Plan: | Structuurvisie Brielle |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | structuurvisie |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0501.structuurvisie0130-0002 |
locatie | start | gereed | aantal won. | Stand van zaken | |
1 | Coppelstockstraat | 2008 | 2009 | 26 | bouwvergunning |
2 | Scheepswerp vd Torre | 2008 | 2009 | 8 | bouwvergunning |
3 | Ommeloop | 2008 | 2011 | 200 | bouwvergunning |
4 | Slagveld Honda | 2008 | 2009 | 13 | bouwvergunning |
5 | Nieuwland Oost | 2008 | 2010 | 520 | bouwvergunning |
6 | A. Botbylweg | 2008 | 2008 | 12 | gereed |
7 | Zuurlandsedijk | 2009 | 2010 | 12 | bouwvergunning |
8 | Locatie Rabobank | 2009 | 2013 | 76 | bestemmingsplan wordt opgesteld |
9 | Reede | 2009 | 2010 | 84 | bestemmingsplan wordt opgesteld |
10 | Port Brielle | 2009 | 2010 | 134 | bouwvergunning |
11 | Plantage | 2009 | 2011 | 91 | bouwvergunning |
12 | Haven Moerman | 2010 | 2012 | 70 | bouwvergunning |
13 | Scharloo | 2010 | 2011 | 6 | bouwvergunning |
14 | Watertoren | 2010 | 2011 | 2 | schetsplan |
15 | Meeuwenoord | 2010 | 2014 | 400 | |
16 | Haven Tromp | 2010 | 2012 | 80 | |
17 | Lijnbaanweg Zwartewaal | 2010 | 2013 | 75 | |
18 | Revitalisering Vierpolders | 2011 | 2012 | 15 | schetsplan |
19 | Zorggebouw (Reede) | 2011 | 2012 | 26 | schetsplan |
20 | Burg. van Sleenstraat | 2011 | 2013 | 70 | |
21 | Jan Matthijssenlaan | 2011 | 2013 | 80 | |
22 | Middelweg Vierpolders | 2012 | 2014 | 50 | |
23 | De Rik Waterschapshuis | 2014 | 2015 | 40 | |
24 | Oude Goote | 2015 | 2020 | 500 | bestemmingsplan onherroepelijk |
25 | Schoollocatie Vierpolders | 2009 | 2011 | 38 | |
26 | Ruimte voor ruimte | Vanaf 2009 | 49 | ||
Woningbouwprogramma | 2677 | ||||
sloop Ommeloop | -243 | ||||
sloop Coppelstockstraat | -12 | ||||
Toevoeging aan woningvoorraad | 2422 |
Beschrijving projecten
Van alle op de kaarten aangegeven projecten zijn – in formuliervorm – korte beschrijvingen opgenomen. Voor achtergrond over deze projecten wordt verwezen naar hoofdstuk 3 (visie).
Bij de opgenomen projecten zijn voor de volledigheid ook de projecten opgenomen waarmee voor de gemeente geen kosten zijn gemoeid (financiering door andere partijen dan de gemeente). Vanuit exploitatiegebieden kunnen deze projecten een vrijwillige fondsbijdrage ontvangen om de realisatie (deels) te bekostigen.
