direct naar inhoud van 2.4 Verkeer
Plan: Appartementen Smallekamplaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0450.BPAppartSmallekamp-VS01

2.4 Verkeer

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en openbaar vervoer

De nieuwe appartementen worden ontsloten vanaf de Gorskamplaan. De Gorskamplaan sluit in zuidwestelijke richting aan op de Jacoba van Beierenlaan en in noordelijke richting kan naar het woongebied De Kleis worden gereden. De Jacoba van Beierenlaan sluit vervolgens aan op de N203. De N203 behoort tot de regionale hoofdstructuur en vormt de centrale ontsluitingsas van Uitgeest. Aan de oostzijde ontsluit de N203 de kern Uitgeest vanaf de A9 (Alkmaar-Amsterdam Zuid Oost). In noordwestelijke richting loopt de N203 in de richting van Alkmaar.

De Gorskamplaan en de Jacoba van Beierenlaan zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De nieuwe interne weg naar de appartementen zal gecategoriseerd worden als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

De nieuwe appartementen worden voor het langzaam verkeer ontsloten via dezelfde wegen als het gemotoriseerd verkeer. Op de interne weg zal het verkeer gemengd worden afgewikkeld, op de Gorskamplaan is voorzien in fietssuggestiestroken en langs de Jacoba van Beierenlaan ligt een vrijliggend fietspad. Al deze wegen zijn ingericht conform Duurzaam Veilig.

De ontsluiting per openbaar vervoer geschiedt per trein. De afstand tot het dichtstbij gelegen station (Uitgeest) bedraagt circa 700 m. Hier stoppen de treinen in de richting Amsterdam, Haarlem en Alkmaar. Tevens is er een busdienst die Uitgeest, Alkmaar en Beverwijk met elkaar verbindt en die vertrekt vanaf dit station.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

De nieuwe appartementen zullen extra verkeer genereren. Uitgaande van 50 nieuwe appartementen en 5 mvt/etmaal per woning, bedraagt de verkeersgeneratie 350 mvt/etmaal. De bestaande ontsluitingswegen zijn toereikend om dit extra verkeer te verwerken.

Parkeren

In de parkeerbeleidsnota voor Uitgeest zijn parkeernormen opgenomen op grond van het in het beleid beschreven onderzoek en het ASVV 2004 (CROW). De gehanteerde parkeernorm bedraagt 1,5 parkeerplaats per woning. Voor de 50 nieuwe appartementen zijn dan 75 parkeerplaatsen nodig. Op de parkeerterreinen en langs de weg zullen in totaal 75 parkeerplaatsen aangelegd worden.

Conclusie

De ontsluiting voor de verschillende vervoerswijzen van en naar het plangebied is goed te noemen. Tevens is de verkeersveiligheid voldoende gewaarborgd. Het extra verkeer ten gevolge van de ontwikkeling zal niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling op de omliggende wegen. Met de aanleg van 75 parkeerplaatsen wordt in de eigen parkeerbehoefte voorzien. Het aspect verkeer staat de realisatie van 50 appartementen dan ook niet in de weg.