direct naar inhoud van 6.5 Geluid
Plan: Nieuw Anna's Hoeve, herziening benzinestation A. Fokkerweg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.10bp01benzineafok-oh01

6.5 Geluid

Op 1 januari 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder in werking getreden. Er wordt daarin onderscheid gemaakt tussen geluidsgevoelige en overige gebouwen. In de wet worden woningen als "geluidsgevoelig gebouw" bepaald en zijn "andere geluidsgevoelige gebouwen":

  • a. Onderwijsgebouwen;
  • b. Ziekenhuizen en verpleeghuizen;
  • c. Bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) aan te wijzen andere gezondheidszorggebouwen dan bedoeld onder 2; een gymnastieklokaal maakt voor de toepassing van de wet geen deel uit van een onderwijsgebouw.

Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai.

De voorgenomen ontwikkeling betreft de aanleg van een onbemand benzinestation, dit is in de Wet geluidhinder niet aangemerkt als geluidsgevoelig gebouw, echter heeft deze functie wel een geluidsemissie door de activiteiten op het terrein. Onderzoek in het kader van de Wet milieubeheer en de bijbehorende AMvB (het Activiteitenbesluit) is derhalve noodzakelijk om te bekijken of de geluidsemissie geen onevenredige geluidsoverlast veroorzaakt voor de in de omgeving liggende volgens de wet geluidsgevoelige gebouwen.

In dit kader is door Milcura een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek is als Bijlage 3 bij het plan gevoegd. Uit het onderzoek blijkt dat voor de woningen gelegen aan de Minckelersstraat, Ant. Fokkerweg, Rontgenstraat en de drie ten oosten gelegen woningen voldaan wordt aan de langtijdgemiddeld beoordelingsniveau. Het maximaal geluidniveau kan niet overal voldoen aan de gestelde normen. Ter plaatse van de drie woningen oostelijk van het benzinestation is sprake van een overschrijding in de nachtperiode van 9 dB(A). De oorzaak van dit piekgeluid is het komen en gaan van vrachtwagens bij het benzinestation.

Bij een analyse van maatregelen om deze overschrijding ongedaan te maken, blijkt dat bronmaatregelen onvoldoende effectief zijn. Er blijven derhalve twee mogelijkheden over om de overschrijding terug te dringen:

  • 1. Een verbod op vrachtwagens in de periode gelegen tussen 21.00 en 07.00 uur;
  • 2. Het plaatsen van een geluidscherm die aan de zijde van het tankstation geluidabsorberend is uitgevoerd. Dit scherm kan eventueel worden gerealiseerd door de luifel door te trekken naar de grond.

Omdat een verbod op vrachtwagens in de nachtperiode moeilijk is te handhaven, is de realisatie van het plan alleen mogelijk wanneer tussen het tankstation en de ten oosten gelegen woningen een geluidscherm wordt gerealiseerd. Dit geluidscherm dient een geluidsabsorberende werking te hebben met een minimale hoogte van 4,5 meter.

Naar aanleiding van de ingekomen zienswijzen is gebleken dat het akoestisch onderzoek moest worden aangevuld met een rekenpunt voor de woning aan de Anthony Fokkerweg 80. Dit aanvullende onderzoek is toegevoegd als Bijlage 4 bij dit bestemmingsplan. Geconcludeerd is dat met inachtneming van de beschreven maatregelen de realisatie van het benzinestation mogelijk is, zonder dat dit hinder veroorzaakt voor de omgeving. Doordat de overschrijding van de normen zal worden opgelost door middel van bouwkundige maatregelen, kan worden vastgesteld dat de realisatie van het benzinestation aanvaardbaar is.