De projectbladen zijn als volgt ingedeeld:
Naam | Codering + Naam van het project |
Beschrijving project/nieuwe functie | Beschrijving van de aard van het project of de nieuwe functie. De beschrijving is gebaseerd op de aanduiding die is aangegeven op de kaarten dan wel de structuurvisie. |
Fasering/prioriteit | Afhankelijk van de beoogde fasering wordt in deze kolom een nadere aanduiding van uitvoeringsperiode aangegeven. |
Status | In deze kolom wordt de stand van zaken van het project aangeduid. |
Trekker/betrokken partijen | Aanduiding van de partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van het project. |
Relatie met andere projecten | Projecten kunnen een relatie hebben met andere projecten. Voor zover daarvan sprake is worden de gerelateerde projecten in de confrontatietabel aangeduid. De aanduiding moet worden gelezen als een aanwijzing voor kostentoerekening zoals bedoeld in artikel 6.13 lid 6 Wro (bovenwijkse kosten) en/of fondsbijdragen zoals bedoeld in artikel 6.13 lid 7 Wro (bovenplanse kosten). |
Kosten | Deze kolom is thans nog niet ingevuld, vanwege het ontbreken van voldoende concrete ramingen |
Financiering | In deze kolom wordt aangegeven welke partij(en) financieel verantwoordelijk is (zijn) voor de uitvoering van het project. Ook instanties die voorzieningen subsidiëren kunnen hier worden vermeld. Het bedrag van de subsidie wordt in onderstaande rij ingevuld. |
Subsidie derden | Subsidiebedragen zijn thans nog niet opgenomen |
Bijzonderheden | Voor zover bijzonderheden te vermelden zijn, worden die opgenomen in deze kolom. |
Beschrijving project/nieuwe functie | Het revitaliseringsproject omvat onder andere de realisatie van een multifunctioneel trefpunt voor wonen, onderwijs, zorg en welzijn. | |
Fasering/prioriteit | 2009-2011 | |
Status | Bestemmingsplan in voorbereiding | |
Trekker/betrokken partijen | Gemeente Brielle / maatschappelijke organisaties | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | Gemeente Brielle / maatschappelijke organisaties | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden |
Beschrijving project/nieuwe functie | De sportvoorzieningen worden van Meeuwenoord verplaatst naar de Gronden van Waardenburg. Daar wordt een sportpark gerealiseerd. | |
Fasering/prioriteit | 2010-2011 | |
Status | Bestemmingsplan in voorbereiding | |
Trekker/betrokken partijen | Gemeente Brielle / maatschappelijke organisaties, Waterschap en Provincie Zuid Holland | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | Gemeente Brielle | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden |
Beschrijving project/nieuwe functie | Reconstructie/ongelijkvloers maken van het kruispunt N57-N218 om de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van Brielle op dit punt te verbeteren. | |
Fasering/prioriteit | 2010-2012 | |
Status | Planstudie is door stadregio vastgesteld en is gestart met engineering | |
Trekker/betrokken partijen | Provincie (ook wegbeheerder), initiatiefnemer Stadsregio, Rijkswaterstaat als wegbeheerder, gemeente Brielle als betrokken gemeente | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | 25% Rijkswaterstaat, 25% Provincie, 50% Stadsregio | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden |
Beschrijving project/nieuwe functie | Doorstromingsmaatregelen. | |
Fasering/prioriteit | vanaf 2020 | |
Status | ||
Trekker/betrokken partijen | Rijkswaterstaat | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | Rijkswaterstaat | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Gemeente Brielle heeft geen kosten. |
Beschrijving project/nieuwe functie | Aanleg van twee rotondes voor een betere ontsluiting van de wijken ten zuiden van de vesting. Opknappen entree Brielle. | |
Fasering/prioriteit | 2010 | |
Status | Bestekfase | |
Trekker/betrokken partijen | Stadsregio /Gemeente Brielle | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | ||
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden |
Beschrijving project/nieuwe functie | Aanleg van een rotonde voor een betere ontsluiting van de vesting. | |
Fasering/prioriteit | Voor 2020 | |
Status | Planstudie | |
Trekker/betrokken partijen | Provincie Zuid Holland | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | ||
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Geen verevening aan de orde. Locatie Burgemeester van Sleenstraat zal gebruik maken van de rotonde N218-P. van der Wallendam. Aanleg afhankelijk van subsidie Stadsregio en Provincie |
