Plan: | HWC Verbindingsweg 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0439.BPHWC2013-va01 |
De Wet geluidhinder (Wgh) biedt een toetsingskader voor het geluidniveau dat wordt veroorzaakt door autoverkeer, railverkeer en industrie op de gevels van geluidgevoelige bestemmingen, zoals woningen en scholen. De HWC Verbindingsweg betreft geen geluidgevoelige bestemming zoals bedoeld in de Wgh. Wel is ten behoeve van de ruimtelijke inpassing de geluidbelasting van de HWC Verbindingsweg op de omgeving in beeld gebracht.
In het rapport 'Geluidprognose Hulpwarmtecentrale Verbindingsweg Purmerend' (DHV, november 2012, Bijlage 1.2) is de geluidinformatie van de HWC Verbindingsweg weergegeven. Het rapport geeft een prognose van de geluidsituatie, omdat het ontwerp van de HWC Verbindingsweg nog in gang is. Deze geluidprognose zal voor het verdere ontwerpproces taakstellend zijn, zodat na realisering binnen de in de prognose geformuleerde geluidruimte kan worden gewerkt. Het geluid van de centrale zal voornamelijk bepaald worden door de geluidemissie van het gebouw en de schoorsteen.
De prognose gaat uit van de toepassing van de best beschikbare technieken (BBT) op het gebied van geluid. Alle geluidproducerende activiteiten en apparaten worden inpandig geplaatst. De HWC Verbindingsweg is ingedeeld in milieucategorie 3.2 (zie paragraaf 5.1) conform de VNG-handreiking Bedrijven en milieuzonering. Conform deze VNG-handreiking dient de omgeving te worden ingedeeld in het omgevingstype 'rustige woonwijk'. Dat leidt tot een richtwaarde voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau van 45 dB(A) etmaalwaarde bij de nabijgelegen woningen. Het betreft de woningen aan de Schaapmanstraat op 106 meter van de terreingrens van de HWC Verbindingsweg . Voor de HWC Verbindingsweg is de nachtperiode bepalend. Uit de geluidberekeningen blijkt dat aan de grenswaarden voor het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau wordt voldaan. De HWC Verbindingsweg wordt onbemand bedreven. Het verkeer van en naar de HWC Verbindingsweg beperkt zich tot maximaal een enkele beweging met een personenauto per dag. Het geluid daarvan wordt als niet relevant beschouwd.
Op basis van het verrichte onderzoek kan worden geconcludeerd dat geluid geen belemmerende factor is bij de uitvoering van dit bestemmingsplan.