direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Reparatieplan 2023
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doelstelling

Per 1 juli 2018 heeft de wetgever de actualiseringsplicht voor bestemmingsplannen laten vervallen. Dit betekent dat bestemmingsplannen niet meer periodiek (elke 10 jaar) herzien worden.

Voor enkele bestemmingsplannen is geconstateerd dat ze op punten gerepareerd moeten worden. Het gaat om wijzigingen die pas na de vaststelling van het bestemmingsplan aan het licht zijn gekomen. Deze reparaties worden normaal aangepast in de volgende planherziening. Omdat de Omgevingswet binnenkort in werking treedt, kan het langer duren voor deze zaken worden gerepareerd. Daarom is ervoor gekozen om de reparaties te bundelen in dit bestemmingsplan 'Reparatieplan 2023'. Het gaat om meerdere locaties in Zaanstad waarvoor een reparatie in diverse bestemmingsplannen nodig is met kleine aanpassingen. Het gaat om een conserverend bestemmingsplan.

1.2 Ligging van het plangebied

Het plangebied omvat in totaal 5 locaties verspreid over het gehele grondgebied van de gemeente Zaanstad. Onderstaand is weergegeven voor welke locaties het Reparatieplan 2023 geldt. In de toelichting wordt per locatie ingegaan op de aanpassingen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0001.png"

Afbeelding 1: Locaties Repartieplan 2023

1.3 Voorgaande bestemmingsplannen

Op de locaties waar het Reparatieplan 2023 betrekking op heeft, wordt op onderdelen de geldende regeling vervangen door de in dit plan opgenomen regeling (voor die locatie). In de onderstaande tabel staat een overzicht van de bestemmingsplannen die deels worden gewijzigd en vervangen door dit Reparatieplan. Dit betekent dat niet het gehele bestemmingsplan wordt aangepast, maar alleen het gedeelte waarin iets wordt gerepareerd.

Bestemmingsplan Identificatienummer

Oud Koog-Rooswijk NL.IMRO.0479.STED3753BP-0309

Vincent van Goghweg NL.IMRO.04790000STED3722PCP-

Zaandam-Noord NL.IMRO.0479.STED3773BP-0401

Achtersluispolder NL.IMRO.0479.STED3741BP-0302

Reparatieplan 2022 NL.IMRO.0479.STED3910BP-0301

Oud Zaandijk NL.IMRO.04790000STED3749PCP-

1.4 Bestemmingsplanprocedure

Het Reparatieplan 2023 doorloopt de wettelijke procedure. Het concept van het ontwerpbestemmingsplan wordt op basis van het wettelijk vooroverleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro) toegestuurd aan de verschillende (semi)overheden. De reacties op basis van het wettelijke vooroverleg, kunnen leiden tot aanpassing van het concept. Vervolgens geeft het college van burgemeester en wethouders het ontwerpbestemmingsplan vrij voor ter inzagelegging volgens artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro). Na publicatie wordt het ontwerp gedurende zes weken ter inzage gelegd. In die tijd kan iedereen zienswijzen indienen bij de gemeenteraad. Na verwerking van de zienswijzen en mogelijke ambtshalve aanpassingen besluit de gemeenteraad over de vaststelling van het bestemmingsplan. Na aanpassing van het bestemmingsplan met inachtneming van de door de raad aangebrachte wijzigingen wordt het vastgestelde bestemmingsplan weer zes weken ter inzage gelegd (aanvang beroepstermijn).

1.5 Leeswijzer

Deze toelichting maakt deel uit van het bestemmingsplan Reparatieplan 2023. De toelichting van een bestemmingsplan geeft uitleg over en een onderbouwing van de bestemmingsregeling die in de planregels en op de verbeelding is opgenomen. Daarnaast wordt er een verantwoording gegeven voor de gemaakte keuzes.

Hoofdstuk 2 Wat wordt mogelijk gemaakt met dit plan?

2.1 Inleiding

Dit bestemmingsplan brengt een aantal wijzigingen aan in bestemmingsplannen. Deze reparaties liggen versnipperd over het gehele grondgebied van de gemeente Zaanstad. In dit hoofdstuk wordt elke reparatie per locatie toegelicht. Hierbij wordt ingegaan op de voorgaande regeling, de aanleiding, de aanpassing(en) en de locatiespecifieke onderbouwing voor een goede ruimtelijke ordening.

De bestaande bestemmingsplannen worden aangepast maar niet vervangen. Het reparatieplan bevat daarom geen inhoudelijke bestemmingsregels en op de verbeelding zijn geen bestemmingen te zien. In de regels van dit reparatieplan zijn alleen de wijzigingen omschreven. Op de verbeelding zijn alleen aanduidingen of bestemmingen opgenomen voor zover de aanduidingen of bestemmingen van de bestaande bestemmingsplannen worden aangepast.