Beschrijving project/nieuwe functie | Aanleg van een rotonde voor een betere ontsluiting van Nieuwland-Oost en Oude Goote. | |
Fasering/prioriteit | 2010 | |
Status | Bestemmingsplan in voorbereiding | |
Trekker/betrokken partijen | Van Erk: ontwerp en uitvoering als onderdeel van Nieuwland Oost / Gemeente Brielle, Waterschap en Stadsregio Rotterdam | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | ||
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Gemeente Brielle heeft geen kosten. |
Beschrijving project/nieuwe functie | Aanleg van de westelijke ontsluiting voor de toekomstige woonwijk Meeuwenoord. | |
Fasering/prioriteit | 2010-2013 | |
Status | Ontwerpfase | |
Trekker/betrokken partijen | Waterschap / Gemeente Brielle | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | Waterschap 30%, Gemeente Brielle 70% | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden |
Beschrijving project/nieuwe functie | Haalbaarheidsonderzoek naar aansluiting van het Glastuinbouwgebied en de kern Vierpolders op de N57 via de N495. | |
Fasering/prioriteit | 2010-2012 | |
Status | Initiatief | |
Trekker/betrokken partijen | Waterschap / Gemeente Brielle en Hellevoetsluis | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | Gemeente Brielle financiert onderzoekskosten. | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | De aansluiting moet gerealiseerd worden op grondgebied van de gemeente Hellevoetsluis. |
Beschrijving project/nieuwe functie | Met de komst van de woonwijken Nieuwland-Oost en Oude Goote is aanpassing van het fietsnetwerk op oost-west georienteerd fietsverkeer binnen Brielle nodig. | |
Fasering/prioriteit | 2015-2020 | |
Status | Planstudie | |
Trekker/betrokken partijen | Gemeente Brielle | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | Gemeente Brielle | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Realisering afhankelijk van subsidie Stadsregio |
Beschrijving project/nieuwe functie | Aanleg van natuurvriendelijke oevers langs het Kaaivest en Molenvest i.c.m. baggerwerkzaamheden | |
Fasering/prioriteit | 2009-2010 | |
Status | In uitvoering | |
Trekker/betrokken partijen | Gemeente Brielle / Waterschap | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | ||
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden |
Beschrijving project/nieuwe functie | Aanleg van natuurvriendelijke oevers langs het Spui | |
Fasering/prioriteit | 2009 | |
Status | Planstudie | |
Trekker/betrokken partijen | Waterschap / Gemeente Brielle | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | het project wordt volledig in beheer en voor rekening van het waterschap uitgevoerd | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Het waterschap heeft i.v.m. een bezuinigingsronde het project voorlopig uitgesteld. Mogelijk dat binnen het waterplan de gemeente dit project kan voorfinancieren zodat dit doorgang kan vinden. Andere mogelijkheid is de fasering op te schuiven. Gemeente Brielle heeft geen kosten. |
Beschrijving project/nieuwe functie | Aanleggen van een ecologische verbinding langs het Spui dat onderdeel uitmaakt van de provinciale ecologische hoofdstructuur. | |
Fasering/prioriteit | vanaf 2010 | |
Status | Planstudie | |
Trekker/betrokken partijen | Provincie Zuid Holland, Gemeente Brielle / Stadsregio Rotterdam, Waterschap | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | ||
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden |
Beschrijving project/nieuwe functie | Aanleggen van de provinciale ecologische hoofdstructuur gecombineerd met het herstellen en opwaarderen van kreken. Daarnaast worden waterbassins aangelegd als watercompensatie voor de te ontwikkelen glastuinbouw-locaties. | |
Fasering/prioriteit | vanaf 2010 | |
Status | Planstudie | |
Trekker/betrokken partijen | Provincie Zuid Holland / Waterschap, Gemeente Brielle, Stadsregio Rotterdam, marktpartij(en) | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | In exploitatie glastuinbouwgebied | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Gemeente Brielle heeft geen kosten. |
euwe functie | Aanleggen van de provinciale ecologische hoofdstructuur gecombineerd met het herstellen en opwaarderen van kreken. | |
Fasering/prioriteit | vanaf 2010 | |
Status | Planstudie | |
Trekker/betrokken partijen | Provincie Zuid Holland / Gemeente Brielle, Stadsregio Rotterdam, Waterschap | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | Nader te bepalen | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Gemeente Brielle heeft geen kosten. |
