Plan: | Maximabrug |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0484.B107maximabrug-0003 |
Op 15 november 2007 is de Wet milieubeheer gewijzigd. Aan hoofdstuk 5 in de wet is de paragraaf 5.2. over luchtkwaliteitseisen toegevoegd. Deze wet vervangt het Besluit luchtkwaliteit 2005. In de wet is, door middel van criteria, een onderscheid gemaakt tussen grote en kleine ruimtelijke projecten. Een project is klein als het “niet in betekenende mate” leidt tot een verslechtering van de luchtkwaliteit. Per 1 augustus 2009 is het Nationaal Samenwerkings-programma Luchtkwaliteit (NSL) in werking getreden. Het NSL is een bundeling van alle ruimtelijke ontwikkelingen die de luchtkwaliteit “in betekenende mate” verslechteren en alle maatregelen die de luchtkwaliteit verbeteren om er voor te zorgen dat per 2015 wel overal in Nederland aan de grenswaarden wordt voldaan. Het Rijk coördineert dit programma. De grens tussen kleine (“niet in betekende mate”) en grote projecten bedraagt nu 3% van de grenswaarde voor stikstofdioxide en fijn stof. Dit komt overeen met het realiseren van 1500 woningen of meer, 100.000 m² Brutovloeroppervlakte (BVO) bij een ontsluitingsweg en 200.000 m² BVO bij twee ontsluitingswegen.
Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL)
Het NSL is de kern van de Wet milieubeheer, onderdeel luchtkwaliteit. Dit programma is de onderbouwing van het “derogatieverzoek” van het Rijk aan de EU. Het NSL is een bundeling van alle ruimtelijke maatregelen die de luchtkwaliteit in betekenende mate verslechteren en alle maatregelen die de luchtkwaliteit verbeteren om er voor te zorgen dat per 2011 (fijn stof) respectievelijk 2015 (stikstofdioxide) overal in Nederland aan de grenswaarden wordt voldaan. Het Rijk coördineert het programma. Het NSL is op 1 augustus 2009 in werking getreden. De uitvoeringsregels behorende bij de wet zijn vastgelegd in algemene maatregelen van bestuur (Besluit) en ministeriële regelingen (mr), waaronder het Besluit 'niet in betekenende mate' en de mr 'niet in betekenende mate' (NIBM).
AMvB en mr niet in betekenende mate
De Wet milieubeheer, onderdeel luchtkwaliteit, maakt onderscheid tussen grote en kleine ruimtelijke projecten. Een project is klein als het slechts in geringe mate (ofwel niet in betekenende mate) leidt tot een verslechtering van de luchtkwaliteit. De grens ligt bij een verslechtering van maximaal 3% van de grenswaarden voor de luchtkwaliteit. Grotere projecten echter kunnen worden opgenomen in het NSL-programma, mits ook overtuigend wordt aangetoond dat de effecten van dat project worden weggenomen door de maatregelen van het NSL. De AMvB en Regeling "Niet in betekenende mate" bevat criteria waarmee kan worden bepaald of een project van een bepaalde omvang wel of niet als "In betekenende mate" moet worden beschouwd. Deze AMvB is gelijktijdig met het NSL in werking getreden. Er mag rekening worden gehouden met een verslechtering van maximaal 3 % van de grenswaarde (= 1,2 µg/m3 voor zowel stikstofdioxide en fijn stof).
In de huidige situatie en autonome ontwikkeling vindt er geen overschrijding plaats van de (tijdelijke) jaargemiddelde NO2 grenswaarde en worden de grenswaarden voor de PM10 concentraties niet overschreden.
In opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn, is een nadere detaillering van het luchtonderzoek uitgevoerd, voor het bestemmingsplan voor de nieuw aan te leggen Maximabrug, dat in het kader van het plan-MER door DHV is opgesteld. De gemeente heeft hiervoor (nieuwe) verkeerscijfers ter beschikking gesteld op 5 november 2012. Deze nieuwe verkeerscijfers zijn een aanvulling op de gegevens die op de gegevens die ten behoeve van het akoestisch onderzoek zijn ontvangen op 5 juli 2012 en 16 oktober 2012.
Deze gegevens wijken af van de, door DHV, gebruikte gegevens. Op basis van deze gegevens is opnieuw gekeken naar het aspect luchtkwaliteit.
Uit deze verkeersgegevens blijkt dat in 3 wegvakken de totale verkeersintensiteit behoorlijk wordt verhoogd. Voor deze gevallen is met de “Niet In Betekende Mate”-tool (NIBM) opnieuw gerekend.
Uit deze berekening blijkt het volgende:
Straatnaam | Verschil | Vrachtw. | Concentraties in µg/m3 | |
NO2 | PM10 | |||
1 Hoogewaard | 734 | 1,36 | 0,65 | 0,19 |
4 Hoogewaard | 881 | 9,87 | 1,79 | 0,35 |
7 Hoogewaard | 852 | 11,24 | 1,89 | 0,36 |
Conclusie
De grens voor “Niet in betekende mate” ligt voor zowel NO2 als PM10 bij 1,2 µg/m3. De bijdrage van het extra verkeer wordt verhoogd, maar gezien de reeds zeer lage door DHV berekende concentraties, is dus geen nader onderzoek nodig. Ook de conclusie uit de planMER dat de luchtkwaliteit wel zal verslechteren maar ruim onder de grenswaarden zal blijven is nog steeds van kracht