2.2 Lagendijk 5, Koog aan de Zaan

Locatie

Aan de Lagendijk 5 in Koog aan de Zaan staat een zetmeelverwerkend bedrijf. Vlakbij is een machinefabrikant gevestigd op locatie Schipperslaan 15, Koog aan de Zaan.

Voorgaande regeling

Het bestemmingsplan Oud Koog-Rooswijk is de voorgaande regeling voor deze locatie. Het bestemmingsplan is op 19 juli 2012 vastgesteld. Het zetmeelverwerkend bedrijf heeft functieaanduiding "Specifieke vorm van bedrijf - 2" en de machinefabrikant "Specifieke vorm van bedrijf - 1". In het bestemmingsplan wordt in artikel 3.1 onder f de specifieke vormen van bedrijven aangegeven met twee SBI-codes:

Specifieke vorm van bedrijf   SBI-code  
Specifieke vorm van bedrijf - 1   1062  
Specifieke vorm van bedrijf - 2   28  

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0002.png"

Afbeelding 2: Locaties en functieaanduiding "Specifieke vorm van bedrijf 1 en 2".

Aanleiding en onderbouwing

Het bedrijf Tate en Lyle, een zetmeelverwerkend bedrijf, dat al meer dan 150 jaar gevestigd is op de Lagendijk 5, heeft nieuwe vergunningsaanvragen gedaan. De behandelaar van de vergunning heeft ontdekt dat de SBI-codes van Specifieke vorm van bedrijf 1 en 2 zijn verwisseld. SBI-code 1062 betreft een zetmeelverwerkend bedrijf dat hoort bij het adres Lagendijk 5 en specifieke vorm van bedrijf - 2. SBI-code 28 betreft een machinefabrikant dat hoort bij het adres Schipperslaan 15 en Specifieke vorm van bedrijf -1.

De intentie van het bestemmingsplan Oud Koog-Rooswijk is om een zetmeelfabriek toe te staan op de locatie Lagendijk 5 in Koog aan de Zaan en een machinefabrikant op Schipperslaan 15.

Aanpassing

Artikel 3.1 onder f wordt als volgt gewijzigd:

f. uitsluitend ter plaatse van de aanduidingen 'specifieke vorm van bedrijf - ... zijn bedrijfsactiviteiten toegestaan met een SBI-code zoals genoemd in onderstaande tabel:

Specifieke vorm van bedrijf   SBI-code  
Specifieke vorm van bedrijf - 1   28  
Specifieke vorm van bedrijf - 2   1062  

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0003.png"

Afbeelding 3: Locaties met functieaanduiding "Specifieke vorm van bedrijf 1 en 2"

2.3 Westzijde 432 Zaandam

Locatie

Aan de Westzijde 432, kadastraal perceel 6868, staat een woning die vorig jaar van eigenaar is gewisseld.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0004.png"

Afbeelding 4: Foto van Westzijde 432, Zaandam

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0005.png"

Afbeelding 5: Locatie Westzijde 432, Zaandam

Voorgaande regeling

Het bestemmingsplan Vincent van Goghweg is de voorgaande regeling voor deze locatie. Het bestemmingsplan is op 20 november 2008 vastgesteld.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0006.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0007.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0008.png"

Afbeelding 6: Vigerende bestemmingsplan "Vincent van Goghweg"

Aanleiding en onderbouwing

De woning is in 2022 gekocht en het bestemmingsplan geeft aan dat een deel van de tuin van kadastraal perceel 6868 de bestemming "verkeersdoeleinden railverkeer" heeft. Voorheen werd de grond gebruikt als parkeerplaats voor ProRail, maar sinds de wijziging van eigenaar gebruikt ProRail daar een andere plaats voor. Eigenaar wil dat de tuin de bestemming wonen/tuinen krijgt conform wat hij heeft aangekocht.

Aanpassing

Het deel van kadastraal perceel 6868 met de bestemming verkeersdoeleinden railverkeer wordt gewijzigd in erven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0009.png"

Afbeelding 7: Aanpassing bestemmingsplan "Vincent van Goghweg" voor Westzijde 432.

2.4 Noordervaldeurstraat 21, Zaandam

Locatie

De Noodervaldeurstraat 21, Zaandam heeft de bestemming bedrijventerrein.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0010.png"

Afbeelding 8: Foto Noordervaldeurstraat 21, Zaandam

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0011.png"

Afbeelding 9: locatie Noordervaldeurstraat 21, Zaandam

Voorgaande regeling

Het bestemmingsplan Zaandam Noord is de voorgaande regeling voor deze locatie. Het bestemmingsplan is op 24 februari 2016 vastgesteld. De bestemming is "Bedrijventerrein".