Beschrijving project/nieuwe functie | Kritisch gelegen maaiveld verhogen om in te spelen op de wateropgave | |
Fasering/prioriteit | Vanaf 2010 | |
Status | Planstudie | |
Trekker/betrokken partijen | Waterschap / Gemeente Brielle | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | door Waterschap | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Gemeente Brielle heeft geen kosten. |
Beschrijving project/nieuwe functie | Het gaat hier om een particulier initiatief voor het ontwikkelen van een 27 holes golfbaan op het grondgebied van Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne. | |
Fasering/prioriteit | Vanaf 2010 | |
Status | Opstellen richtlijnen MER | |
Trekker/betrokken partijen | Marktpartij(en) / Gemeente Westvoorne, Brielle, Hellevoetsluis, Waterschap en Provincie Zuid Holland | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | particulier | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Woningen niet op grondgebied Brielle. Gemeente Brielle heeft geen kosten. |
Beschrijving project/nieuwe functie | De Plas van Heenvliet is aangewezen voor intensievere vormen van recreatie. Voor de Plas van Heenvliet zijn concrete (particuliere) plannen voor ontwikkeling van de plas tot natuur- en recreatieplas. | |
Fasering/prioriteit | Vanaf 2009 (Plans van Heenvliet tot 2016) | |
Status | In uitvoering (Plas van Heenvliet) | |
Trekker/betrokken partijen | Combinatie Put van Heenvliet / Gemeente Brielle en Recreatieschap | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | particulier | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Gemeente Brielle heeft geen kosten. |
Beschrijving project/nieuwe functie | Het aanleggen van ontbrekende schakels in het recreatieve routenetwerk. Daarnaast worden er recreatieve (activiteiten)knooppunten toegevoegd aan het routenetwerk. | |
Fasering/prioriteit | Vanaf 2010 | |
Status | Planstudie | |
Trekker/betrokken partijen | Gemeenten Voorne Putten ISVP / Recreatieschap, Rijk | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | 50% ISVP waarvan 10% ten laste van Brielle komt. 50% door EU | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Opgenomen in Programma Plattelandsontwikkeling |
Beschrijving project/nieuwe functie | Verplaatsing/vestiging van primair en voortgezet onderwijs naar en in de Nieuwland-Oost. | |
Fasering/prioriteit | 2010-2012 | |
Status | Bestemmingsplan in voorbereiding | |
Trekker/betrokken partijen | Gemeente Brielle / maatschappelijke organisaties | |
Relatie met andere projecten | Zie Confrontatietabel | |
Kosten | ||
Financiering | Gemeente Brielle | |
Subsidie derden | ||
Bijzonderheden | Geen |
Brielle
Vierpolders
Zwartewaal
Algemeen
Voor de ontwikkelingsmogelijkheden in Brielle zijn in het bijzonder de milieuaspecten industrielawaai, wegverkeerslawaai, externe veiligheid en leidingen van belang. Figuren in paragraaf 7.1.3 en 7.1.5 geven voor deze aspecten mogelijke milieubelemmeringen weer. Een en ander betekent echter niet dat, bij voorbaat, binnen deze zones geen ontwikkelingen mogelijk zijn. Onderstaand is daarom de betekenis van de verschillende milieuzones op de kaart uitgelegd.
Industrielawaai
Voor industrielawaai wordt rekening gehouden met de geluidszone van twee gezoneerde industrieterreinen: Europoort/Maasvlakte en Botlek/Pernis. Op de milieubelemmeringenkaart is in de eerste plaats de geldende geluidszone weergegeven. Bij de ontwikkeling van geluidsgevoelige bestemmingen (bijvoorbeeld woningen) binnen de geluidszone is formeel een akoestisch onderzoek nodig. Wanneer uit dit onderzoek blijkt dat wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) kunnen deze bestemmingen zonder meer worden gerealiseerd.
Hogere grenswaarden
Bij een hogere geluidsbelasting dan 50 dB(A) kunnen door het bevoegd gezag hogere grenswaarden worden vastgesteld. Voor hogere grenswaarden geldt een maximum van 55 dB(A). In specifieke gevallen kan gebruik worden gemaakt van de hogere grenswaarde met betrekking tot zeehavengebonden lawaai, de zogenaamde zeehavennorm. Voorwaarde is dat industrielawaai wordt veroorzaakt door zeehavengebonden activiteiten in de open lucht en er sprake is van inbreidingslocaties of een zeer beperkte uitbreiding van het bestaand woongebied. Op plaatsen waar de wettelijke uiterste grenswaarde van 55 dB(A) wordt overschreden kunnen zogenoemde "dove" gevels of vliesgevels worden toegepast (gevels zonder te openen delen). De normen uit de Wet geluidhinder zijn namelijk niet van toepassing op dergelijke gevels.
