Voor de routering van gevaarlijke stoffen is de Wet vervoer gevaarlijke stoffen van belang. Gemeenten mogen voor de zogenaamde routeplichtige stoffen gemeentelijke wegen binnen hun grenzen aanwijzen waarover deze gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd (en daarbuiten dus niet). Redenen voor routering zijn bijvoorbeeld kwetsbare situaties zoals dichte bebouwing, de aanwezigheid van een ziekenhuis of de ligging van een waterwingebied. Voorwaarde is wel dat een door een gemeente aangewezen weg aansluit op het provinciale of rijkswegennet waarover het vervoer van gevaarlijke stoffen is toegestaan.
Voor het transport van gevaarlijke stoffen via weg, water en spoor heeft het Rijk normen vastgesteld in de nota Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen. Deze normen hebben nog geen wettelijke status. In een gezamenlijke circulaire met dezelfde titel van de ministeries VROM, V&W en BZK wordt de nota verder uitgewerkt.
Op korte afstand van het plangebied is geen relevante vaarweg gelegen. Aldus zijn er vanwege vaarwegen geen belemmeringen.
Er is geen spoorlijn in de buurt van het plangebied, derhalve zijn er geen belemmeringen.
Aan de noordzijde van het plangebied ligt de provinciale weg N210. Over deze weg vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats. Voor de N210 geldt geen aan te houden PR contour. Het invloedsgebied van het GR van deze weg is 200 meter. Een deel van het plangebied is binnen het invloedsgebied gelegen. De milieudienst Midden-Holland heeft middels tellingen bepaald of er daadwerkelijk sprake is van een groepsrisicocontour. De milieudienst concludeert dat er onvoldoende voertuigen met gevaarlijke stoffen over de N210 rijden, er is daarom geen sprake van een groepsrisicocontour voor transport van gevaarlijke stoffen.
Ten aanzien van Externe Veiligheid speelt een aantal diverse aspecten. Mogelijke risico´s vanuit inrichtingen, transport en of buisleidingen moeten inzichtelijk gemaakt worden. Er zijn geen BEVI inrichtingen in de omgeving aanwezig die van invloed zijn op het plangebied. Er zijn langs de N210 twee transportleidingen met een externe veiligheidscontour, deze vallen binnen het plangebied. Tenslotte is de N210 een transportroute voor gevaarlijke stoffen. Voor deze route geldt een invloedsfeer van 200 meter welke tot in het plangebied reikt. Op basis van tellingen concludeert de milieudienst Midden-Holland echter dat er geen groepsrisicocontour aanwezig is omdat het aantal gevaarlijke transporten te beperkt is.
Voor het plangebied is onderzocht door Westerdiep advies of BEVI inrichtingen inpasbaar zijn. Het onderzoek concludeert dat op het terrein BEVI inrichtingen in principe inpasbaar zijn. Deze inrichtingen zijn op basis van het advies binnen bedrijfsbestemming BT-2 toegestaan. Bij de feitelijke milieuvergunning dient afgewogen te worden of het specifieke bedrijf op de beoogde locatie inpasbaar is. In de regels is opgenomen dat bij de inpassing van een BEVI inrichting de daarbij behorende EV contour niet over de bestemming Gemengd mag komen te liggen. Hiermee wordt voorkomen dat de gebruiksmogelijkheden binnen de bestemming Gemengd ingeperkt wordt.