| Plan: | ArenaPark |
|---|---|
| Status: | vastgesteld |
| Plantype: | bestemmingsplan |
| IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.16bp01arenapark-va01 |
Duurzaamheid is gericht op drie kwaliteitsaspecten: people, planet en profit/prosperity. De pijler 'people' richt zich op aspecten van sociale kwaliteit en proceskwaliteit: de leefbaarheid van de omgeving, sociale veiligheid en de betrokkenheid van bewoners, bedrijven en overheden (sociale duurzaamheid). De pijler 'planet' is direct gerelateerd aan de milieukwaliteit en thema's als energie, ecologie en water, maar ook aan gezondheid, verkeer en afval, en daarmee aan verschillende grote milieuproblemen zoals verlies aan biodiversiteit, klimaatsverandering, bedreigingen van de gezondheid en aantasting van de leefomgeving (fysieke duurzaamheid). Uitgangspunten zijn een brongerichte benadering, het sluiten van kringlopen en behoud en versterking van de kwaliteit van de leefomgeving. De pijler 'profit/prosperity' richt zich op de aanwezigheid van voorzieningen, voldoende werkgelegenheid en inkomensdifferentiatie en dragen bij aan het functioneren van de leefomgeving (economische duurzaamheid). De essentie van deze zogenaamde Triple P-benadering is een evenwichtige integrale ontwikkeling van de kwaliteitsaspecten.
Wegverkeerslawaai
In het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) bevinden zich langs wegen geluidszones. Hiervan zijn uitgezonderd: woonerven, 30 km/uur-gebieden en wegen waarvan, op grond van een door de gemeenteraad vastgestelde geluidsniveaukaart, vaststaat dat de geluidsbelasting op de gevels van aanliggende woningen op 10 meter uit de as van de weg van de meest nabijgelegen rijstrook 48 dB(A) of minder bedraagt.
De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De breedte van de zones van de Diependaalselaan en Oostereind bedragen 350 meter. De Soestdijkerstraatweg, Colosseum en de Arena hebben een zone van 200 meter. De snelweg A27 heeft een zone van 600 meter. In het voorliggende bestemmingsplan worden geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen opgenomen.
Spoorweglawaai
Het plangebied is voor een deel gelegen binnen de zone van de spoorbaan Utrecht - Hilversum, waarvan de zone 100 meter bedraagt. De Wet geluidhinder hanteert als uitgangspunt dat binnen de zone van een spoorlijn, voor geluidsgevoelige bestemmingen de geluidsbelasting voor nieuwe situaties niet meer dan 57 dB(A) mag bedragen. Gedeputeerde Staten kunnen op verzoek een hogere waarde vaststellen, met dien verstande dat deze waarde de uiterste grenswaarde van 70 dB(A) niet te boven gaat. In het voorliggende bestemmingsplan worden geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen opgenomen.
Op 15 november 2007 is nieuwe wetgeving op het punt van luchtkwaliteit van kracht geworden. Sindsdien zijn de hoofdlijnen voor regelgeving rond luchtkwaliteitseisen opgenomen in de Wet milieubeheer (Wm), en wel in hoofdstuk 5, titel 2.
Artikel 5.16 lid 1, Wm geeft aan onder welke voorwaarden bestuursorganen bepaalde bevoegdheden (bijvoorbeeld het vaststellen van een bestemmingsplan) mogen uitoefenen. Als aan minimaal één van de volgende voorwaarden wordt voldaan, vormen luchtkwaliteitseisen in beginsel geen belemmering voor het uitoefenen van de bevoegdheid:
Het NSL is per 1 augustus 2009 van kracht geworden. Het bestemmingsplan ArenaPark is als project opgenomen in het NSL. Dat betekent dat in het kader van de bestemmingsplanprocedure onderzocht moet worden of het bestemmingsplan in betekenende mate bijdraagt aan de luchtkwaliteit en of er overschrijdingen gaan plaatsvinden van de luchtkwaliteitsnormen.
'In betekenende mate' (IBM) wil zeggen dat het project met meer dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde bijdraagt aan de concentraties in de buitenlucht. Voor de norm van 40 ìg/m3 voor NO2betekent dit dus dat een project IBM is als het leidt tot een toename van de concentraties met meer dan 1,2 ìg/m3. Dit geldt ook voor PM10. Als voor één van beide stoffen de 3%-grens wordt overschreden, wordt het project in zijn geheel als IBM aangemerkt. Deze grens van 3% is gekoppeld aan de werking van het NSL. In samenhang met de ontwikkelingen op het ArenaPark, zoals beschreven in hoofdstuk 5, is onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit. Op basis van de onderzoeksresultaten kan worden geconcludeerd dat dit bestemmingsplan voldoet aan de eisen uit de Wet luchtkwaliteit 2007 (Hoofdstuk 5, titel 5.2 van de Wet milieubeheer) en dat luchtkwaliteit de uitbreiding van het ArenaPark niet in de weg staat. In hoofdstuk 5.5 wordt hier op teruggekomen.