In het kader van het Geluidsconvenant Rijnmond West (1992) is een saneringsprogramma voor het industrieterrein Botlek-Pernis en Europoort-Maasvlakte opgesteld. Daardoor kan de geluidsbelasting op een locatie binnen de contour in werkelijkheid heel anders zijn dan wordt aangegeven op de ligging van de zonegrens (50 dB(A)) doet vermoeden. De aangegeven 55 dB(A)-contour (na sanering) moet als indicatief worden beschouwd. Bij de berekening van deze contour is uitgegaan van een vaste waarneemhoogte (5 m) en slechts globaal rekening gehouden met de invloed van bebouwing. Aangezien de bebouwing invloed heeft op de geluidsbelasting, zijn met het slim situeren van bebouwing en het toepassen van bijzondere woningtypes en dove gevels binnen de 55 dB(A)-contour mogelijkheden aanwezig om te voldoen aan de normstelling uit de Wet geluidhinder.
Stad-en-milieubenadering
Naast het vaststellen van hogere grenswaarden is er in nog een andere wettelijke procedure mogelijk voor het bouwen in gebieden met een hoge geluidsbelasting. Via een stap 3-besluit op grond van de Interim-wet stad-en-milieubenadering kan namelijk worden afgeweken van de eerdergenoemde grenswaarden. Op het nemen van een stap 3-besluit zijn echter de nodige voorwaarden van toepassing. Er dient in ieder geval te worden aangetoond dat er sprake is van een goed woon- en leefklimaat. Ook moeten de mogelijkheden voor compenserende en mitigerende maatregelen in beschouwing worden genomen en dienen de effecten voor de volksgezondheid in beeld te worden gebracht en waar nodig te worden beperkt.
Wegverkeerslawaai
Op het aspect wegverkeerslawaai is een vergelijkbaar toetsingskader als die van industrielawaai van toepassing. Op basis van het type weg en het aantal rijbanen, geldt voor wegen een geluidszone. Bij de realisatie van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen deze geluidszone dient akoestisch onderzoek plaats te vinden. In principe horen deze bestemmingen te voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient tevens rekening te worden gehouden met de geluidsbelasting van wegen zonder geluidszone (wegen met een snelheid van 30 km/h).
Ook bij wegen kunnen er hogere grenswaarden worden vastgesteld. In buitenstedelijk gebied geldt een maximum van 53 dB en 63 dB in binnenstedelijk gebied. Voor bedrijfswoningen ten behoeve van agrarische functies geldt een hogere grenswaarde van 58 dB. Op het verlenen van hogere grenswaarden is het gemeentelijk beleid (concept) voor hogere grenswaarden van toepassing.
Ter indicatie zijn op de milieubelemmeringenkaart (paragraaf 7.1.4) de 53 dB-contouren van de belangrijkste wegen (indicatief) weergegeven. Deze contouren geven een globaal inzicht in de bouwmogelijkheden van de gemeente. In het buitengebied kan er binnen de lijnen (zonder dove gevels) niet worden gebouwd. In de binnenstad is dat wel mogelijk, aangezien er tot 63 dB hogere grenswaarden kunnen worden verleend. Het is echter niet wenselijk om voor woningen altijd hogere grenswaarden te verlenen. Daarom kan de 53 dB-contour binnen de bebouwde kom worden gezien als een streefwaarde.
Externe veiligheid
De normstelling voor externe veiligheid wordt uitgedrukt in plaatsgebonden risico (PR) en groepsrisico (GR). Ten opzichte van nieuwe kwetsbare objecten geldt voor het PR een grenswaarde van 10-6. Op de milieubelemmeringenkaart is de PR 10-6-contour zichtbaar voor de vijf lpg-tankstations binnen de gemeente. Binnen deze contour mogen geen nieuwe kwetsbare objecten als woningen worden gevestigd. Voor beperkt kwetsbare objecten geldt de 10-6-contour als een richtwaarde.
