direct naar inhoud van 3.3 Verkeer
Plan: Vreelandseweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.13bp00vreelandsew-va02

3.3 Verkeer

3.3.1 Autoverkeer

In Hilversum wordt gestreefd naar de inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig. Concreet betekent dit dat alle wegen in Hilversum zijn gecategoriseerd in gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) en verblijfsgebieden (30 km/u). Door de categorisering te versterken neemt de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid in de wijk en daarmee ook de voorspelbaarheid van het autoverkeer toe. In het plangebied zijn alle doorgaande wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Deze wegen hebben een doorstroomfunctie, terwijl de gelijkvloerse kruispunten uitwisseling van verkeer mogelijk maken met lagere orde wegen. De maximum snelheid op deze wegen is 50 km/u. De interne wegen in de wijken van het plangebied hebben een verblijfsdoel. Deze wegen hebben als functie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De bestemmingsfunctie staat centraal zodat op deze wegen geen sprake is van een hoog percentage doorgaand verkeer. De maximale snelheid op deze wegen bedraagt 30 km/u.

3.3.1.1 Integrale Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. (IBP)

De huidige infrastructuur van Hilversum is op dit moment niet (meer) toegerust op de bestaande mobiliteit en de toekomstige groei daarvan. Het doel van het IBP is te komen tot een uitgebalanceerd pakket verkeersmaatregelen waarmee op het totale stelsel van lokale hoofdwegen een redelijke (zo mogelijk optimaal mogelijke) doorstroming van het verkeer kan worden behaald. Daarmee wordt niet alleen de bereikbaarheid in de stad verbeterd, maar ook de milieukwaliteit. In het IBP staan de volgende projecten op de planning gelegen binnen onderhavig bestemmingsplan.

Diependaalselaan / Loosdrechtseweg

Dit project is inmiddels uitgevoerd. Het project bestond uit het uitbreiden van de dubbelstrooks rotonde met dubbele toeritten op de Diependaalselaan. Deze maatregel heeft de capaciteit van de rotonde verhoogt om de toekomstige verkeersstromen te kunnen afwikkelen.

Nieuwe Havenweg / Gijsbrecht v. Amstelstraat / Vaartweg

De ingrepen op het wegvak Gijsbrecht van Amstelstraat tussen de Vaartweg en de Nieuwe Havenweg zijn erop gericht de doorstroming op de buitenring te bevorderen en de veiligheid voor het langzaam verkeer te waarborgen. Concreet betekent dit verlenging van opstelstroken en behoud van vrijliggende fietspaden en voetpaden.

Tevens is besloten om de Vaartweg ten westen van de Gijsbrecht van Amstelstraat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Hierdoor kan de verkeersregelinstallatie van de splitsing Vaartweg/ Geert van Mesdagweg en Gijsbrecht van Amstelstraat/Nieuwe Havenweg efficienter werken.

In het IBP is benoemd dat de Beresteinseweg mogelijk via een nieuw aan te leggen brug over de Gooise Vaart bereikbaar wordt voor bestemmingsverkeer (woningen, enkele bedrijven en een kinderdagverblijf). In het verkeersonderzoek van DHV van oktober 20101 (dossier: D0277.01.001 registratienummer: MO-AF20100691) dat in het kader van het Masterplan Havenkwartier is uitgevoerd, is geconcludeerd dat er verkeerskundig geen redenen zijn om deze brug aan te leggen. De realisatie van een nieuwe brug wordt niet voorzien binnen de planperiode van onderhavig bestemmingsplan. Deze ontwikkeling is daarom niet opgenomen in dit bestemmingsplan.

Parkeren

Binnen het plangebied zijn verschillende vormen van parkeren aanwezig. Zo zijn er in het grootste deel van het plangebied vormen van langsparkeerplaatsen op openbaar terrein en parkeergelegenheid op eigen terrein. De hoogbouw kent met name clusters waar parkeren is toegestaan, veelal in de vorm van een (gedeeltelijke) parkeergarage. Daarnaast is een grote parkeerplaats bij de sportvelden gelegen.

Openbaar vervoer

Door het plangebied lopen meerdere openbaar vervoersroutes. De lijnen 1 en lijn 121 zorgen voor de ontsluiting van het plangebied en omgeving. De sportvelden aan het Kininelaantje hebben geen directe aansluiting op een buslijn.