneratie
Er wordt verwacht dat de ontwikkelingen gezamenlijk een verkeersgeneratie opleveren van circa 1.160 motorvoertuigen per etmaal. Uiteraard zullen daarin fluctuaties optreden, afhankelijk van het seizoen en de weersomstandigheden. Dit verkeer verdeelt zich in noordelijke en zuidelijke richting op de N57, waarbij het aandeel verkeer in noordelijke richting groter is dan het verkeer in zuidelijke richting. De bestaande wegenstructuur biedt voldoende capaciteit om deze toename aan verkeersbewegingen te verwerken. Voor de camperstandplaatsen kan de verkeersgeneratie overigens als worst-case-scenario worden gezien. Campers die nu mogelijk ook al in de omgeving parkeren en 's nachts niet mogen blijven staan, zorgen immers voor enige verkeersgeneratie die in de nieuwe situatie kan vervallen. In de praktijk kan de verkeersgeneratie van de camperstandplaats dus lager uitvallen dan in onderstaande tabel is aangegeven.
Functie | aantal /opp. | Kencijfer | Verkeersgeneratie |
||||
Kop MPZ | 10.000 | m² | 10/ 100 m2 | 1.000 mvt/etmaal | |||
Camperstandplaats | 100 | standplaatsen | 3,6/10 standplaatsen | 36 mvt/etmaal | |||
Strandpaviljoens | 435 | m² | *1) | 100 mvt/etmaal | |||
Waterskibaan | *2) | 15 mvt/etmaal | |||||
RTM museum | 3.000 | m² | *3) | 10 mvt/etmaal | |||
TOTAAL | 1160 mvt/etmaal |
Bij bovenstaande tabel horen de volgende uitgangspunten:
1) voor een strandpaviljoen is geen kencijfer voor de verkeersgeneratie bekend. De verkeersgeneratie is bepaald aan de hand van het aantal benodigde parkeerplaatsen. Uitgaande van 6 parkeerplaatsen per 100 m² bvo (publicatie 182 CROW), een toename van 435 m² bvo ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan, een turn over van 2 (aantal maal per etmaal dat een parkeerplaats bezet is) en 2 verplaatsingen per parkeerplaats (heen en terug) bedraagt de verkeersgeneratie 6*2*2*4,35 = circa 100 mvt/etmaal.
*2 )voor een waterskibaan zijn geen kencijfers bekend. De verkeersgeneratie is gebaseerd aan de hand van informatie over het aantal bezoekers per jaar dat met de auto naar de waterjump komt.
*3) aanname op basis van gegevens uit publicatie 305 CROW.
Parkeren
Voor de functies die voorzien zijn, zijn geen parkeerkencijfers beschikbaar. Bij benadering kan echter wel een indicatie van de parkeerbehoefte worden gegeven.
De camperstandplaatsen voorzien in hun eigen parkeerbehoefte en de strandpaviljoens hebben ruim voldoende parkeergelegenheid op de Brouwersdam (6,0 parkeerplaats per 100 m² bvo, totaal 26 parkeerplaatsen).
De parkeerbehoefte voor de Waterskibaan kan ruimschoots worden opgevangen aan de Ossenhoek. Het mountainbikeparcours trekt nauwelijks autoverkeer aan. Een parkeerbehoefte is daarom afwezig.
De jachthaven voorziet volledig op eigen terrein in de parkeerbehoefte (0,5-0,7 parkeerplaats per ligplaats), evenals het RTM-museum (1,0-1,2 parkeerplaats per 100 m² bvo, totaal 30 tot 36 parkeerplaatsen).
Conclusie
De ontsluiting voor de verschillende vervoerswijzen is goed te noemen. De verkeersgeneratie zal toenemen. De verkeersafwikkeling is echter voldoende gewaarborgd. Dat geldt ook voor het parkeren: er is voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein dan wel op de Brouwersdam beschikbaar. Het aspect verkeer staat de uitvoering van het plan niet in de weg.