Ten aanzien van het GR geldt een oriëntatiewaarde. Er dient een verantwoording van het GR plaats te vinden wanneer er nieuwe functies binnen het invloedsgebied van het GR worden gerealiseerd. Bij het vervoer van gevaarlijke stoffen geldt de 10-8-contour als een indicator voor de omvang van dit invloedsgebied. Het werkelijke invloedsgebied is mogelijk groter. Bij de verantwoording van het GR dient de toename van de personendichtheid aan de orde te komen en zal ook de veiligheidsragio Rotterdam-Rijnmond om een advies moeten worden gevraagd met betrekking tot de zelfredzaamheid van personen en beheersbaarheid van calamiteiten.
Leidingen
Voor leidingen waardoor gevaarlijke stoffen worden vervoerd, gelden toetsingsafstanden en bebouwingsafstanden. Binnen de toetsingsafstand dient de noodzaak/wenselijkheid van een planologische ontwikkeling te worden afgewogen. Binnen de bebouwingsafstand zijn ontwikkelingen niet mogelijk. De beide zones zijn opgenomen op de milieubelemmeringenkaart.
Overigens is in de nabije toekomst een nieuw beleidskader op leidingen van toepassing. Er dient hierbij rekening te worden gehouden met een grenswaarde van 10-6 voor het PR. Voor het GR geldt een invloedsgebied met daarbinnen een verantwoordingsplicht (zie externe veiligheid). De PR-contour voor aardgastransportleidingen ligt waarschijnlijk dichter bij de leiding dan de thans gebruikte bebouwingscontour. Wel dient rekening te worden gehouden met grotere invloedsafstanden ten aanzien van het GR. Daardoor zal bij meer ontwikkelingen een toetsing van het GR plaats moeten vinden (zie bijlage 6, tabel B6.5).
Voor hoogspanningsleidingen geldt een zakelijk rechtstrook, waarbinnen niet mag worden gebouwd. Daarnaast geldt een indicatieve zone. Hierbinnen is de vestiging van gevoelige functies niet wenselijk in verband met elektromagnetische straling. Het betreft functies waar kinderen van 0-15 langdurig verblijven (bijvoorbeeld scholen, speelplaatsen en woningen). Indien niet aan de indicatieve zone kan worden voldaan, kan een specifieke zone worden berekend.
Onderstaand worden de bronnen die invloed hebben op het aspect externe veiligheid weergegeven. Achtereenvolgens gaat het om risicovolle inrichtingen, routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en het planologisch relevante leidingen.
Ten slotte zijn in een tabel per locatie aandachtspunten in beeld gebracht. Dit zijn de aspecten waarbij tijdens het opstellen van een bestemmingsplan extra aandacht dient te worden besteed. De genoemde aandachtspunten betekenen niet per definitie dat er geen ontwikkelingen mogelijk zijn. Met de juiste opzet van een stedenbouwkundig plan kan vaak worden voldaan aan de geldende grenswaarde (bijvoorbeeld door het aanhouden van de bebouwingsafstand ten opzichte van aardgastransportleidingen). Dit zal echter per locatie verschillen.
Tabel B6.1 Risicovolle inrichting binnen de gemeente Brielle
naam | adres | veiligheidsaspect | afstand PR 10-6-contour (m) | omvang invloedsgebied GR (m) |
Luveto BV | Thoelaverweg 2 Brielle | benzineservicestation met verkoop van lpg (doorzet < 1.000 m³) | 45 | 150 |
D.C.B. Seggelant BV | Seggelant-Zuid 1, Brielle | benzineservicestation met verkoop van lpg (doorzet < 1.000 m³) | 45 | 150 |
Texaco tankstation | Schrijversdijk 10 | benzineservicestation met verkoop van lpg (doorzet < 1.000 m³) | 45 | 150 |
Berkel's Service Station Coosenhoek | Coosenhoek/Tussenhoek, Vierpolders | benzineservicestation met verkoop van lpg (doorzet < 1.000 m³) | 45 | 150 |