Aanleiding en onderbouwing

Aanleiding is, naar aanleiding van een verzoek van de eigenaar, geconstateerd dat de bedrijfswoning geen functieaanduiding wonen heeft gekregen in het bestemmingsplan. Er is wel op 15 december 1966 door de gemeente Zaanstad een vergunning afgegeven voor de bouw van een bedrijfswoning op dit adres. Vandaar dat in het reparatieplan deze bedrijfswoning alsnog de functieaanduiding "wonen" kan krijgen.

Aanpassing

In de bestemming wordt de functieaanduiding Wonen gebruikt, zoals onder artikel 4.1 onder f van het bestemmingsplan Zaandam Noord.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0012.png"

Afbeelding 10: Aanpassing bestemmingsplan Zaandam Noord voor Noordervaldeurstraat 21, Zaandam

2.5 Uiterdijk 2 en 10 Zaandam

Locatie

Het gaat om de adressen Uiterdijk 2 en 10 in de Achtersluispolder dat de bestemming bedrijventerrein heeft. Beide locaties behoren toe aan het bedrijf Overdie Ferro Metals B.V, een groothandel in ijzer- en staalschroot en oude non-ferrometalen, onder andere gevestigd in Zaandam.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0013.png"

Afbeelding 13: Achtersluispolder met Uiterdijk 2 (meest noordelijk) en Uiterdijk 10

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0014.png"

Afbeelding 14: Uiterdijk 10 Zaandam

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0015.png"

Afbeelding 15: Uiterdijk 2 Zaandam

Voorgaande regeling

Het bestemmingsplan Achtersluispolder is de voorgaande regeling voor deze locatie. Het bestemmingsplan is op 22 september 2011 vastgesteld. De bestemming voor beide locaties is enkelbestemming "bedrijventerrein". In de huidige situatie is er een functieaanduiding voor "wonen"om twee bedrijfswoningen op het adres Uiterdijk 10 mogelijk te maken. Op Uiterdijk 2 is geen functieaanduiding "wonen".

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0016.png"

Afbeelding 16: Uiterdijk 2 en 10 met functieaanduiding wonen in bestemmingsplan Achtersluispolder

Aanleiding

Overdie heeft plannen om het pand waar de twee bedrijfswoningen nu zijn gevestigd (tezamen met een kantine) te slopen, om bedrijfslogistieke redenen. De bedoeling is dat er één bedrijfswoning van de twee over blijft. En die woning dan op Uiterdijk 2 te vestigen. Op Uiterdijk 2 is nu een kantoor van Overdie gehuisvest.

Aanpassing

Het bestemmingsplan Achtersluispolder wordt als volgt aangepast:

- De twee functieaanduidingen "wonen" worden op het adres Uiterdijk 10 verwijderd.

- De functieaanduiding "wonen" wordt op het adres Uiterdijk 2 toegevoegd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0017.png"

Afbeelding 17: Aanpassing functieaanduiding "wonen" op Uiterdijk 2 en 10 in bestemmingsplan Achtersluispolder

Onderbouwing

De bedrijfswoningen en de kantine op de locatie Uiterdijk 10 staan nu op het werkterrein zelf. De bedrijfswoning komt in de gewenste situatie op Uiterdijk 2 verder van het werkterrein af te staan. Verder komt er één bedrijfswoning op Uiterdijk 2 terug voor de huidige twee bedrijfswoningen.

De verplaatste bedrijfswoning ligt op het gezoneerd industrieterrein Achtersluispolder- Westerspoor. Eerder is deze woning onderzocht op milieutechnische aspecten; in de bijlage de volledige ruimtelijke onderbouwing. Er is geen belemmering voor luchtkwaliteit en in het kader van de Schiphol geluidszone. Ook overige milieu-aspecten als geur en externe veiligheid leveren geen belemmering op.

Er kan niet worden voldaan aan de de voorkeurgrenswaarden van 50 dB(A) voor industrielawaai, omdat de geluidsbelasting voor de woning op de gevel 55 dB(A) bedraagt. Er kan geen hogere waarde worden vastgesteld omdat woningen op een gezoneerd terrein niet niet wettelijk beschermd zijn tegen geluidhinder van vergunningsplichtige bedrijven. De Omgevingsdienst heeft in haar advies aangegeven het toestaan van de functieaanduiding "woning" niet beperkend is voor de uitvoer en uitbreiding van de activiteiten van de omliggende bedrijven.

