direct naar inhoud van 2.4 Beleid, onderzoek en plannen
Plan: Structuurvisie bedrijventerreinen - naar een nieuw gezicht voor Weesp
Status: vastgesteld
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0457.SVBEDRIJVEN2010-vg01

2.4 Beleid, onderzoek en plannen

Zoals reeds gemeld is er in de loop van de tijd intensief gediscussieerd, onderzocht, gerekend en geschetst aan een toekomstige visie voor de bedrijventerreinen Noord, Rijnkade en Nijverheidslaan, waarbij de ruimtelijke-economische visie 'Van Droom Naar Daadkracht' en de eindrapportage 'Daadkrachtig bouwen, op weg naar een vitale en weerbare economie' feitelijk als een eerste aanzet beschouwd kunnen worden.

Citaat 'Daadkrachtig bouwen' :

In april 2006 heeft de gemeente Weesp de visie Van Droom naar Daadkracht vastgesteld als leidraad om de herstructurering en transformatie in gang te zetten van zowel bedrijventerrein Noord als ook de Nijverheidslaan. Vanuit het basisuitgangspunt 'de overheid initieert en faciliteert terwijl het bedrijfsleven investeert' is de haalbaarheid van de beoogde ontwikkeling in beeld gebracht. De visie moet nader inzicht geven in de wijze waarop de herstructurering en transformatie gerealiseerd kan worden. De organisatie en de financiering staat daarbij centraal. De in provinciaal en regionaal beleid aangegeven ambities ten aanzien van efficiƫnt bouwen werken op gemeentelijk niveau door in het beleidstuk 'Daadkrachtig bouwen'. De beoogde transformatie van de Nijverheidslaan tot een woongebied, en de gedeeltelijke transformatie van het Rijnkadegebied tot een woon- en werkmilieu vallen binnen de geschetste toekomstvisie voor Weesp. En ook de herontwikkeling van de Domeinenlocatie en de spoorzone hebben plaats in de visie.

In hoofdlijnen de belangrijke voorstellen uit betreffende documenten:

  • Concentreren bedrijvigheid op bedrijventerrein Noord, intensiveren en opwaarderen Noord. Omdraaien oriĆ«ntatie van de randen, voorzijden naar buiten toe.
  • Transformeren Nijverheidslaan naar wonen.
  • Herstructurering Rijnkade en Amstellandlaan naar wonen en werken.
  • Aanleg nieuwe insteekhaven op locatie van de locatie Domeinen en RWZI en verplaatsing Hagen Beton en Smit & Zn.

Niet alles uit de betreffende documenten is nog actueel, sommige zaken zijn door veranderende omstandigheden, of in het verlengde van nader onderzoek in een ander licht komen te staan. In voorliggende structuurvisie hebben de belangrijke conclusies uit de rapportage echter nadrukkelijk als uitgangspunt gediend.

afbeelding "i_NL.IMRO.0457.SVBEDRIJVEN2010-vg01_0036.jpg"

afbeelding: "Daadkrachtig bouwen"

De vraag van de nieuwe insteekhaven

Het belangrijkste nieuwe inzicht betreft de aan te leggen insteekhaven langs het Amsterdam Rijnkanaal. Het ontwikkelen van een nieuwe insteekhaven op de plek van het voormalig marinecomplex en de waterzuivering lijkt na verder onderzoek geen haalbare ontwikkeling. De hoge kosten die gemoeid zijn met de verwerving, sanering en realisatie van een nieuwe insteekhaven staan niet in verhouding tot de economische en maatschappelijke baten.

Rond de voorgestelde nieuwe insteekhaven aan het Amsterdam Rijnkanaal is slechts ruimte voor een beperkt aantal bedrijven, waarvan met de gewenste verplaatsing van Hagen Beton en Smit&Zn reeds een significant deel is vergeven. De economische spin-off die een dergelijke kleinschalige haven vervolgens kan hebben voor het naastgelegen bedrijventerrein is zeer beperkt.

Het realiseren van een nieuwe directe auto-ontsluiting op de A1 zal in dat verband veel meer betekenis hebben en maakt deze zijde van Noord interessant voor meer hoogwaardige bedrijvigheid. Een haven en bijbehorende watergebonden industrie op de locatie van de Domeinen, prominent bij de nieuwe entree zouden deze potenties devalueren.

afbeelding "i_NL.IMRO.0457.SVBEDRIJVEN2010-vg01_0037.jpg"

impressie insteekhaven

Overzicht van onderzoeken en visies, met tevens een overzicht van de belangrijkste beleidskaders.

Visievorming en onderzoek:

  • Ontwerp structuurvisie Weesp 2030, maart 2001
  • Ruimtelijk economische visie 'Van Droom naar Daadkracht', Interregion Groep feb. 2006
  • Quickscan belemmeringen bedrijventerreinen, februari 2007, BRO
  • Eindrapportage 'Daadkrachtig bouwen', maart 2007, Interregion Groep
  • Quickscan herstructurering bedrijventerreinen Weesp, juni 2007, Ecorys Nederland
  • Quickscan bedrijfsverplaatsing Nijverheidslaan, augustus 2007, Interregion Groep
  • Haalbaarheidsadvies herstructurering en transformatie bedrijventerreinen, april 2008, Oranjewoud
  • Indicatie saneringskosten marinecomplex, augustus 2009, Oranjewoud
  • Stedenbouwkundige verkenningen Rijnkade en Nijverheidslaan, Fred Kaay
  • Onderzoek spoorverdieping Weesp; DRO, in opdracht van de gemeente Weesp
  • Stedenbouwkundige verkenningen Rijnkade en Nijverheidslaan, KuiperCompagnons
  • Toekomstvisie Vrijhaven, april 2009, Eker en Schaap
  • Advies Weesp Noord, november 2009, Lingotto
  • Onderzoek economische en markttechnische haalbaarheid Nijverheidslaan en Rijnkade, in het kader van de werkgroep Raad

Beleidskaders:

  • Streekplan Noord-Holland-Zuid, februari 2003
  • Structuurvisie Bloemendalerpolder/KNSF, december 2007
  • Structuurvisie Provincie Noord-Holland, 2010