Autoservice de Pijper Tussenhoek | Rijksweg N57 oost, Vierpolders | benzineservicestation met verkoop van lpg (doorzet < 1.000 m³) | 45 | 150 |
Tabel B6.2 Routes vervoer gevaarlijke stoffen in de gemeente Brielle
route | afstand PR 10-6-contour | afstand PR 10-8-contour |
N57 (tussen de N15 en de N218) | 12 | 240 |
N57 (vanaf de N218 tot de gemeentegrens) | 0 | 240 |
N218 (vanaf de N57 tot Brielle) | 0 | 170 |
N218 (vanaf de Heenvliet tot de N57) | 0 | 39 |
Tabel B6.3 Routes vervoer gevaarlijke stoffen buiten de gemeente Brielle
route | afstand PR 10-6-contour ten opzichte van het midden van het tracé | afstand PR 10-8-contour ten opzichte van het midden van het tracé | afstand PR 10-8-contour ten opzichte van de oever | kortste afstand tot gemeentegrens |
Nieuwe Waterweg 'Nieuwe Maas-5' | 0 | 582,5 | 400 | > 2.000 |
Calandkanaal | 0 | 140 | 15 | 200 |
Hartelkanaal | 0 | 90 | 17,5 | 0 |
N15/A15 | 0 | 280 | - | 210 |
Spoorwegverbinding Europoort - Maasvlakte | <10 | 150 | - | 220 |
Spoorwegverbinding Europoort - Botlek | <10 | 180 | - | 400 |
Tabel B6.4 Planologisch relevante leidingen in de gemeente Brielle
In de loop van 2009 zal voor buisleidingen met gevaarlijke stoffen nieuw beleid gaan gelden. Er wordt vanaf dat moment rekening gehouden met een grenswaarde voor het PR en invloedsgebied voor het GR. Voor brandbare vloeistoffen van de K1-, K2- en K3-categorie zijn de afstanden reeds vastgesteld. Voor aardgastransportleidingen zijn vooralsnog alleen indicatieve afstanden bekend. Specifieke afstanden worden berekend door de Gasunie. Voor de bovenstaande leidingen gelden de afstanden uit de onderstaande tabel.
Tabel B6.5 Afstanden buisleidingen op grond van toekomstig beleid (indicatief)
type leiding | diameter, druk (inch, bar) | PR 10-6 contour (m)1) | invloedsgebied GR (m)2) | zakelijk rechtstrook (m) |
RAPL ruwe olieleiding | 34 inch, 38 bar |
29 m | enkele meters > 29 m | 5 |
RRP olieleiding |
36 inch, 40 bar |
32 m | enkele meters > 32 m | 5 |
Total ruwe olieleiding |
24 inch, 70 bar |
27 m | enkele meters > 27 m | 5 |
aardgastransportleiding | 16 inch, 40 bar | 4 m | 170 m | 4 |
aardgastransportleiding | 36 inch, 79,9 bar |
4 m | 470 m | 5 |
aardgastransportleiding | 36 inch, 66,7 bar | 4 m | 450 m | 5 |
aardgastransportleiding | 6 inch, 40 bar | 4 m | 70 m | 4 |
aardgastransportleiding | 6 inch, 40 bar | 4 m | 70 m | 4 |
1) De PR 10-6-contour voor gasleidingen ligt bijna in alle gevallen binnen de zakelijk rechtstrook. Hier wordt uitgegaan van een afstand van 4 m. Bij ontwikkelingen nabij de leiding dient door middel van berekening te worden aangetoond of dit inderdaad het geval is.
2) Ten aanzien van het invloedsgebied voor aardgastransportleidingen wordt uitgegaan van de inventarisatie-afstand. Deze afstand komt overeen met het 1%-lethaliteitsgebied, de afstand waarop nog net lethale effecten kunnen optreden.
Bovenstaande leidingen en bijbehorende toetsings- en bebouwingsafstand zijn indicatief weergegeven op de milieubelemmeringenkaart veiligheid. Naast leidingen waarvoor veiligheidsafstanden gelden liggen er binnen de gemeente nog een aantal planologisch relevante leidingen met een beperkt ruimtebeslag (4 à 5 m aan weerszijden van de leiding). Het gaat om een koelwaterleiding van het Brielse Meer naar de Europoort, een rioolpersleiding van de Schrijversdijk naar de rioolwaterzuivering in Hellevoetsluis, een rioolpersleiding van Zwartewaal naar de rioolwaterzuivering in Heenvliet en een gietwaterleiding van de Lange Vest naar het glastuinbouwcluster West.