Kijkend naar de richtafstanden wordt geconcludeerd dat een goed woon- en leefklimaat niet kan worden gewaarborgd. Dat is bij de huidige bedrijfswoningen op Uiterdijk 10 ook het geval. Deze zijn in het huidige bestemmingsplan toegestaan.

Door de verplaatsing van één bedrijfswoning naar Uiterdijk 2 wordt het totaal aantal toegestane bedrijfswoningen op het gezoneerd industrieterrein teruggebracht. En de bedrijfswoning komt hiermee verder van de bedrijfsactiviteiten te liggen.

Omdat de verplaatsing van één bedrijfswoning ook niet beperkend is voor de omliggende bedrijven, kunnen we meewerken aan deze plannen van Overdie.

2.6 Lagedijk 166 en 172 Zaandijk

Locatie

Dit is een locatie in Zaandijk die opgenomen was in het Reparatieplan 2022.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0018.png"

Afbeelding 18: Aanpassingen Lagedijk 158 - 172 in Reparatieplan 2022.

Voorgaande regeling

De voorgaande regeling was het Reparatieplan 2022, dat op 21 september 2023 is vastgesteld. Hierin werden voor de gronden van Lagedijk 158 t/m 172 het bestemmingsplan Oud Zaandijk aangepast. Het bestemmingsplan Oud Zaandijk is op 2 april 2009 vastgesteld. De aanpassing in het Reparatieplan 2022 ging om de wijziging van de bestemming van Bedrijfsdoeleinden naar Gemengd. Ook was het de bedoeling om voor nr. 166 aan te passen volgens de werkelijke situatie. Voor de andere adressen zou de hoogte hetzelfde blijven als vastgelegd in het bestemmingsplan Oud Zaandijk.

Aanleiding en onderbouwing

Voor deze locatie is in het Reparatieplan 2022 de wijziging van de bouwhoogte van Lagedijk 166 (namelijk de werkelijke bouwhoogte 13 meter en goothoogte 9 meter) per abuis bij nr. 172 gezet. Daarom wordt in het Reparatieplan 2023 de bouwhoogte van Lagedijk 166 aangepast naar bouwhoogte 13 en goothoogte 9 meter. Voor Lagedijk 172 wordt de bouwhoogte aangepast aan de bouwhoogte van het bestemmingsplan Oud Zaandijk, namelijk bouwhoogte 8 meter en goothoogte 6 meter.

Aanpassing

De maximum goothoogte van Lagedijk 166 wordt 9 meter en de maximum bouwhoogte wordt 13 meter. De maximum goothoogte van Lagedijk 172 wordt 6 meter en de maximum bouwhoogte wordt 8 meter.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3924BP-0301_0019.png"

Afbeelding 19: Aanpassingen Reparatieplan 2023 met juiste bouwhoogtes

Hoofdstuk 3 Planonderbouwing

3.1 Beleidskader

Zie Hoofdstuk 2 voor de wijzigingen die dit reparatieplan mogelijk maakt.

Beleidskader

De reparaties die mogelijk worden gemaakt met dit reparatieplan hebben geen significante invloed op de omliggende omgeving. Het betreft aanpassingen van beperkte omvang en ondergeschikte aard. Het herstelt in hoofdzaak onvolkomenheden in andere bestemmingsplannen en beheersverordeningen. Omdat het om ondergeschikte wijzigingen gaat, is een beschrijving van Rijks-, provinciaal-, en gemeentelijk beleid achterwege gelaten. De wijzigingen zijn niet in strijd met dit beleid.

3.2 Uitvoerbaarheid

Kostenverhaal

Het bestemmingsplan Reparatieplan 2023 maakt geen nieuwe bouwplannen mogelijk als bedoeld in artikel 6.2.1 Bro. Er is dus geen plicht tot het vaststellen van een exploitatieplan. Zoals in elk bestemmingsplan is het mogelijk om binnen bestaande bebouwingscontouren sloop-nieuwbouwplannen te ontwikkelen. In die gevallen, voor zover zij zich zullen voordoen, zijn er geen kosten voor de gemeente, waardoor kostenverhaal niet aan de orde is.

Planschade

Het bestemmingsplan Reparatieplan 2023 voorziet in relatief ondergeschikte aanpassingen in de vigerende bestemmingsplannen. Planologisch nadeel als gevolg van de opname van regelingen is daarom niet van toepassing. De wijzigingen zijn in goed overleg met de eigenaren bepaald, waarbij ook diverse opties met meerdere mogelijkheden/rechten besproken zijn. Er is daarom geen aanleiding om aan de (economische) haalbaarheid van het plan te twijfelen.

