Type plan: wijzigingsplan
Naam van het plan: Brede School Snijdelwijk
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0499.BPL11037WBD-OH01

4.4 Geluidshinder

De mate waarin het geluid, bijvoorbeeld veroorzaakt door het wegverkeer, het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder. De Wet geluidhinder is sinds het einde van de jaren zeventig een belangrijk juridisch kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De kern van de wet is dat geluidsgevoelige bestemmingen worden beschermd tegen geluidhinder uit de omgeving ten gevolge van wegverkeer, spoorweg en industrie. Doel van de wet is tweeledig: enerzijds de bescherming van het milieu en anderzijds de bescherming van de volksgezondheid. De Wet geluidhinder (Wgh en Bgh) kent de volgende geluidgevoelige bestemmingen:
  • woningen;
  • onderwijsgebouwen (een gymnastieklokaal maakt geen onderdeel uit van een onderwijsgebouw bij toepassing van de Wet geluidhinder);
  • ziekenhuizen en verpleeghuizen;
  • verzorgingstehuizen;
  • psychiatrische inrichtingen;
  • medische Centra;
  • poliklinieken;
  • medische kleuterdagverblijven.
Het beschermen van bijvoorbeeld het woonmilieu gebeurt aan de hand van vastgestelde zoneringen. Door deze zoneringen is er sprake van een sterke link met de Wro. De naam 'Wet geluidhinder' doet vermoeden dat hier sprake is van een alles omvattende regelgeving, echter niet alle geluidsaspecten worden in de Wet geluidhinder geregeld. De belangrijkste onderdelen die in de Wet geluidhinder worden geregeld zijn:
  • toestellen en geluidwerende voorzieningen;
  • industrielawaai;
  • wegverkeerslawaai;
  • spoorweglawaai;
  • geluidbelastingkaarten en actieplannen.
Planspecifiek
Uit de onderzoeksresultaten 1 blijkt dat de geluidsbelasting ter plaatse van de planlocatie in de dagperiode ten hoogste 49 dB bedraagt. De voorkeursgrenswaarde van 53 dB wordt niet overschreden. De Wet geluidhinder legt verder geen restricties op het plan ten aanzien van het railverkeerslawaai.
 
De bouwlocatie ligt niet binnen de geluidszone van zoneplichtige wegen. De Wet geluidhinder is in voorliggende situatie niet aan de orde. In het kader van de ruimtelijke onderbouwing zijn de totale geluidsbelastingen inzichtelijk gemaakt ten gevolge van alle niet-zoneplichtige wegen. Deze bedraagt ten hoogste 49 dB ter plaatse van de zuidgevel van het schoolgebouw. Een toetsingkader voor dit aspect is niet voorhanden. Op grond van voorstaande kan gesteld worden dat het aspect geluid (vanwege wegverkeer) de beoogde realisatie van het bouwplan niet in de weg staat.
 
Gelet op het gestelde in voorgaande paragrafen luidt de conclusie dan ook dat er uit akoestisch oogpunt geen belemmeringen zijn voor de realisering van het bouwplan.