direct naar inhoud van 3.3 Infrastructuur
Plan: Weidevenne 2012
Plannummer: BPWV2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPWV2012-va02

3.3 Infrastructuur

3.3.1 Gemotoriseerd verkeer

Voor de verkeerswegen is in het kader van 'duurzaam veilig verkeer' een indeling in drie categorieën vastgesteld. De eerste categorie omvat stroomwegen en bestaat uit de landelijk en regionaal verbindende wegen. Op deze wegen zijn hogere snelheden toegestaan dan in de bebouwde kom. De enige stroomweg voor Weidevenne is de rijksweg A7, die daarmee de belangrijkste ontsluiting voor het autoverkeer vormt in relatie met Zaanstad, Amsterdam en Hoorn en de overige rijkswegen.

De tweede categorie wegen bestaat uit de gebiedsontsluitingswegen. De belangrijkste gebiedsontsluitingswegen binnen het plangebied zijn de Laan der Continenten, Amazonelaan, Zambezilaan, Aziëlaan, Eufraatlaan, Gangeslaan en de Donaulaan. De Laan der Continenten heeft aan de noordzijde op- en afritten van de A7. Aan de zuidzijde komt de Laan der Continenten via de Nelson Mandelabrug en de Verzetslaan uit op de Jaagweg, de N235. De Aziëlaan komt via de Jan Blankenbrug eveneens uit op de Jaagweg. Op de provinciale weg N235 (stroomweg) geldt een maximumsnelheid van 80 km/u. Op de gebiedsontsluitingswegen bedraagt de maximumsnelheid 50 km/u.

De derde categorie wegen wordt gevormd door de erftoegangswegen, ofwel de wegen in het verblijfsgebied. Hieronder vallen de woonerven en de 30 km/u-straten. Deze straten kennen vrijwel altijd een menging van gemotoriseerd en langzaam verkeer en zijn voorzien van snelheidsremmende maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te ondersteunen.

3.3.2 Langzaam verkeer

Bij het ontwerpen van Weidevenne is sterk de nadruk gelegd op een duidelijk herkenbaar netwerk voor de ontsluiting voor fietsers en bromfietsers. Dit netwerk verbindt de woonbuurten met het centrumgebied van Weidevenne, met het treinstation Purmerend Weidevenne, met de binnenstad van Purmerend en met de Wijdewormer. Langs de gebiedsontsluitingsweg Amazonelaan/Zambezilaan (ringweg) zijn fietsstroken aanwezig. De Melkweg is de hoofdroute voor het langzaamverkeer in Weidevenne. In kwadrant IV is op de Melkweg, ten noorden van de ringweg, uitsluitend autoverkeer toegestaan ten behoeve van bestemmingsverkeer van en naar de bestaande woningen aan deze weg. Ten zuiden van de ringweg is de Melkweg (her-)ingericht tot gebiedsontsluitingsweg en zijn fietsstroken aangebracht, om zodoende de veiligheid van de fietsers op deze route te vergroten. Samen met de langzaamverkeersroute langs de Spieringsloot (kwadrant III) verbindt de Melkweg alle kwadranten met het centrum en met de landschappelijke en recreatieve routes naar het Twiske, de Wormer, het Purmerbos en de binnenstad van Purmerend. In kwadrant Europa, aan het einde van de Melkweg, is Weidevenne verbonden met de binnenstad van Purmerend door middel van de Melkwegbrug. Deze te openen beweegbare brug is alleen toegankelijk voor fietsers en voetgangers.

Waar het netwerk voor langzaam verkeer samenvalt met gebiedsontsluitingswegen met een hoge verkeersintensiteit zijn aparte fietspaden of fietsstroken aanwezig. Op de ontsluitingswegen rijden de bromfietsers in principe op de rijbaan. Een uitzondering vormt de Laan der Continenten tussen de rotonde bij de Amazonelaan en de A7. Dit onderdeel van de hoofdwegenstructuur is gesloten voor alle langzaamverkeer.

De meeste belangrijke (brom)fietsroutes zijn uitgevoerd als vrijliggende fiets-/bromfietspaden. Deze vrijliggende paden zijn vaak gelegen in groenstroken of langs belangrijke waterlopen en hebben daarmee ook een recreatief karakter.

Overal in het gebied zijn voetpaden aanwezig langs de wegen voor het autoverkeer. Daarnaast bevinden zich in de woongebieden en daartussen nog enkele voetpaden.

3.3.3 Openbaar vervoer

Ten aanzien van de ontsluiting van Weidevenne wordt hoge prioriteit toegekend aan het openbaar vervoer. De Amazonelaan/Zambezilaan vervult in dit verband als hoofdverbinding van Weidevenne voor de bus naar het centrum van Amsterdam een belangrijke rol. Verspreid over het plangebied bevinden zich diverse bushaltes. De buslijnen die hier halteren verbinden Weidevenne met het centrum van Purmerend en verschillende locaties in Amsterdam, waaronder Centraal Station. Tot de bushaltes is een maximale loopafstand van 400 meter inachtgenomen. De Nijlstraat, de Wolgalaan (per 1-2- 2013) en de spoorwegonderdoorgang ter hoogte van de Amazonelaan/Zambezilaan zijn alleen voor doorgaand busverkeer toegankelijk. Voor het autoverkeer zijn dit geen doorgaande verbindingen.

Midden door Weidevenne loopt de spoorlijn Zaandam-Hoorn. Hieraan ligt het treinstation Purmerend Weidevenne. Vanaf dit station vertrekken directe treinen richting Hoorn, Zaandam, Schiphol en Hoofddorp.

3.3.4 Parkeren

Het parkeren in het plangebied vindt plaats deels in de openbare ruimte en deels op eigen terrein. In de openbare ruimte zijn hiervoor parkeerterreinen en op parkeerplaatsen langs de weg ingericht. Bewoners van woningen op grotere percelen parkeren op eigen terrein, al dan niet in een eigen garage. Bij diverse appartementencomplexen bevinden zich voor de bewoners toegankelijke (ondergrondse) parkeergarages. Het parkeren bij het Winkelcentrum Weidevenne gebeurt op het parkeerterrein dat is gelegen op het dak van het winkelcentrum. Ten behoeve van treinreizigers bevindt zich aan de zuidzijde van het treinstation een parkeerterrein.