Plan: | Praktijkschool De Dreef |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.T1107BPSTD-VG01 |
Wet geluidhinder
Bij vaststelling of herziening van een bestemmingsplan is het conform de Wet geluidhinder (Wgh) noodzakelijk dat er aandacht wordt besteed aan de akoestische situatie.
Als een plangebied geheel of gedeeltelijk binnen de onderzoekszone van een verkeersweg, een spoorweg, of een gezoneerd industrieterrein valt, moet bij de voorbereiding van een bestemmingsplan akoestisch onderzoek worden verricht naar de geluidsbelasting op nieuwe woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen (bijvoorbeeld scholen en ziekenhuizen) binnen die geluidszone. Een bestemmingsplan kan pas worden vastgesteld indien de geluidbelasting op nieuwe geluidgevoelige functies voldoet aan de voorkeursgrenswaarden genoemd in de Wgh, of indien een besluit is genomen om hogere waarden vast te stellen. Voor dit laatste geeft de Wgh een maximale ontheffingswaarde. Voordat een hogere waarde kan worden vastgesteld, dienen eerst maatregelen onderzocht te worden om de geluidbelasting terug te dringen.
Voor wegen die deel (gaan) uitmaken van een 30 km-gebied geldt dat akoestisch onderzoek in principe niet uitgevoerd hoeft te worden op grond van de Wgh. In het kader van een goede ruimtelijke ordening kan het in sommige gevallen, zoals bij drukke 30 km wegen of de nabijheid van een andere weg, toch nodig zijn om de akoestische situatie in kaart te brengen, om te beoordelen of het een goede locatie is voor een geluidgevoelige functie.
Volgens de gemeentelijke geluidsbelastingkaart valt het plangebied binnen zones die een geluidsbelasting kunnen hebben tot 60 dB als gevolg van railverkeer. Er wordt een geluidsonderzoek uitgevoerd om te bepalen of aanvullende maatregelen nodig zijn.
Afbeelding 4.2: Uitsnede geluidsbelastingkaart gemeente Amsterdam, met in blauw de plancontour
Tevens valt het plangebied binnen 200 meter van de Dolingadreef, waardoor tevens moet worden bepaald in hoeverre deze doorgaande weg van invloed is op de geluidsbelasting van het plangebied.
Binnen het plangebied is eind 2011 akoestisch onderzoek verricht door adviesbureau IDDS (zie bijlage 3). Uit het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting van de gezoneerde wegen in de nabijheid van het plangebied (Dolingadreef, Pablo Nerudalaan en de busbaan) ruim lager zal zijn dan de voorkeurswaarde van 45 dB.
De Alexander Dumaslaan is een 30 km/u weg en daarom niet-gezoneerd. De geluidsbelasting van deze weg bedraagt maximaal 50 dB. Dit is hoger dan de voorkeurswaarde van 48 dB, maar ruim lager dan de ten hoogst toelaatbare waarde die geldt voor gezoneerde wegen. Op basis daarvan wordt gesteld dat de geluidsbelasting van de Alexander Dumaslaan aanvaardbaar is.
De geluidsbelasting als gevolg van de verschillende nabijgelegen spoorwegen bedraagt maximaal 55 dB. De voorkeurswaarde van 55 dB wordt hiermee niet overschreden. De spoorwegen vormen daarmee geen belemmering voor het plan.
De geluidsbelasting afkomstig van de luchtvaart bedraagt maximaal 55 dB. Aanbevolen wordt om in het ontwerp van het gebouw rekening te houden met deze geluidsbelasting.
Geconcludeerd kan worden dat de geluidsbelasting geen belemmering vormt voor onderhavig plan.