direct naar inhoud van 6.7 Luchtkwaliteit
Plan: Zaandam Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3773BP-0401

6.7 Luchtkwaliteit

Voor het bestemmingsplan is de luchtkwaliteit in beeld gebracht met behulp van de Monitoringstool 2012, NSL2011. Uit berekeningen naar de luchtkwaliteit voor de jaren 2011, 2015 en 2023 blijkt, dat binnen het plangebied geen overschrijdingen van de grenswaarden voor de luchtkwaliteit plaatsvinden.

Voor het jaar 2023 zijn hiervoor de berekeningen van 2020 gebruikt. In feite zal de luchtkwaliteit in 2023 beter zijn dan in 2020. Geconcludeerd wordt dat dit ook het geval zal zijn voor de tussenliggende jaren. Volgens de Grootschalige Concentratiekaart van Nederland is er een dalende tendens van de achtergrondconcentraties van luchtverontreinigende stoffen in Nederland. Op termijn is het de verwachting dat de luchtkwaliteit nog meer zal verbeteren, waardoor er binnen het bestemmingsplan ook voor de toekomstige situatie geen overschrijdingen van de grenswaarden voor de luchtkwaliteit zullen plaatsvinden.

Het bestemmingsplan Zaandam Noord betreft hoofdzakelijk een conserverend plan. In het nieuwe bestemmingsplan zijn, ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan, geen grote wijzigingen opgenomen, welke een negatieve invloed hebben op de luchtkwaliteit.

De nieuwe ontwikkelplannen binnen het plangebied vallen binnen een categorie zoals aangegeven in de algemene maatregel van bestuur ‘Niet in betekenende mate bijdragen’ (Besluit NIBM) en de ministeriële regeling NIBM (Regeling NIBM). De plannen worden daarmee geacht niet in betekende mate bij te dragen (minder dan 3% van de grenswaarde ) aan een verslechtering van de luchtkwaliteit.

In de Regeling NIBM is een lijst met categorieën van gevallen (inrichtingen, kantoor- en woningbouwlocaties) opgenomen, die niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze gevallen kunnen zonder toetsing aan de grenswaarden voor het aspect luchtkwaliteit uitgevoerd worden. Ook als het bevoegd gezag op een andere wijze, bijvoorbeeld door berekeningen, aannemelijk kan maken dat het geplande project NIBM bijdraagt aan de luchtverontreiniging, kan toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit achterwege blijven. Voor de woningbouwplannen is overigens in de Regeling NIBM een grens opgenomen van 1500 nieuwe woningen per ontsluitingsweg.