Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: De Nieuwe Wetering
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0491.BP1031NW001-VG01

4.3 Geluid

algemeen
Bij het ontwikkelen van een nieuw ruimtelijk plan is het belangrijk rekening te houden met geluidsbronnen en de mogelijke hinder of overlast daarvan voor mensen. Immers in het ruimtelijk spoor kan door een (ruimtelijke) scheiding van geluidbronnen en geluidsgevoelige bestemmingen hinder worden voorkomen.
Naast de wettelijke kaders ter voorkoming van geluidshinder die in acht moeten worden genomen bij ruimtelijke planvorming (Wet geluidhinder, Wet luchtvaart, Luchtvaartwet) moet in het kader van een "goede ruimtelijke ordening" ook gezorgd worden voor een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.
De Wet geluidhinder richt vooral op de ruimtelijke inpassing van geluidsgevoelige bestemmingen (zoals woningen) in relatie met belangrijke geluidsbronnen zoals (rail)verkeer en gezoneerde industrieterreinen. In de Wet milieubeheer gecombineerd met de uitgaven van de VNG Bedrijven en Milieuzonering (het groene boekje) worden regels gesteld aan bedrijven (inrichtingen) in relatie tot milieugevoelige bestemmingen. Hierbij speelt geluid ook een rol. T.a.v. milieuzonering wordt verwezen naar paragraaf 4.2.
 
wegverkeer
De mate waarin het geluid, veroorzaakt door het wegverkeer, het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder (Wgh). In artikel 82 van de Wgh is opgenomen dat in principe de geluidbelasting op woningen de 48 dB(L-den) niet mag overschrijden. Indien nieuwe geluidsgevoelige functies (zoals woningen, ziekenhuizen en scholen voor basis-, voortgezet- en hoger beroepsonderwijs) worden toegestaan binnen de wettelijke onderzoekszones van wegen, stelt de Wet geluidhinder de verplichting akoestisch onderzoek te verrichten naar de geluidbelasting.
Als maatregelen de gevelbelasting niet tot de voorkeursgrenswaarde terugbrengen, mogen Burgemeester en Wethouders een hogere grenswaarde vaststellen. Deze hangt ook af van de omgeving: binnen- of buitenstedelijk gebied.
De provinciale weg N210 ligt ten noorden van het plangebied. Doordat op voorhand niet kon worden uitgesloten of de realisatie van de kantoren in het plangebied ernstig nadelige reflectie van geluid voor omwonenden aan de overzijde van de N210 kan opleveren is alsnog een akoestisch onderzoek uitgevoerd door Adviesbureau Weel
[1]. Het rapport concludeert dat de geluidbelasting vanwege het wegverkeer op de N210 in de huidige situatie circa 60 dB bedraagt. Uitbreiding van het bedrijventerrein op basis van het in het beeldkwaliteitplan opgenomen verkavelingpatroon leidt tot een zeer kleine toename van de geluidbelasting op de gevels van de woningen aan de Oosterhoef. De toename van maximaal 0,7 dB is op basis van jurisprudentie toelaatbaar.
Naar aanleiding van een zienswijze op het bestemmingsplan is de geluidsreflectie door Adviesbureau Weel nogmaals berekend maar dan met de volumes zoals mogelijk gemaakt in dit bestemmingsplan. De geluidsreflectie is als gevolg van de gewijzigde bouwmassa's 0,2 dB hoger. De conclusie blijft echter gelijk dat het een toelaatbare toename van de geluidsbelasting betreft.
 
industrielawaai
In het bestemmingsplan is één geluidgevoelige bestemmingen opgenomen. Het voorkomen van een te hoge geluidbelasting op deze woning is geregeld middels milieuzonering, zie ook paragraaf 4.2 Bedrijven en milieuzonering. Er is dan ook geen onderzoek nodig naar industrielawaai uitgevoerd.
Omdat nog niet bekend is welke bedrijven zich in het plangebied gaan vestigen is middels milieuzonering aangegeven welke maximale milieuhindercategorie is toegestaan. Op deze wijze wordt mogelijk toekomstige geluidhinder voor de omgeving beperkt.
 
nieuwe ontsluitingsweg
In dit bestemmingsplan wordt voorzien in een nieuwe ontsluitingsweg welke middels een rotonde aansluit op de N210. Voor de realisatie van de rotonde wordt een zelfstandige ruimtelijke procedure doorlopen. In dat kader is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (Rapport Akoestisch onderzoek Reconstructie twee rotondes aan de N210 te Bergambacht 28 maart 2011). In dit onderzoek is geconcludeerd dat er voor de woningen langs de N210 sprake is van een toename van de geluidbelasting van maximaal 0,96 dB (boven de 48 dB) als gevolg van de aanpassingen aan de N210. Er is geen sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder als gevolg van het verkeer op de N210. Verder onderzoek kan achterwege blijven.
 
Conclusie
Het bestemmingsplan bevat geen geluidsgevoelige functies. Er ontstaat een zeer beperkte verhoging van geluidhinder voor omwonenden aan de overzijde van de N210 van het plangebied, aan de Oosterhoef, als gevolg van reflectie van geluid op de kantoorgevels. Daarnaast is er sprake van een beperkte geluidstoename als gevolg van de aanleg van de rotonde. Deze toename past binnen de daarvoor geldende wettelijke eisen.


[1] Akoestisch onderzoek, adviesbureau Weel, rapportnummer SRO.09.02.v1, 16 juni 2009