direct naar inhoud van 3.3 Verkeer
Plan: Bosdrift 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.14bp00bosdrift-va01

3.3 Verkeer

3.3.1 Autoverkeer

In Hilversum wordt gestreefd naar de inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig. Concreet betekent dit dat alle wegen in Hilversum zijn gecategoriseerd in gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) en verblijfsgebieden (30 km/u). Door de categorisering te versterken neemt de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid in de wijk en daarmee ook de voorspelbaarheid van het autoverkeer toe. In het plangebied zijn diverse wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op gebiedsontsluitingswegen wordt, in het belang van het functioneren van de stad als geheel, aan de stroomfunctie van het verkeer een hoger belang toegekend dan aan de verblijfsfunctie. De grenzen van de verblijfsgebieden zijn herkenbaar vormgegeven door middel van poortconstructies. De maximum snelheid op deze wegen is 50 km/u. De gebiedsontsluitingswegen vormen ook de hoofdroutes voor nood- en hulpdiensten. De interne wegen in de wijken van het plangebied hebben een verblijfsfunctie. Deze wegen hebben als hoofdfunctie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De verblijfsfunctie staat centraal en de verkeersbelasting is beperkt. De maximale snelheid op deze wegen bedraagt 30 km/u.

De afgelopen jaren is in lijn met de voorstellen uit het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum (IBP), gewerkt aan de realisatie van een uitgebalanceerd pakket verkeersmaatregelen, waarmee op het totale stelsel van lokale hoofdwegen een redelijke (zo mogelijk optimaal mogelijke) doorstroming van het verkeer kan worden behaald. Daarmee wordt niet alleen de bereikbaarheid in de stad verbeterd, maar ook de milieukwaliteit. Het maatregelenpakket uit het IBP richt zich niet alleen op de bereikbaarheid per auto, maar verbetert ook de mogelijkheden voor openbaar vervoer en fiets. Het IBP is binnen het plangebied Bosdrift voltooid.

3.3.2 Parkeren

Binnen het plangebied zijn verschillende vormen van parkeren aanwezig. Zo zijn er in het grootste deel van het plangebied vormen van langsparkeren en parkeergelegenheid op eigen terrein aanwezig. Aan de Gijsbrecht van Amstelstraat is ter hoogte van de detailhandel alleen betaald parkeren mogelijk. Verder zijn in enkele delen van het plangebied garageboxen aanwezig, veelal op de kenmerkende binnenterreinen.

3.3.3 Openbaar vervoer

Door het plangebied lopen meerdere openbaar vervoersroutes. Buslijnen 1 en 121 halteren aan de rand van het plangebied op de Boomberglaan en de Loosdrechtseweg. Lijn 1 vormt een verbinding tussen Kerkelanden en station Hilversum en lijn 121 tussen station Hilversum en Uithoorn. Buslijn 104 loopt door het plangebied en verbindt Nieuw-Loosdrecht met station Hilversum. De bushalte "Loosdrechtseweg" is de enige bushalte die aansluiting heeft met meerdere buslijnen (1, 121).

3.3.4 Langzaam verkeer

Fietser

Naast het autoverkeer geeft het plangebied volop ruimte voor het gebruik van de fiets. De doorgaande wegen (Loosdrechtseweg, Diependaalselaan en delen van de Gijsbrecht van Amstelstraat en Neuweg) kennen aan beide zijden een vrijliggend fietspad, waardoor op deze drukke wegen geen of nauwelijks conflicten kunnen ontstaan met het overige verkeer. De Bosdrift en de andere delen van de Gijsbrecht van Amstelstraat en Neuweg hebben fietsstroken. De overige wegen in het plangebied zijn erftoegangswegen, waarop gemengd verkeer plaatsvindt. In het plangebied zijn geen grote fietsparkeervoorzieningen aanwezig.

Voetganger

Voor voetgangers zijn geen bijzondere voorzieningen getroffen. Voetgangers kunnen gebruik maken van de aanwezige stoepen.