direct naar inhoud van 2.3 Economische kansen
Plan: Structuurvisie bedrijventerreinen - naar een nieuw gezicht voor Weesp
Status: vastgesteld
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0457.SVBEDRIJVEN2010-vg01

2.3 Economische kansen

Noord heeft van de drie besproken bedrijventerreinen in Weesp de beste economische kansen:

  • Het bedrijventerrein heeft als voordeel dat de ruimtelijke opzet effectief en grootschalig is en maakt daarmee de mogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen groter. Binnen de ruimtelijke opzet van Noord, met de brede wegen en royale kavelmaten liggen in potentie goede kansen voor het huisvesten van (grote) nieuwe bedrijven en het flexibel uitbreiden van bestaande bedrijven.

  • Het bedrijventerrein is bovendien minder nadrukkelijk afhankelijk van nabijgelegen (toekomstige) woningbouw, wat ruimte biedt aan een breder scala aan bedrijfsactiviteiten. Op het huidige terrein is volgens het bestemmingsplan tot categorie 3 toegestaan en via een vrijstelling categorie 4 mogelijk.
  • Tenslotte zal veel van het economisch perspectief van de bedrijventerreinen in Weesp afhangen van de positionering ten opzichte van de A1. Waar in het verleden de Vecht, het Amsterdam Rijnkanaal en de provinciale weg N236 de belangrijke transportaders vormden in deze regio, is dat tegenwoordig onmiskenbaar de snelweg. Daarbij zullen bedrijven zich in toenemende mate op een groter afzetgebied gaan richten en hun blikveld verruimen van de lokale naar de regionale, landelijke en zelfs internationale markt. De positionering van een bedrijf in de regio en de aansluiting op de snelweg zijn daarbij van doorslaggevend belang. Weesp heeft wat dat betreft een interessante geografische positie, in de dynamische noordvleugel van de Randstad, tussen Amsterdam, Schiphol, Almere,Utrecht en Amersfoort. Nadeel is dat geen van de bedrijventerreinen in Weesp een ligging aan en/of directe ontsluiting op de A1 heeft. Met de toekomstige nieuwe aansluiting op de A1 langs het Amsterdam Rijnkanaal heeft bedrijventerrein Noord
    echter verreweg de beste papieren. Om deze positie optimaal te kunnen benutten is het van belang dat Noord een directe aansluiting kan krijgen op deze toekomstige ontsluitingsroute. Deze nieuwe aansluiting ligt idealiter aan de zijde van de Domeinenlocatie, onder de bestaande spoorbrug door. Een dergelijke directe aansluiting geeft Noord een min of meer logische en autonome positie aan de A1 en creƫert interessante kansen voor de dode hoek rond het werklandgoed en de RWZI.