Tabel B6.6 Milieuaandachtspunten per ontwikkelingslocatie
ontwikkelingslocatie | luchtkwaliteit | geluidshinder | externe veiligheid | bodemkwaliteit | planologisch relevante leidingen | milieuhinder | |
agrarisch | niet-agrarisch | ||||||
Brielle | |||||||
Meeuwenoord | deels binnen 60 dB(A)-contour van Europoort-Maasvlakte | zakelijk rechtstrook waterleiding | |||||
Haven Moerman | tussen 54 dB(A) en 55 dB(A) van Europoort-Maasvlakte | ||||||
Haven Tromp | tussen 55 dB(A) en 60 dB(A) van Europoort-Maasvlakte | zakelijk rechtstrook waterleiding | rekening houden met horeca-activiteiten | ||||
Van Sleenstraat | binnen geluidszone industrielawaai | potentieel verontreinigde grond | |||||
Watertoren | binnen geluidszone industrielawaai, de N218 en G. J. Boogerdweg | verantwoording GR vervoer van gevaarlijke stoffen over de N218 | |||||
Jan Mathijssenlaan | binnen geluidszone industrielawaai, de N218 en G. J. Boogerdweg | verantwoording GR vervoer van gevaarlijke stoffen over de N218 | |||||
Locatie rabobank | binnen geluidszone industrielawaai | ||||||
Zorggebouw | binnen geluidszone industrielawaai en G. J. Boogerdweg | bebouwingsafstand of PR 10-6-contour aardgasleiding 6", verantwoording GR | |||||
De Rik Waterschaphuis | binnen geluidszone industrielawaai en de Rik | bebouwingsafstand of PR 10-6-contour aardgasleiding 6", verantwoording GR | |||||
Reede | binnen geluidszone industrielawaai, G. J. van den Boogerdweg en Johan. H. Beenlaan | bebouwingsafstand of PR 10-6-contour aardgasleiding 6", verantwoording GR | |||||
Ommeloop | binnen geluidszone industrielawaai, G. J. van den Boogerdweg en Johan. H. Beenlaan | ||||||
Zuurlandsedijk | binnen geluidszone industrielawaai en G. J. Boogerdweg | binnen inventarisatieafstand 36"-leidingen | veehouderij-bedrijf |
Bedrijven aan 't Woud | |||
Oude Goote | binnen geluidszone industrielawaai, Hossenbosdijk en Veckdijk | (potentieel) verontreinigde grond | bebouwingsafstand of PR 10-6-contour aardgasleiding 6" | kassen en andere agrarische bedrijven | |||
Seggelant bedrijventerrein | bijdrage ontwikkeling (N218) | PR lpg-tankstation Seggelant BV, GR van vervoer van gevaarlijke stoffen over de N218 | rekening houden met omliggende woningen | ||||
Sportpark | bijdrage ontwikkeling (N218) | verantwoording GR vervoer van gevaarlijke stoffen over de N218 | bebouwingsafstand of PR 10-6-contour aardgasleiding 6" | rekening houden met omliggende woningen (met name i.v.m. lichthinder) | |||
Scholen Nieuwland | bijdrage ontwikkeling (de Nolle) | binnen geluidszone industrielawaai, de Hossenbosdijk en de Nolle | potentieel verontreinigde grond | bebouwingsafstand of PR 10-6-contour aardgasleiding 6" | rekening houden met omliggende woningen | ||
Vierpolders | |||||||
School Vierpolders | potentieel verontreinigde grond | toetsingsafstand/ invloedsgebied aardgasleidingen 36" | |||||
Revitalisering kern Vierpolders | Geluidszone N57, Veckdijk en de Middelweg | potentieel verontreinigde grond | toetsingsafstand/ invloedsgebied aardgasleidingen 36", magnetisch veld hoogspanningsleiding | rekening houden met agrarische bedrijven | |||
Middelweg | magnetisch veld hoogspanningsleiding | ||||||
Land van Piek | geluidszone Rijksstraatweg | rekening houden met omliggende woningen | |||||
Zwartewaal | |||||||
Lijnbaanweg | tussen 55 dB(A) en 60 dB(A) van Botlek-Pernis | verantwoording GR ten opzichte van Botlek-Pernis | potentieel verontreinigde grond | kleine bedrijven aan de rand van Zwartewaal |