Hoofdstuk 4 Participatie

4.1 Communicatie

De eigenaren/gebruikers van de locaties die in dit Reparatieplan zijn opgenomen, zijn voor veel reparaties zelf de aanvrager. Met hen is per mail afgestemd of de wijziging voldoet aan het verzoek dat is gedaan.

4.2 Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan heeft - overeenkomstig de bepalingen in de Wet ruimtelijke ordening (hierna: Wro) - met de daarbij behorende stukken ter inzage gelegen. Op 21 december 2023 is de terinzagelegging van de stukken gepubliceerd in de digitale Staatscourant en op de website van de gemeente Zaanstad, alsmede in het Stadsblad (gemeentelijke mededelingen).

Het ontwerpbestemmingsplan heeft met ingang van d.d. 21 december gedurende zes weken voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegen en was tevens digitaal raadpleegbaar via www.ruimtelijkeplannen.nl en de website van de gemeente Zaanstad. Tijdens de zienswijzeperiode hebben de betrokkenen een brief ontvangen waarin de publicatie en de bestemmingsplanprocedure is toegelicht.

In de periode van terinzagelegging is bij de gemeente Zaanstad één zienswijze ingediend. Deze zienswijze is beantwoord in de bijgevoegde Nota van Zienswijzen in Bijlage 1 bij deze toelichting.

4.3 Ambtshalve wijzigingen

Tevens is een aantal ambtelijke wijzigingen in de stukken doorgevoerd. Deze zijn eveneens verwoord in de nota van zienswijzen (na de beantwoording van de zienswijzen). De volgende ambtshalve wijzigingen zijn doorgevoerd:

  • De grootte van de functieaanduiding "wonen" voor Uiterdijk 2 in Zaandam is kleiner gemaakt volgens de werkelijke situatie.
  • De afbeelding die het Reparatieplan 2022 voor de locatie Lagedijk 166 en 172 weergeeft is gewijzigd.
  • Paragraaf 2.5 van de toelichting is tekstueel aangevuld om de wijziging in hoogtes van Lagedijk 166 en 172 beter toe te lichten.

Een nadere uitleg hiervan is terug te vinden in de besluitstukken rondom de vaststelling van het bestemmingsplan

Hoofdstuk 5 Toelichting op bestemmingsplan

5.1 Partiële herzieningen

Het reparatieplan is geschreven als een partiële herziening. Dit betekent dat de bestaande bestemmingsplannen niet komen te vervallen maar (gedeeltelijk) worden aangepast. Het reparatieplan bevat daarom geen inhoudelijke bestemmingsregels en op de verbeelding zijn geen bestemmingen te zien. In de regels van dit reparatieplan zijn alleen de wijzigingen omschreven. Op de verbeelding zijn alleen aanduidingen of bestemmingen opgenomen voor zover de aanduidingen of bestemmingen van de bestaande bestemmingsplannen worden aangepast.

Deze systematiek is gekozen omdat het voor de locaties in dit reparatieplan niet wenselijk is de hele bestemmingsregeling te vernieuwen. Dit kan onbedoelde rechtsverschillen veroorzaken. Neem bijvoorbeeld de reparatie aan de Uiterdijk. Als bij de woning het oude bestemmingsplan zou vervallen dan geldt voor een deel van het bedrijf een andere planregeling. Dat maakt het voor het bedrijf en de Omgevingsdienst lastiger in het milieurecht. Het zou bovendien onhandig zijn om dan maar voor de hele inrichting een nieuw bestemmingsplan te maken. Dan worden het bedrijf, de omgevingsdienst en gemeente belast om te onderzoeken of er onbedoeld toch geen verschillen bestaan tussen de oude en de nieuwe regeling. De beste optie is om met een partiële herziening minimale aanpassingen te maken en die nadrukkelijk te omschrijven in de regels. Daarmee worden onbedoelde rechtsverschillen en ingewikkelde dubbele toetsingskaders voorkomen.

5.2 Overgangs- en slotregels

Overgangsregels (artikel 4 )
De overgangsregels hebben ten doel een rechtstoestand te creëren voor situaties die afwijken van de in het plan opgenomen bepalingen. In principe mogen deze situaties worden gehandhaafd. Indien het gaat om afwijkingen van de bebouwingsregels mag het bouwwerk zelfs worden verbouwd. Alleen als ze door een calamiteit verloren gaan, mogen ze geheel worden herbouwd.

Slotregel (artikel 5 )
De slotregel bepaalt hoe de regels van dit bestemmingsplan genoemd moet worden.