direct naar inhoud van 5.3 Verkeer
Plan: Melkfabriek
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.07bp01melkfabriek-oh01

5.3 Verkeer

5.3.1 Autoverkeer

Ontsluiting

De ontsluiting van het terrein vindt plaats vanaf de Larenseweg. De doorgaande verkeersstructuur in noord-zuidrichting blijft gehandhaafd. De parkeergarage is bereikbaar via de Larenseweg en heeft een parallelle in- en uitrit.

Het cluster educatie is bereikbaar vanaf de Larenseweg via de binnenstraat. De appartementen en maisonnettes in het voormalige directiekantoor zijn bereikbaar via een eigen entree aan de Larenseweg. De centrale hal heeft een hoofdentree aan de Larenseweg en een zijentree in de nieuw te maken binnenstraat. De appartementen aan de Larenseweg, gelegen aan de centrale hal en de appartementen aan de Dudok zijde, hebben een eigen entree aan de Larenseweg. De appartementen aan de zijde van de Eemnesserweg worden ontsloten via een entree in de binnenstraat.

Vanwege diverse bouwplannen wordt een aantal straten in nabijheid van het plangebied heringericht. Dit geldt ook voor de Larenseweg. De Larenseweg is in de toekomst een lange groene laan die wordt begeleid door een afwisselende reeks huizen en stads, industriƫle en statige panden. Tussen deze coulissen door is een achterwereld zichtbaar van industrieel ogende panden en terreinen (i.c. De Melkfabriek), met een heel eigen, grotere maat, schaal en vormentaal.

Snelheid

De Larenseweg blijft in de nieuwe situatie als 50 km/uur gebied ingericht. Het terrein is niet bedoeld voor doorgaand autoverkeer. Bestemmingsverkeer geldt alleen voor laden en lossen. In dat geval wordt er stapvoets gereden.

Parkeren

In het plangebied wordt een ondergrondse parkeergarage (eenlaags) met circa 142 plaatsen gerealiseerd. Deze plaatsen zijn bestemd voor gebruikers en bewoners van de Melkfabriek. Ook zijn circa 10 parkeerplaatsen op maaiveld, aan de linkerzijde van de school, geprojecteerd. Aan de zijde van het huidige kantoor van Dudok Wonen wordt een parkeersysteem voor maximaal 40 parkeerplaatsen aangelegd.

Bij nieuwe bouwplannen moet de parkeerbehoefte op eigen terrein worden opgelost. In het plangebied wordt het parkeren op maaiveld op eigen terrein opgelost. Dit parkeren komt in aanmerking voor dubbelgebruik. Dit geldt voor de laad- en losfunctie en het haal- en brengverkeer bij de school en kinderopvang. Daarnaast kunnen ophaaldiensten voor afval gebruik maken van de parkeerruimte op het terrein. Het gebied wordt geen openbare weg, maar bijft "eigen terrein".

In dit bestemmingsplan zijn eisen gesteld in het kader van het aantal te realiseren parkeerplaatsen. Dit is geregeld in de algemene gebruiksregels. Het definitieve bouwplan wordt hieraan getoetst. Hiermee is de realisatie van voldoende parkeerplaatsen gewaarborgd.

5.3.2 Langzaamverkeer

Fietser

In de nieuwe situatie wordt een langzaamverkeersontsluiting via de Larenseweg en de Eemnesserweg gerealiseerd. Een fietsontsluiting op de Eemnesserweg is van belang omdat de Eemnesserweg na de aanleg van de langzaamverkeerstunnel onder het spoor door straks de hoofdroute voor fietsers wordt richting Oost. Op het achterterrein bevinden zich de fietsenstallingen voor de school.

Voetganger

De voetgangers kunnen gebruik maken van de langzaamverkeersontsluiting via de Larenseweg en de Eemnesserweg. Bij functies (zoals de school) wordt rekening gehouden met een goede oversteekbaarheid van de Larenseweg.