Plan: | Structuurvisie bedrijventerreinen - naar een nieuw gezicht voor Weesp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | gemeentelijke structuurvisie |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0457.SVBEDRIJVEN2010-vg01 |
Inspiratie: intieme straten met uitzicht op de Vecht
De bebouwing zoekt aansluiting bij de maat, schaal en korrel van de binnenstad, 2 tot 4 lagen met kap, met her en der een hoogteaccent. De korrel van de bebouwing is kleinschalig, het beeld van de individuele woning overheerst. Langs het spoor is er naast wonen ook de mogelijkheid voor werken. Op deze prominente locatie wordt daarbij vooral gedacht aan hoogwaardige kantoren, bij voorkeur met het gezicht naar het spoor. De beeldkwaliteit en uitstraling naar de voorbijganger in de trein zijn van groot belang om het nieuwe gezicht van Weesp vorm te geven. Aan de zijde van het water kunnen de bestaande kantoren indien gewenst gehandhaafd worden of omgevormd naar wonen. Het geluid van de brug op deze plek vormt een lastig aspect, bij de uitwerking zal nader onderzocht moeten worden wat de mogelijkheden zijn.
Aangegeven is dat de wens bestaat om de bestaande watergebonden bedrijfjes opnieuw een plek te geven in het gebied. De watergebonden functies die een aanvulling vormen op het wonen kunnen eventueel een plek krijgen in het nieuwe Havenkwartier, gekoppeld aan de te vergroten jachthaven of langs de nieuwe Vechtkade. De werfjes hebben een geluidscontour en zijn lastiger te combineren met wonen. In goed overleg zal nader onderzocht worden wat de mogelijkheden zijn, als een verhuizing noodzakelijk blijkt.
In verband met de benodigde afstand tot het spoor in het kader van de externe veiligheid (minimaal 30 meter) wordt langs het spoor ingezet op een openbare groene zone, die een aangename en ontspannen overgang creƫert tussen het verhoogde spoor en de nieuwe waterstad. Binnen deze zone kan eventueel ook de ontsluiting een plek krijgen.
Aan de zijde van de Stationsweg, Leeuwenveldseweg en Korte Muiderweg is ruimte voor een bijzondere functie, mits goed ingepast in de groene setting en met een hoogwaardige architectuur en inrichting. Hier is bijvoorbeeld een kleinschalig hotel denkbaar gekoppeld aan het station en nabij de binnenstad. Belangrijk op deze plek is dat het parkeren wordt ingepast in het ontwerp van het gebouw.
Het is zelfs het onderzoeken waard of het mogelijk is hier een bepaalde overmaat aan parkeren te ontwikkelen dat vervolgens een betekenis kan hebben voor het station, of ter ondersteuning aan de binnenstad. Ook hierbij zal moeten gelden dat een dergelijke voorziening goed moeten ingepast en uitgewerkt, zodat het geen negatieve uitstraling heeft op het naastgelegen woongebied of naar de omliggende belangrijke hoofdroutes.